2017 MotoGP - försäsongstugg!

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tja WSBK lineupen har ju stärkts avsevärt inför 2017. Jag hade dock hellre sett Laverty på bra material i Motogp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hade gärna sett Mika Kallio på en av KTM-hojarna. Han har erfarenhet och kan ju hojen nu efter allt testande.
Visseligen inte tävlat på ett tag, men sist det begav sig i Moto2 så var han ju helt klart med och tog toppplaceringar.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Aprilia
EsA och Lowes. Vad kan man begära där?
Bradl och Bautista ligger ca 40-50 sekunder efter per race (Assen bara 17sek efter).
Kommer det några stora uppdateringar på 2017 års modell tro?
Förstår inte varför Aprilia hänger med så dåligt, borde kunna bättre med all sin racingerfarenhet.
Någon som vet mera, interna italienska prestigematcher à la Ducati kanske?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hade gärna sett Mika Kallio på en av KTM-hojarna. Han har erfarenhet och kan ju hojen nu efter allt testande.
Visseligen inte tävlat på ett tag, men sist det begav sig i Moto2 så var han ju helt klart med och tog topplaceringar.
Mmm, Mika har ju även erfarenhet från MotoGP hos Pramac och har till och med spakat en fabriksducce som ersättare för Stoner under tre race 2009 (?) med inte alltför stor framgång, vill minnas att det var en del kärleksproblem som kan ha spelat in under den perioden - karln var inte särskilt munter under den säsongen...

Nu var ju inte Duccen den mest lättkörda besten under den perioden och den enda som lyckades prestera hyfsat på den maskinen var just Stoner (måhända den största naturliga talang som MotoGP sett i modern tid).

Så visst. Numera förefaller Kallio betydligt mer stabil och visst hade det varit roligt att se vad han presterar på en konkurrenskraftig MotoGP-hoj. Jag har förmånen att befinna mig på Valencia under säsongsfinalen i år och hoppas innerligt att Mika i vart fall torkar nosen duktigt ordentligt på Rabat... :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mmm, Mika har ju även erfarenhet från MotoGP hos Pramac och har till och med spakat en fabriksducce som ersättare för Stoner under tre race 2009 (?) med inte alltför stor framgång, vill minnas att det var en del kärleksproblem som kan ha spelat in under den perioden - karln var inte särskilt munter under den säsongen...

Nu var ju inte Duccen den mest lättkörda besten under den perioden och den enda som lyckades prestera hyfsat på den maskinen var just Stoner (måhända den största naturliga talang som MotoGP sett i modern tid).

Så visst. Numera förefaller Kallio betydligt mer stabil och visst hade det varit roligt att se vad han presterar på en konkurrenskraftig MotoGP-hoj. Jag har förmånen att befinna mig på Valencia under säsongsfinalen i år och hoppas innerligt att Mika i vart fall torkar nosen duktigt ordentligt på Rabat... :)

David Emmet på motomatters.com har skrivit en intressant analys av KTMs MotoGP-maskin, med fokus på de tekniska aspekterna. De verkar göra flera okonventionella val och uppger en sanslöst hög rödmarkering (19 000 rpm!!!). Klart läsvärt!

https://motomatters.com/analysis/2016/08/30/analyzing_ktm_s_rc16_motogp_bike_can_it.html
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
det rörs om i gp grytan, tidigare Mike Leitner till ktm, danis nuvarande crew chief Ramon Aurin till miller 2017? och redding verkar losa sin gubbe Guidotti till dani

Scott Redding says it is frustrating to lose crew chief Giacomo Guidotti to Repsol Honda in 2017; all these people changing leaves me with f**k all.

http://gpxtra.com/2016/09/09/pedrosa-take-reddings-crew-chief-2017/
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Alex Lowes har inte direkt gjort bort sig på Tech3 yamman med tanke på att han vanligtvis huserar i WSBK, hoppas han får en fot in och en styrning framöver.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Brad Binder och Miguel Oliveira kör Ajo's Moto2-hojar nästa år.

Alla bra Moto2-styrningar är klara, men alla är inte officiella ännu.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Förstår inte, är Jukka Kukkonen, Odd Langballe etc. också roligt?
Jag skrev bara (som ett svar på Murmeldjurets inlägg) att jag tycker Brad Binder har ett ovanligt skönt namn, lite som Tyler Durden. Vad är det du inte förstår, menar du?
 

Bifogat

  • tyler_durden_by_tbennet.jpg
    tyler_durden_by_tbennet.jpg
    49.2 KB · Visningar: 63
  • fightclub_1.jpg
    fightclub_1.jpg
    29.3 KB · Visningar: 69

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ser inget lustigt i namn.

Nu var det ju inget lustigt han såg i namnet, utan att det var ett skönt namn.
aVilket jag håller med om, Brad Binder - härligt namnt. Bo Bendsneyder går inte heller av för hackor.

Ontopic så känns faktiskt 2017 extremt spännande med många förare som rört på sig, ett nytt stall och fortsättning med nuvarande reglemente.
Förbudet mot vingar kan säkerligen skaka om det en hel del igen, och jag tycker det är rätt att stallen får jobba med inbyggd aerodynamik framöver istället.

Iannone tror jag kommer köra den där Sukkan som en Sukka aldrig någonsin körts. Lägger man då till att han förmodligen innerst inne är rätt förbannad på att inte få fortsätta hos Ducati så finns alla aspekter där för en rejält laddad förare nästa år.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Testen efter Misano var privat så hela banområdet rensades på journalister, italienska hangarounds och andra som inte har något att göra på en privat MotoGP test. Honda kommer inte att säga något annat än "new fuel map" eller något annat intetsägande. Jag tror inte heller att denna motor är spikad som 2017-motor (hur skulle man kunna göra det innan man kört den...???), utan endast ett spår i deras utveckling.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Testen efter Misano var privat så hela banområdet rensades på journalister, italienska hangarounds och andra som inte har något att göra på en privat MotoGP test. Honda kommer inte att säga något annat än "new fuel map" eller något annat intetsägande. Jag tror inte heller att denna motor är spikad som 2017-motor (hur skulle man kunna göra det innan man kört den...???), utan endast ett spår i deras utveckling.

Jag drömde om att Öhlins tänkte ordna en studiedag för motoGP-intresserade svenskar i samband med MotoGP i Finland 2018? Tror det hade varit uppskattat :).
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Testen efter Misano var privat så hela banområdet rensades på journalister, italienska hangarounds och andra som inte har något att göra på en privat MotoGP test. Honda kommer inte att säga något annat än "new fuel map" eller något annat intetsägande. Jag tror inte heller att denna motor är spikad som 2017-motor (hur skulle man kunna göra det innan man kört den...???), utan endast ett spår i deras utveckling.
Någon han filma lite.. Alltså, det där ljudet. Skulle kunna somna till det varje kväll livet ut :tummenupp
https://youtu.be/vnEP8oxvtkw
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alltså, det där ljudet.

Eftersom alla vet att inget annat märke testade under måndag-tisdag så avslöjar ju ljudet en hel del...Dessutom låg vinden på från land så folk utanför grindarna såväl som folk på badstranden i Riccione lär ha hört det mesta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top