2016 MotoGP: Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

Har de slutat mediaträna förarna?

Fast innerst inne tycker alla det är lite roligare när det tjaffsas. =)
Hur kul är det med robot svar efter varje race?

Det är ju fighterna där dom tycker illa om varandra man minns mest. Inte där dom kramas och gratulerar varandra.

Vem minns inte Biaggi? Och det var ju inte för att han var sån trevlig herre som gullade med Rossi direkt.
 
Fast innerst inne tycker alla det är lite roligare när det tjaffsas. =)
Hur kul är det med robot svar efter varje race?

Det är ju fighterna där dom tycker illa om varandra man minns mest. Inte där dom kramas och gratulerar varandra.

Vem minns inte Biaggi? Och det var ju inte för att han var sån trevlig herre som gullade med Rossi direkt.

Jag tycker racet på Silverstone var väldigt spännande att se, och där var det inga sura miner eller tjafs efteråt, trots att det var mycket hårdare passager där än det här racet. Och fler av dem.
 
Som någon skrev, jävligt kul för Dani men det var fel race att vinna på.

Kul med drama, älskar det. MotoGP börjar att bli riktigt, riktigt roligt att kolla på. Nu är det inte bara värdens snabbaste förare på värdens bästa motorcyklar.

Det är även drama och snygga tjejer, vad kan man mer begära? :tuttar:krama:D
 
Jag tycker racet på Silverstone var väldigt spännande att se, och där var det inga sura miner eller tjafs efteråt, trots att det var mycket hårdare passager där än det här racet. Och fler av dem.

Marquez, Rossi, Iannone, Viñales och några till är av samma skrot och korn. Därför gnälls det inte när det bjuds upp till dans.
 
Rossi gör en klockren omkörning dyker på insidan å håller sitt spår . Sen att LL inte har en aning om vad som händer kan ju inte rossi rå för.

https://www.youtube.com/watch?v=h1vvYqLlyMY

LL blev ju överraskad att rossi kom där. Rossi håller inne spåret LL kör ju nästan in i honom bakifrån.
Ingen av dom omkörningarna jag så i söndags var farliga.rena spår in i kurvorna inget vinglande in eller ställ
 
Last edited:
Man kan ha många åsikter om Dorna, men det kan inte råda någon tvekan om att konstanta förändringar av däcken och elektronik som tar udden av de skickligaste faktiskt bidrar till bättre underhållning. Åtta olika vinnare och ingen som längre kan komma ihåg när någon vann två race i rad.

Och nästan samma utveckling i Moto2 med sju olika vinnare denna säsong.

Fick du slut på vuxet beteende HanneZ?

kan tipsa om ignore-listan. Den fungerar alldeles utmärkt.

:tummenupp
 
Last edited by a moderator:
De som från början haft den mest sofistikerade elektroniken är sannolikt de som förlorat mest och detta är utan tvekan Honda. Så länge man hade en hyfsad wheelie control så hade man inget större behov av aerodynamik, denna säsong är läget helt annorlunda. Svårt att säga vem som skulle vara bäst / sämst om alla tvingades att använda samma tändbox och samma bank med flatslides.
 
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...
 
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...

Jo, jag såg någon bild på det och undrade vad i hela friden det var för något påhitt. Tallriksfälgar har väl varit allmänt omodernt rätt länge nu. :hihi
 
För övrigt, var det någon som noterade Pirros "disc"-bakhjul...? Knappast något man vill använda på en motorcykel. Snarare Ducatis sätt att sätta en blåslampa i röven på de som ska bestämma reglerna kring "aerodynamic devices"...
Jo, det kommenterades rätt ingående på ViaSat. Det må väl ha varit en hygglig helg på "firman" för övrigt, skoj att Zarco får mothugg av hojar med riktiga chassikomponenter? :)

Du har många rätt i Ditt tidigare inlägg när det gäller reglementet, men vad är snackisarna inför nästa säsong? Michelins DNA lär väl fortfarande finnas kvar i stället för att försöka plagiera Bridgestones prylar? StandardECU - kommer det i någon uppdaterad variant? Hur funkar samarbetet i programvarugruppen, lyckas tillverkarna hålla vettigt sams när funktionerna i mjukvaran förhandlas?

Jag tror inte längre på jultomten, inte heller köper jag att Dani som gubben i lådan plötsligt hittar rätt inställning och lämnar sin ökenvandring i seriens mittfält för att göra en alldeles lysande insats som räcker ändå fram till seger. Utan att det körs i monsunregn, nollgradiga temperaturer eller andra extrema förhållanden. Danis däcksval fram fungerade ju för honom men VR var rätt tydlig med att Yamaha trodde sig ha gjort rätt däcksval även efter rejset, så någon avgörande betydelse kanske det inte ska tillskrivas? Hörs det något depåsnack kring en förändrad filosofi kring design och prestanda hos HRC, snack som tål offentlighetens öron?

Hur tänker Du med "...tar udden av de skickligaste..."? Tänker Du förare? Att däcken ändrar karaktär från race till race kan jag förstå med tanke på de problem som Michelin hanterat och försökt att åtgärda. Men elektroniken? Tänker Du att de skickligaste förarna är de som vinner mest på en oerhört avancerad mjukvara och däck som uppträder oerhört konsekvent?

Många frågor, men ikväll blev jag less på att jobba och då kändes det bättre att bluddra på SH.com :)
 
Jag tror inte längre på jultomten, inte heller köper jag att Dani som gubben i lådan plötsligt hittar rätt inställning och lämnar sin ökenvandring i seriens mittfält för att göra en alldeles lysande insats som räcker ändå fram till seger. Utan att det körs i monsunregn, nollgradiga temperaturer eller andra extrema förhållanden. Danis däcksval fram fungerade ju för honom men VR var rätt tydlig med att Yamaha trodde sig ha gjort rätt däcksval även efter rejset, så någon avgörande betydelse kanske det inte ska tillskrivas? Hörs det något depåsnack kring en förändrad filosofi kring design och prestanda hos HRC, snack som tål offentlighetens öron?

Enligt David Emmet på motomatters.com så har Dani helt enkelt resetat chassiinställningarna på hojen från och med Brno. Man gick tillbaka till en grundläggande inställning som inte var optimal, men som däremot gav Dani möjlighet att förstå och känna hur Michelin-däcken arbetade. Därifrån har man metodiskt justerat inställningarna utifrån Danis respons, tills man nu nått fram till en nivå som fungerar mycket bra, åtminstone i hettan på Misano. Så, ingen jultomte, men däremot drastiska beslut och metodiskt arbete.

https://motomatters.com/analysis/2016/09/12/2016_misano_motogp_post_race_round_up.html
 
Hur omfattande är enhetselektroniken egentligen?
I någon av efterintervjuerna med dani påstår intervjuaren att hondan fått en uppgradering på elektroniken.
Gäller det bara honom/honda eller får alla sånt samtidigt?
 
http://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/why-dani-boy-made-everyone-look-slow

......Pedrosa’s difficulties have been well documented; the Spaniard stands 1.6 metres tall and weighs 51 kilos. In an era of single-tyre racing, when one size must fit all, Pedrosa’s diminutive size is a real handicap. Many of his rivals have no doubt that he would’ve won at least one MotoGP title by now if he was a bit bigger and a bit heavier. He simply isn’t large enough to generate heat into the tyres unless the sun is shining.

Thirteen-time world champion Angel Nieto says Pedrosa rides like an angel, sweeping divinely from one corner to the next, never a wheel out of line, rarely a shimmy of the handlebars. He is totally at one with his machine, even if this is only because he has no choice: aboard a MotoGP bike the little man looks like an angel strapped to a Scud missile....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top