2017 MotoGP - försäsongstugg!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Med facit i hand var han väl 30 år då han senast vann en titel och bortförklaringarna hjälper inte.
Han är nu 38 år och konkurrensen ökar för varje år, 2016 hade vi rekordmånga vinnare
2017 blir sannolikt det 8e året i rad han inte vinner titeln.

Finns det något som talar för honom i år?

Synd att han inte kliver in i F1, det hade varit intressant.

Runner up de senaste åren. Jag tycker att han presterar skitbra. Varför sluta?

Den dagen han inte är med i topp 3 och fightar för racevinster, först då kan jag tycka att han ska sluta.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nja, företagen följer ju sin filosofi när de bygger sina hojar. Hojen kan förändras hit och dit men håller oftast fast vid egenskaper som en Motorcykel med deras märke ska ha. Att det inte passar vissa förare och att fabrikatet måste göra kompromisser för glädja förarna är inte alltid den bästa vägen att gå.

Ducati har alltid haft vag känsla i framändan vilket hänger med än.

Tror du på fullaste allvar att någon av fabrikerna skulle undvika att göra en hoj bättre bara för att deras märke inte är känt för den egenskapen?

Honda skulle göra vad som helst för att få Yamahas kurvhantering och tvärtom vad gäller hk.
Ducati försökte anställa ingenjören som ligger bakom Yamahas chassie men då han är en klassiskt trogen japan så pratade han med Yamaha om dom tyckte det var ok att han skulle arbeta för Ducati vilket dom inte gjorde trots att han var pensionerad....

Jag skulle säga att det är tvärtom från ditt argument dvs alla tillverkare är historiskt starka på olika saker men försöker hela tiden bli bättre på det andra utan att förlora sin styrka. Dock så visar det sig gång på gång att dom måste offra vissa saker till förmån för andra och då måste man välja vilken egenskap man värderar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med facit i hand var han väl 30 år då han senast vann en titel och bortförklaringarna hjälper inte.
Han är nu 38 år och konkurrensen ökar för varje år, 2016 hade vi rekordmånga vinnare
2017 blir sannolikt det 8e året i rad han inte vinner titeln.

Finns det något som talar för honom i år?

Synd att han inte kliver in i F1, det hade varit intressant.

Vilka bortförklaringar?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tror du på fullaste allvar att någon av fabrikerna skulle undvika att göra en hoj bättre bara för att deras märke inte är känt för den egenskapen?

Honda skulle göra vad som helst för att få Yamahas kurvhantering och tvärtom vad gäller hk.
Ducati försökte anställa ingenjören som ligger bakom Yamahas chassie men då han är en klassiskt trogen japan så pratade han med Yamaha om dom tyckte det var ok att han skulle arbeta för Ducati vilket dom inte gjorde trots att han var pensionerad....

Jag skulle säga att det är tvärtom från ditt argument dvs alla tillverkare är historiskt starka på olika saker men försöker hela tiden bli bättre på det andra utan att förlora sin styrka. Dock så visar det sig gång på gång att dom måste offra vissa saker till förmån för andra och då måste man välja vilken egenskap man värderar.

ke?

Jag tror inte du förstår och sen drar dina egna slutsatser.

På en arbetsplats, låt säga Ducati konstruktions/designavdelning sitter de ansvariga med sin kunskap och de vet mycket väl hur man ska konstruera en hoj, sen utgår de ifrån all data de har fått. Men de har ju sin egen väg/kultur hur de gör för att nå målen.

Klart de vill ha en hoj som är superdupermegabra på allt men när en ny nisse anställs så blir han ju introducerad i kulturen som gäller där, dvs hur de äldre konstruktörerna gör/hur det går till väga där. Att "purga" å börja om är en väg att gå som du själv pratar om, men företagen har sin egna kultur/kompetens/erfarenhet/sätt att göra sina saker på å det visas/märker man ofta när man provkör en nyare modell då många egenskaper och "quirks" finns kvar till en viss mån.

Hur hade det känts för dig om din chef säger, släng allt du kan och vet och från och med nu ska du göra så här? Helt plötsligt är du som en gröngöling igen och har ingen aning riktigt hur du ska göra, comfort zone 0 :p
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet inte om det är en skröna men det var ett rykte när VR försökte sig på crapbike att han sa till kontoret i Bologna så här o så jär ska vi göra. Men de konservativa insitamenten i väggarna var tjockare än allt annat så det vart inget " nyskapande "
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte om det är en skröna men det var ett rykte när VR försökte sig på crapbike att han sa till kontoret i Bologna så här o så jär ska vi göra. Men de konservativa insitamenten i väggarna var tjockare än allt annat så det vart inget " nyskapande "

Tja, både VR och andra förare har ju sagt att fabriken struntade i förarfeedback och bara körde på som de tyckte var bäst. Rossi har väl dessutom sagt att Honda gjorde likadant förr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur hade det känts för dig om din chef säger, släng allt du kan och vet och från och med nu ska du göra så här? Helt plötsligt är du som en gröngöling igen och har ingen aning riktigt hur du ska göra, comfort zone 0 :p

Mjaeh, nu drar du lite väl stora växlar här. Hoj-geometri och fysik är ganska väl studerat och de som jobbar med det behöver knappeligen börja om från noll för att bygga en hoj med lite andra egenskaper.
Ducatin låg och harvade mittfälts med i princip alla piloter när Stoner klev av, och Rossi hoppade på. Nu ligger Ducatin antingen på pallplats eller straxt under. Det är en annan hoj. Att den fortfarande har en bit kvar till att bli en konsekvent vinnarhoj är det ingen som betvistar, men den har komit oerhört långt, och fabriken verkar ha börjat lyssna på förarnas feedback, och alla verkar säga samma sak om vad som behövs och att hojen utvecklats väldigt mycket sedan Stoner bände in den över mållinjen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Louis Dall'Igna satte onekligen fart på utvecklingen. Läste för ett tag sedan att Louis Dall'Igna har annoserat att Stoner 2017 gärna får göra ännu mer tid för Ducati. Fler närvaro veckor framförallt ännu närmare förarna för att ta emot/ge feedback etc .. Något jag personligen tror familjefadern Stoner helst vill slippa. Att spendera mkt tid med familjen o se dottern växa upp verkar ligga honom allt för nära hjärtat, även om han såklart har ett passionerat rejshjärta som enligt Louis Dall'Igna för tillfället skulle behövas än mer hos Ducati. Vi får väl se hur det blir. Snart börjar det :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Mjaeh, nu drar du lite väl stora växlar här. Hoj-geometri och fysik är ganska väl studerat och de som jobbar med det behöver knappeligen börja om från noll för att bygga en hoj med lite andra egenskaper.
Ducatin låg och harvade mittfälts med i princip alla piloter när Stoner klev av, och Rossi hoppade på. Nu ligger Ducatin antingen på pallplats eller straxt under. Det är en annan hoj. Att den fortfarande har en bit kvar till att bli en konsekvent vinnarhoj är det ingen som betvistar, men den har komit oerhört långt, och fabriken verkar ha börjat lyssna på förarnas feedback, och alla verkar säga samma sak om vad som behövs och att hojen utvecklats väldigt mycket sedan Stoner bände in den över mållinjen.

Jo visst men jag försöker måla upp en bild här. :p
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dall'Igna må se oförarglig ut men med mandat från ägarna och högsta ledningen satte han sopslut på frittvaltarbete på Ducati Corse


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fler närvaro veckor framförallt ännu närmare förarna för att ta emot/ge feedback etc .. Något jag personligen tror familjefadern Stoner helst vill slippa. Att spendera mkt tid med familjen o se dottern växa upp verkar ligga honom allt för nära hjärtat
Jag tror det är fru Stoner som bestämmer vad han vill göra. Innan de var gifta såg hon glad och positiv ut, snart efter blev hon en riktig surgurka.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Jag tror det är fru Stoner som bestämmer vad han vill göra. Innan de var gifta såg hon glad och positiv ut, snart efter blev hon en riktig surgurka.

..alla män behandlas altså lika, oavsett om vi är soffpotatisar eller världsmästare :crash:smasha

- - - Updated - - -

Jag tror det är fru Stoner som bestämmer vad han vill göra. Innan de var gifta såg hon glad och positiv ut, snart efter blev hon en riktig surgurka.

..alla män behandlas altså lika, oavsett om vi är soffpotatisar eller världsmästare :crash:smasha
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Med facit i hand var han väl 30 år då han senast vann en titel och bortförklaringarna hjälper inte.
Han är nu 38 år och konkurrensen ökar för varje år, 2016 hade vi rekordmånga vinnare
2017 blir sannolikt det 8e året i rad han inte vinner titeln.

Finns det något som talar för honom i år?

Synd att han inte kliver in i F1, det hade varit intressant.

Finns det något som talar för killen på din bild då? Han slutade ju trea i totalen förra året och måste ju då enligt din logik var ännu mera slut som artist än Rossi.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
ke?

Jag tror inte du förstår och sen drar dina egna slutsatser.

På en arbetsplats, låt säga Ducati konstruktions/designavdelning sitter de ansvariga med sin kunskap och de vet mycket väl hur man ska konstruera en hoj, sen utgår de ifrån all data de har fått. Men de har ju sin egen väg/kultur hur de gör för att nå målen.

Klart de vill ha en hoj som är superdupermegabra på allt men när en ny nisse anställs så blir han ju introducerad i kulturen som gäller där, dvs hur de äldre konstruktörerna gör/hur det går till väga där. Att "purga" å börja om är en väg att gå som du själv pratar om, men företagen har sin egna kultur/kompetens/erfarenhet/sätt att göra sina saker på å det visas/märker man ofta när man provkör en nyare modell då många egenskaper och "quirks" finns kvar till en viss mån.

Hur hade det känts för dig om din chef säger, släng allt du kan och vet och från och med nu ska du göra så här? Helt plötsligt är du som en gröngöling igen och har ingen aning riktigt hur du ska göra, comfort zone 0 :p
Tack för att du berättar sånt för mig som bara sitter på ett industriföretag med egen utvecklings och designavdelning. Jag hade ALDRIG förstått begreppet företagskultur annars....

Hela tanken med ett förbättringsarbete är att ifrågasätta hur man kan göra saker på ett bättre sätt vilket i detta fall innebär att kolla på vilka mål man har med slutprodukten och japanerna är väl bland dom bästa i världen på detta.
Ducatis framgång beror till stor del på att de gick ifrån tanken på att varje avdelning skapade den ultimata produkten till att de skapar produkter som skall fungera tillsammans.
Om du tittar på Honda istället så har dom haft ett fungerande samarbete då elektroniken kunnat hantera all kraft man stoppat in i motorn. Nu funkar inte elektroniken på samma sätt vilket gör att de får en herrejösses motor som de inte vet hur de ska få körbar.
Lösningen förefaller enkel men det är verkligen inte enkelt att bara ändra tankesättet till att göra en snällare motor och det är nog antagligen en hord med följdproblem som kommer med av bara farten. Ducati höll väl på med sitt kolfiberchassie med motorn som bärande del i 3-4år medans Honda är inne på sitt andra med en för aggressiv motor.

Jag förstår att alla tillverkarna vet att den ultimata hojen inte finns utan att de försöker hitta den bästa avvägningen mellan olika parametrar.

Det heter Que och inte ke...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
"Qué" om vi ska vara noga


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Snart dags för årets tredje test nu på Losail. :)
Kommer följas strikt så man hinner "titta in sig" innan man ska dit. :)
Bara ett par veckor kvar innan man får se hjältarna live! :banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med facit i hand var han väl 30 år då han senast vann en titel och bortförklaringarna hjälper inte.
Han är nu 38 år och konkurrensen ökar för varje år, 2016 hade vi rekordmånga vinnare
2017 blir sannolikt det 8e året i rad han inte vinner titeln.

Finns det något som talar för honom i år?

Synd att han inte kliver in i F1, det hade varit intressant.

Vilka bortförklaringar?

Kan du inte berätta vilka bortförklaringar du hört? Det kan ju va intressant för oss andra att få reda på det, eller hur? :va
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Kan du inte berätta vilka bortförklaringar du hört? Det kan ju va intressant för oss andra att få reda på det, eller hur? :va

Oss andra? är du en talesperson för alla som undrar :hihi

2015 och PI när han öppet anklagade Marques för att hjälpa Lorenzo i kampen om titeln när han inte klarade av att slå Lorenzo.
Att skylla på andra på sin oförmåga är väl en bortförklaring om något?
Rossi verkar vara en mysig kille mot alla som är sämre än honom.

Stämningen mellan Rossi och Markan verkar inte vara direkt strålande nu från att varit riktigt trevlig från början, hur kan det komma sig?

Skärmavbild 2017-03-10 kl. 22.52.41.jpgSkärmavbild 2016-05-24 kl. 18.59.43.png
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top