2015 Speedster Cup

Vad kör ni med för däck? Det finns ju en massa att välja på och jag är inte så noga med vilket fabrikat jag kör med. Men om man inte tänker slåss om top tio placeringar och kör en rc8 vilket däck skulle då rekomenderas? Det är ju alltid bra om fler i klassen kör på samma däck så man har någon att jämföra med.

Jag kör på Dunlop SportSmart 2. De funkade finfint i mitt makliga tempo förra året och är långt ifrån slut. När de tar slut, någon gång 2017, så blir det nog slicks.
 
Bridgestone är relativt billiga vilket fått ganska många gå över till dem. Jag kör R10 Evo själv, väldigt mycket billigare än Pirelli som jag började på. Eventuellt lite sämre grepp men jag åker inte på långa vägar så fort att jag lider av det.

Åker på en Aprilia Mille så de borde funka på en Rc8 också, dock blir det nog R10 då eftersom Evo bara finns i 180 och du nog vill ha 190. Vill man ha 200 bak väljer man slicks V01 eller V02 istället.
 
Last edited:
Vad kör ni med för däck? Det finns ju en massa att välja på och jag är inte så noga med vilket fabrikat jag kör med. Men om man inte tänker slåss om top tio placeringar och kör en rc8 vilket däck skulle då rekomenderas? Det är ju alltid bra om fler i klassen kör på samma däck så man har någon att jämföra med.

Kör du hyfsat snabba tider så gå på slicks eller mönstrade slicks. Välj det fabrikat du trivs på och som du kan få tag på till bra pris. Många kör t.ex. på Pirelli så det finns en hel del beggade Pirelli-slicks att köpa av snabbare förare...

Jag har börjat säsongen på beggade Pirelli-slicks och tänkte sedan testa Michelin och se vad jag gillar bäst...
 
Tack för svaren! Jag har kört en del med dunlop d211 men de verkar inte så vanliga längre. Har även testat bridgestone bt003 med gott resultat. Ska följa era råd så får vi se vad det blir!
 
Om man kört i rookie 600 några gånger, finns där då något som gör att man inte får köra i speedster? Eller det är fritt fram för mig att anmäla mig där istället?
 
Om man kört i rookie 600 några gånger, finns där då något som gör att man inte får köra i speedster? Eller det är fritt fram för mig att anmäla mig där istället?

Var ligger du i rookie? Om du inte är väldigt toksist så känns det lite kontraproduktivt att flytta ner till Speedster.
 
Var ligger du i rookie? Om du inte är väldigt toksist så känns det lite kontraproduktivt att flytta ner till Speedster.

Bara kört tre tävlingar. Två 2013 och en 2014. Första blev jag varvad av alla, andra blev jag tredje sist och förra året näst sist. Körde på knudan i fredags efter att inte ha kört sen augusti. Tappat väldigt mycket fart, och blev ifrånkörd av en hel del grönskyltade hojar... :brinnerup
Kör för lite just nu för att kunna hålla farten uppe.
 
Bara kört tre tävlingar. Två 2013 och en 2014. Första blev jag varvad av alla, andra blev jag tredje sist och förra året näst sist. Körde på knudan i fredags efter att inte ha kört sen augusti. Tappat väldigt mycket fart, och blev ifrånkörd av en hel del grönskyltade hojar... :brinnerup
Kör för lite just nu för att kunna hålla farten uppe.

Kolla med svemo men tror det ska gå för sig med de resultaten och att du inte kört ännu i år.
Sen, när tempot kommer är det bara att hoppa på det igen i rookie. :)
 
Bridgestone är relativt billiga vilket fått ganska många gå över till dem. Jag kör R10 Evo själv, väldigt mycket billigare än Pirelli som jag började på. Eventuellt lite sämre grepp men jag åker inte på långa vägar så fort att jag lider av det.

Åker på en Aprilia Mille så de borde funka på en Rc8 också, dock blir det nog R10 då eftersom Evo bara finns i 180 och du nog vill ha 190. Vill man ha 200 bak väljer man slicks V01 eller V02 istället.

Var köper du dina R10? Jag brukar köra på dom men tyckte dom gått upp så väldigt i pris detta året..

- - - Updated - - -

Vad kör ni med för däck? Det finns ju en massa att välja på och jag är inte så noga med vilket fabrikat jag kör med. Men om man inte tänker slåss om top tio placeringar och kör en rc8 vilket däck skulle då rekomenderas? Det är ju alltid bra om fler i klassen kör på samma däck så man har någon att jämföra med.

Jag köpte ett par Metzeler Comp K, körde med dessa några pass på Knutstorp förra veckan. Funkade bra för 1.07-tider där vilket bör räcka till och bli över för att köra Speedster.
 
Var köper du dina R10? Jag brukar köra på dom men tyckte dom gått upp så väldigt i pris detta året..

- - - Updated - - -



Jag köpte ett par Metzeler Comp K, körde med dessa några pass på Knutstorp förra veckan. Funkade bra för 1.07-tider där vilket bör räcka till och bli över för att köra Speedster.
Har en bra deal med Peter på Advanced Motobility. De har nog gått upp, men långt ifrån lika mycket som Pirelli...

Körde CompK som bandagsdäck ifjol, de räcker ju gott och väl till för Speedster. Liksom Pirellis motsvarighet.
 
Last edited:
Apropå att börja rejsa I Speedster.. Någon som har info om fler licenskurser under 2015?
 
Går en på bikeweek. :)

Tackar. . Hela bikeweek går tyvärr bort iår då jag är i Grekland just den tiden. hm .. dålig tajming.. Skulle vart mer precis i min undran. . Så licenskurs från Augusti och frammåt passar som fisken ..
 
B
Någon som kört tuono.n i speedster? Den jag kikat på e 2005.a factory spec, nån som har lite referenser att delge av denna cykel i rejs sammanhang specifikt i speedster?

http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_tuono_1000_r_factory_2005.php

Alla hojar funkar ju i princip i Speedster, jag har ju tex kört en KTM 990smr med ganska bra framgång i år, så en Tuono borde ju gå jättebra! Se till att fixa båt samt naja de ställen som skall najas så är det bars att tjööööra:)
 
Morning Spaceman:)
Om du vill ha lite bakgrunds info kan du ju alltid PM:a "jåke" eller "fettsnok" här på forumet.
Dom två tillsammans vet en hel del om Aprilia Tuono (ital för ÅSKA) :tummenupp:tummenupp

Från egen vinkel kan jag säga att modellen du visar delar chassie med RSV (kan vaa annan gaffelvinkel) och och RSV:n är suverän kan jag intyga. Vissa föredrar högt styre, och gör man det så är Tuono en SBK (från tiden) med just högt styre :)

Lycka till
//A
 
Någon som kört tuono.n i speedster? Den jag kikat på e 2005.a factory spec, nån som har lite referenser att delge av denna cykel i rejs sammanhang specifikt i speedster?

http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_tuono_1000_r_factory_2005.php
9f2db5fb2645d30e9944e5263b79c986.jpg


Ja.

Finns inget specifikt för Speedster, det är en väldigt blandad klass. Tuonon hamnar effektmässigt nånstans mitt i, generation 1 (som du länkar till) upplevs snäppet större än generation 2 (på min bild) trots att det egentligen inte skiljer speciellt. Som Japp skriver delar den helt och hållet chassi samt motor med RSV. Den har bra bromsar för sin ålder, chassit är stabilt och förtroendeingivande som ett järnspett om bara fjädringen är rätt inställd.

Den är större än en 600, men den smala motorn och det faktum att twinnen ger mindre levande moment än en 1000 radfyra tillsammans med sittställningen gör att man med fördel kör hojen med hög kurvhastighet snarare än vänder och accar. Lite som en 600 eller överviktig motard...
 
Last edited:
Låter tråden vara öppen - så att de som vill kommentera tråden avseende 2015-års säsong.
Ni som vill skriva något om den kommande säsongen, vänligen posta detta i 2016-årstråden.

/morris - moderator.
 
Ett par sköna minnen från månadsskiftet jun/juli innan motorn pajade och säsongen var slut! Lycka till nästa år ni som kör vidare i Speedster Cup!

Sviestadloppet Juni 2015.jpg

Varmt och skönt.jpg
 
9f2db5fb2645d30e9944e5263b79c986.jpg


Ja.

Finns inget specifikt för Speedster, det är en väldigt blandad klass. Tuonon hamnar effektmässigt nånstans mitt i, generation 1 (som du länkar till) upplevs snäppet större än generation 2 (på min bild) trots att det egentligen inte skiljer speciellt. Som Japp skriver delar den helt och hållet chassi samt motor med RSV. Den har bra bromsar för sin ålder, chassit är stabilt och förtroendeingivande som ett järnspett om bara fjädringen är rätt inställd.

Den är större än en 600, men den smala motorn och det faktum att twinnen ger mindre levande moment än en 1000 radfyra tillsammans med sittställningen gör att man med fördel kör hojen med hög kurvhastighet snarare än vänder och accar. Lite som en 600 eller överviktig motard...

Najs.. Hittade lite Speedster klipp på Youtube o ser en del sköna cyklar där. Ja, får se vart det landar. Har börjat väcka upp min gamla cykel oxå men kul o ett plus att det är cyklar som sticker ut i Speedster :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top