2017 MotoGP #7: Gran Premi Monster Energy de Catalunya

Femte kraschen!!1! :crash

Gissar att självförtroendet inte är på topp hos MM.
Eller VR, MV osv...
 
Upp och nervända världen, varken MM eller MV ser speciellt nöjda ut när man tittar på kroppsspråket, MV virrar på huvudet hela tiden och axlarna sjunker djupt. MM slår ut med armarna och tittar upp i skyn. Det här kan sluta hursomhelst! :brinnerup

Tror vi kan få en pall helt utan tidigare vinnare (i MotoGP), 1. Folger - 2. A. Esp - 3. Petrux till exempel.
Fast DP och JL lär väl ta i från tårna och hamna där framme som vanligt.
 
Grymt av Dovi att ta två i rad.:tummenupp
Champion I år kanske?

Ruskigt bra av MM att ta hondan till en andraplats efter alla dessa krascher! :)
Lorre vaknar till efter några trötta varv.
Yamma har lite att tänka på...

Edit: Var gör Suzuki i år?
 
Last edited:
Dovi :bugar
Zarco, Folger visar fabriksyamaha vart skåpet skall stå!
Synd att Espargaro fick problem med maskin. Skulle vara kul att se vad han hamnade.

Lorres uppkörning var grym. Kul att se den attacken så sent i racet. Känns som han kan göra ett mycket bättre resultat än vad många trodde.

Honda fick lite revansch även att det troligen var fabriksyamahas problem med värmen som gjorde skillnad. Skönt att Yamaha inte alltid är överlägsna.

Bra race!
 
Last edited:
Fantastiskt spännande. Roligt med och för Dovi och Petruccis gissning på "maybe not podium but top five" var verkligen inte dålig ifall han inte hade tuggat grus på slutet.
 
Vet inte vad jag ska tycka om helgens race.

Kändes som det var lite av ett lotteri där Dovi satsade minst dåligt. Rejset var väl ok annars men det saknas lite spänning när två av toppförarna är helt ute ur toppstriden.
Det syntes ganska tidigt att Dovi hade mer att komma med när han låg bakom DP.

Det skiljer 28p mellan 1-4 i vm vilket är helt otroligt.

Känns som den mest svårtippade säsongen någonsin. Så fort en bana har bra grepp är Yamaha oslagbara men blir det för varmt kommer DP eller om framdäcket funkar bra för honda så är MM solklar favorit men så fort det inte stämmer helt så är Ducatin livsfarlig med sin acceleration.

Känns helt omöjligt att peka ut en klar favorit i dagsläget.
 
Första gången på 10 år jag missat racet live och blivit tvungen att streama det i efterhand. Ber om ursäkt på förhand till pbas om jag spoilar något nu. Jag vet inte hur mycket du laggar på din livestreaming. Du tittar kanske fortfarande?

Men Lorenzo... Vaffan? I ledning så drar han ifrån täten och har till synes koll på saker och ting. Sen ser han en skugga i ögonvrån och hoppar ut i diket och över staketet som en skrämd häst. Hur många placeringar tappade han på ett varv?

Alltså den mannen...
 
Första gången på 10 år jag missat racet live och blivit tvungen att streama det i efterhand. Ber om ursäkt på förhand till pbas om jag spoilar något nu. Jag vet inte hur mycket du laggar på din livestreaming. Du tittar kanske fortfarande?

Men Lorenzo... Vaffan? I ledning så drar han ifrån täten och har till synes koll på saker och ting. Sen ser han en skugga i ögonvrån och hoppar ut i diket och över staketet som en skrämd häst. Hur många placeringar tappade han på ett varv?

Alltså den mannen...

I de här trådarna får man låta bli att titta om man inte vill ha spoilers tycker jag. :hihi

Men jag misstänker att Lorenzo börjat hitta lite rätt på/med hojen, men att han drabbas stenhårt av droppet i fäste på däcken. Det var ju samma förra racet, han hängde med bra och plötsligt blev han långsammast i fältet i princip.
Skillnaden den här gånger var väl att han verkade lura ut hur han ska köra hojen när fästet blivit sämre, med tanke på att han efter några varv fick fart igen. Annars kanske han överhettade däcken, var tvungen att släppa av på tempot för att få ner dem i arbetstemp igen, sedan kunde han ta fart igen.
Har man kört fältets mest lättkörda hoj i en herrans massa år, och byter till den mest svårkörda (Av pallpotentaterna iaf) så kan det ju ta en stund att lista ut hur i hela friden man ska köra den i pallplatstempo.
 
Inte ovanligt, var det inte i Motegi 2015 som Lorenzo låg etta typ halva racet och körde upp sina regndäck och sen blev omkörd till tredje eller fjärdeplats?
 
I de här trådarna får man låta bli att titta om man inte vill ha spoilers tycker jag. :hihi

Men jag misstänker att Lorenzo börjat hitta lite rätt på/med hojen, men att han drabbas stenhårt av droppet i fäste på däcken. Det var ju samma förra racet, han hängde med bra och plötsligt blev han långsammast i fältet i princip.
Skillnaden den här gånger var väl att han verkade lura ut hur han ska köra hojen när fästet blivit sämre, med tanke på att han efter några varv fick fart igen. Annars kanske han överhettade däcken, var tvungen att släppa av på tempot för att få ner dem i arbetstemp igen, sedan kunde han ta fart igen.
Har man kört fältets mest lättkörda hoj i en herrans massa år, och byter till den mest svårkörda (Av pallpotentaterna iaf) så kan det ju ta en stund att lista ut hur i hela friden man ska köra den i pallplatstempo.

Fast jag vet inte, känns som duccen är snällast av alla hojarna mot däcken. Iaf på dom banorna med långa rakor. Tror dom väljer att köra mindre hårt i kurvorna och lita på att dom tar igen förlorad tid på rakorna. Tråkigt att däcken har så stor påverkan på racet, verkar droppa av rätt bra innan ens sista tredjedelen av racet är påbörjad.
 
Fast jag vet inte, känns som duccen är snällast av alla hojarna mot däcken. Iaf på dom banorna med långa rakor. Tror dom väljer att köra mindre hårt i kurvorna och lita på att dom tar igen förlorad tid på rakorna. Tråkigt att däcken har så stor påverkan på racet, verkar droppa av rätt bra innan ens sista tredjedelen av racet är påbörjad.

Nu vet jag inte riktigt hur det är just nu, men de har ju iaf tidigare haft problem med att hojen slaktar däcken rätt fort. KAnske därför tex AD kunde ta två raka vinster i förhållanden där man var tvungen att vara riktigt försiktig med däcken, eftersom att han varit tvungen att vara det i flera år. AD själv sa ju att det var ett konstigt race nu senast.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top