2014 Tuono V4: Kopplingen ”fastnar”

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Hej på er. Har lite bekymmer med kopplingen på min Tuono V4R. Har inte skruvat ner något än. Mest för att jag inte haft tid. Så tänkte ställa frågan här för att se om ni har idéer.

Det är nämligen såhär att; När hojen är i rörelse med växel i, håller in kopplingsgrepp, varvar motorn så hugger det liksom till som om kopplingen inte är fullt frikopplad. Man kan också se på kedjan att den rycker till när jag gör detta. Detta händer 9/10 gånger oavsett varvtal, hastighet eller temperatur. Om jag stannar och gör samma sak så slutar fenomenet. Har kontrollerat spelet på kopplingsvajern och den är ok. Upplever också att det är svårt att hitta neutral.

Jag har själv en idé om att lamellskivorna har bildat spår i lamellkorgen vilket gör att skivorna inte dras isär ordentligt, utan fastnar mot varandra. Har som sagt inte tittat under kopplingskåpan ännu. Har ni några idéer?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är kopplingsvajern frisk? D v s löper lätt i sitt hölje.
Annars är ju taggig kopplingskorg troligt, och relativt lätt att kolla.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bara att öppna och kolla, det är en lätt operation. Hur känns det i handtaget? Mjukt och fint eller hackigt. Nu framgår det inte hur gammal den är men hack i kopplingskorgen kräver normalt mycket våld på kopplingen över lång tid. Givetvis kan man ha otur...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag fick en kant på kopplingskorgen på min gixxer, på den utspelade det sig dock som så att när jag gjorde racestarter så hög den till och släppte osv vilket gav jävligt ryckiga starter. Fick plockat isär och kanten filades till så funkade det som nytt efter :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: Upplever också att det är svårt att hitta neutral.
Hade det problemet på min SV650S.
Det var en lång lista på saker att kolla (glömt alla utom den sista punkten i listan), muttern centralt i kopplingskorgen som håller kopplingskorgen har lossnat. Muttern var loss.
Så försök hitta en felsökningslista i servicemanualen till Tuono V4R .
Sedan är det "bara" att gå igenom felsökningslistan punkt efter punkt.....
Vilken årsmodell är det på din Tuono V4R ?
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Det är en 2014. Ska kolla service manualen. Öppnade kopplingskåpan idag och kunde inte se eller känna några skador på korgen som skulle kunna orsakas av lamellskivorna. Bifogar bilder på detta. Däremot är det ett litet glapp i korgen. Den går att vicka på. Inte mycket men lite grann. Ska det vara så? Har inte verktyg att ta loss muttern så det får vänta till en annan dag.
3F692261-495F-48C7-827A-3640C1D14A96.jpeg
53797377-C7E7-4C24-948D-D3A9DF1E8117.jpeg
 

Bifogat

  • A2D5D272-0C78-4CE9-AE62-C1A09C033A2B.jpeg
    A2D5D272-0C78-4CE9-AE62-C1A09C033A2B.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 24

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Korgen snurrar runt på ingående axel i lådan så det är korrekt att den rör sig lite. Inre koppling centrum skall därimot vara stumt.
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Jag tycker ju att det ser ut som rätt rejäla gropar på den undre bilden, men det kanske är en synvilla?
Det är nog en synvilla. Ser värre ut än det är tror jag. Drog med fingrarna och de kändes väldigt lent och fint. Båda sidorna. Testade även glida en lamellskiva fram och tillbaks mot den ”gropiga” ytan utan att det kändes/hördes räffligt. Jag gör en nämre inspektion när jag får bort korgen helt.

Korgen snurrar runt på ingående axel i lådan så det är korrekt att den rör sig lite. Inre koppling centrum skall därimot vara stumt.
Okej perfekt för den inre är stum
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
En uppdatering, sisådär 1 år senare :) Tog isär kopplingen och gjorde en närmre inspektion igår och upptäckte att dom flesta skivorna (dom i stål) var missfärgade och ser överhettade ut. Går dom att rädda eller är det att köpa nya? Se bilder längre ner. Mätte allt och skivor/lameller är enligt specifikation.

En till grej jag upptäckt är att spelet på kopplingsvajern blir större när motorn är varm. Efter 10-15 körning så ökar spelet i kopplingshandtaget. Det är som om lamellerna sväller :va Har testat byta olja men hjälpte inte ett dugg.

IMG_6881.jpeg
IMG_6877.JPEGIMG_6880.JPEG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En uppdatering, sisådär 1 år senare :) Tog isär kopplingen och gjorde en närmre inspektion igår och upptäckte att dom flesta skivorna (dom i stål) var missfärgade och ser överhettade ut. Går dom att rädda eller är det att köpa nya? Se bilder längre ner. Mätte allt och skivor/lameller är enligt specifikation.

En till grej jag upptäckt är att spelet på kopplingsvajern blir större när motorn är varm. Efter 10-15 körning så ökar spelet i kopplingshandtaget. Det är som om lamellerna sväller :va Har testat byta olja men hjälpte inte ett dugg.

View attachment 484176
View attachment 484177View attachment 484178
Du har tydligen Service Manualen till din Tuono 2014.
Ta och kolla i den om det finns någon sida med felsökning av kopplingen.
Där finns kanske tips.

Är stålskivorna plana ?
Ett sätt att testa planheten är att lägga en en liten ruta modernt "Floatglas" på stålskivan sedan du först strukit över stålskivan med motorolja.
Är stålskivan plan kommer du ett mönster med alla regnbågen färger. Och ju bredare färgerna är , dessto planare är stålskivan.
Men så plan behöver stålskivan kanske inte vara ......

Det kanske räcker med att du lägger två stålskivor mot varandra och kollar om dom glappar.
Om dom inte gör det vrid en skiva 90 grader och gör om testet. Vrid samma skiva ytterligare 90 grader och gör om testet. Vrid samma skiva ytterligare 90 grader och gör om testet.
Kan du inte se några glapp mellan skivorna i de här 4 st deltest en så är de här två skivorna plana. Och så är det bara att fortsätta.
Kan du se glapp mät med bladmått hur stort glappet är som mest.
Det som gör mig misstänksam är din mittersta skiva i fotona ovan med en enda blå punkt.
Är den skivan plan ?
Och så,
hur plana måste skivorna vara,
du måste kolla i service manualen till din Aprilia Tuono V4 2014.
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Tack för tipsen, ska testa detta enligt dina metoder. Jag gjorde en liknande procedur men inte lika ingående och kunde inte se/känna att något är skevt.

Service manualen beskriver inga sådana mätmetoder. Bara tjockleken på hela kopplingspaketet. Samt bredd på flikarna på lamellskivorna. Och dessa är inom gränsvärdena.

Är såklart också misstänksam på den distinkta blåa pricken på en av skivorna ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top