2012 års Honda NC 700 parallelltwin

Jag provade oxå med en hjälm i hyllan, storlek XL.
Först gick den inte ner, men om man vänder hjälmen 180 grader går den ner.

Praktisk och förnuftig - javisst men inget som talar til hjärtat.
Ser man lite nogrannare på den så ser man att den är billigt lagad.
Ta tex en titt på fotbromspedalen om du ska se på den i butiken, den ser ut som om den är tillyxad med vinkelslip och ytbehandligen är gjord på samma kinesiska fabrik där de gör billiga minimotos. - Ser så jäkla billigt ut.
Kanske fel att störa sig på såna detaljer, men mc det köper man minst lika mycket med hjärtat som med hjärnan.

Med en 35kw motoreffekt så verkar de rikta sig till folk med mellankortet (med tanke på att det är på tapeten att ändra den gränsen) med...
Jag hade kunnat tänka mig att ha en att pendla med, men då hade den fått vara mycket billigare.

Könlös och tråkig. Varför dessa "crossovers"? Likadant med den där halvnakna VFR:en Honda har spottat ut. Halvdåliga på allt, inte superbra på något. Lite som Volvo XC60. Honda KAN ju bygga in passion och liv i sina hojar! RC30, SP-1, SP-2 etc...:tummenupp

Visst har de kanske en plats där klimatet och klientelet ser annorlunda ut, men inte här. Inte i min värld. Nu har jag gnällt färdigt.:tungan

Boys, Boys...

När jag loggade in stod det sporthoj.com i rutan högst upp på webbläsaren.
Det är inte meningen ni ska gilla den - lika lite som de som loggar in på zazty.com kommer/ska/bör gilla nya Kia Ceed... (Å andra sidan - vem i hela h____e gillar en sån bil??:gnissla)

PoK

KK

Jag gillar min pro_ceed :fakta

Ganska skönt när man kan tycka om saker trots att det inte är det "värsta"..

Last edited:
Har kört både mc modellen och scooter modellen.

Mc modellen (med manuell vxl) var enligt mig skit tråkig. Sa ingenting! Mycket praktisk och förnuftig men verkligen skittråkig!

Scooter modellen därimot var skit kul! Ok drag. Kul med automaten som man kunde växla via (paddlar) om man ville. Och med helt ok acceleration i D/S läget. Men funkade bäst i D läget och ville man ha mer kraft växlade man ner manuellt.

Antar att hela motorn är byggd för att funka med aut vxl. Det gör att den känns kass med vanl manuell?

Jag tröttnade på att köra fort fort och ville ha en bekväm hoj som man även kommer ut på grusvägar med.
För mig är det en suverän hoj som dessutom är billig att äga. Har inte lyckats få den att förbruka mer än 0.37. Inte ens med skjuts.
Helförsäkring på 3200:-
Alla kostnader blir lägre med en sådan hoj. Allt från däck till försäkring.
Körde CB1000R innan och är nu helnöjd ägare till NC700X

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...