Video 2012 Honda NC700X vs. Kawasaki Versys

Riktigt fula dessutom men bra bränsleekonomi, ergonomiska och praktiska hojjar. :tummenupp
 
Jag körde 350 touringmil med en NC700 i sommar och den drog aldrig mer än 0,33 l milen.
 
Hann köra strax över 1000mil i somras med min. Jag är riktigt nöjd, lite annorlunda att köra i början, den är överraskande rolig att köra trots lite klen motor. Min förra hoj var en superenduro så det är väl lite dumt och jämföra med den kanske. Jag är 1,90 men satt riktigt bra på den under hojsemestern, en dag körde jag från tio på morgonen till tio på kvällen utan problem..
 
Utan att provkört någon av dem hade jag valt Hondan :) snyggare, mer bränslesnål (alltid kul) och behöver inte varva som en tok. Trevligt att lägga cylindrarna och utnyttja platsen. Den bör ju ha väldigt låg tyngdpunkt tack vare det med. Hade nog kunnat tänka mig en som pendlarhoj jag med.:3freak
 
Jag funderar på att införskaffa mig en NC700X. Har hittat en 2012 som har gått 640 mil med ABS som kostar runt halva nypriset. Känns som väldigt mycket hoj för pengarna. Billig försäkring också. Jag har ju en 450 enduro nu så jag vill ha nånting som jag kan köra längre sträckor. Det enda jag är orolig för är att jag kommer tröttna på den låga effekten. Är det någon som har någon input?
 
Gjorde en kortare provkörning av en NC700X. Tyckte den var väldigt trevlig att köra. Låg tyngdpunkt i motorn och svänger villigt i kurvorna. Det är rätt fint vridmoment i motorn så trots lägre effekt än vanligt fungerar den helt okej. Gällande att tröttna på den låga effekten så är det bara att sälja den när man gjort det. Får man den till ett fint pris så är det värt att ge den en chans.
 
48hk på en helt vanlig hoj är alldeles för tråkigt, tyvärr. I så fall får man ha en lätt och smidig hoj som en motard, eller en 2-taktare, för att kunna uppskatta hojen. Dessa hojar lär bara kännas slöa och trista. Det är min åsikt. Skulle jag köpa en pendlarhoj skulle jag ta en sv650 med vindkåpa och tankväska.

Kan tillägga att jag pendlat 25mil sträckor på en 48 hästars aprilia pegaso, visserligen en stånka men väldigt liknande ergonomi och sittställning. Det var inte så kul. Min åsikt är att det krävs i alla fall 70 hästar för att köra motorväg (120km/H) för annars känns hojen stressad och man har dålig potential till omkörningar och andra hyss.
 
Last edited:
48hk på en helt vanlig hoj är alldeles för tråkigt, tyvärr. I så fall får man ha en lätt och smidig hoj som en motard, eller en 2-taktare, för att kunna uppskatta hojen. Dessa hojar lär bara kännas slöa och trista. Det är min åsikt. Skulle jag köpa en pendlarhoj skulle jag ta en sv650 med vindkåpa och tankväska.

Kan tillägga att jag pendlat 25mil sträckor på en 48 hästars aprilia pegaso, visserligen en stånka men väldigt liknande ergonomi och sittställning. Det var inte så kul. Min åsikt är att det krävs i alla fall 70 hästar för att köra motorväg (120km/H) för annars känns hojen stressad och man har dålig potential till omkörningar och andra hyss.
Nja här håller jag inte med. Tycker inte man ska stirra sig blind på hk. Visst har nc700x en rak lite tråkig effektkurva, men vridet gör att den skjuter på duktigt upp till 140km/h iaf. Att jämföra en twin och en stånka med samma hk är inte direkt rättvist :)

Kan jämföra med min Bolt jag har nu också en twin med liknande hk, där känns nc700 mycket piggare.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top