2010 Yamaha Super Ténéré

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Yamaha har lagt upp en film om den nya modellen på YouTube. Även om det inte avslöjas så mycket om utseendet får man veta en hel del om utrustningen.

• Parallelltwin med 270° förskjutning (som TRX 850)
• ABS och kombibromsar
• Traction control
• D-map (elektroniskt valbar motorkaraktär)
• Kardan
• Kylare på sidorna (som cross/enduro)

”Born from the desert”...

Ska bli jävligt spännande att se. Det var riktigt länge sedan en japansk tillverkare lanserade en stor offroad; V-strom och Varadero räknas ju inte. Hoppas att Yamaha inte snålar med cylindervolymen, men eftersom BMW R 1200 GS är måltavlan kan den inte vara på mindre än 1000 kubik, förhoppningsvis mer.

[YOUTUBE-ID]LFoNqezPe-s[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
About frickin' time dom släpper nått stort i öknen! Och bäst fan att det inte är nån helvmesyr varawernstrom...inte ens beemer 1200 platsar ju in på nått ökenrally. Ok, HP2 var riktigt cool, annars har ju KTM ägt marknaden med 990 adventure. Om BMW hade släppt en F1000GS så kanske det hade varit andra bullar.

Men nu vill jag ha bilder på ST!
 
Yamaha tillverkar sina hojar för att passa ett bredare kundunderlag till skillnad mot KTM. Tror därför att nya ST kommer att bli lite mera offroad än 1200 GS men definitivt inte en 990 Adventure. Sedan så kanske man kan modda ST:n att bli mer anpassad mot offroadkörning.
 
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten, se bara på BMW HP2 och KTM 950SE som båda är ur produktion, så jag tror tyvärr att det blir närmare en 1200GS än något annat.
 
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten...
Är den? Africa Twin var ju en enorm framgång under många år i hela Europa och gick att anpassa för både seriös grus- och terrängkörning. Sedan den slutade utvecklas och gick ur produktion ligger fältet fritt för den tillverkare som erbjuder ett alternativ till BMW R 1200 GS och KTM. Långt ifrån alla vill köra europeiska hojar. Kan Yamaha tillverka något liknande Africa Twin men med 10 års teknisk utveckling (samma vikt, +35 hk, kardan, massa elektronik) lär det bli succé.
 
Last edited:
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten, se bara på BMW HP2 och KTM 950SE som båda är ur produktion, så jag tror tyvärr att det blir närmare en 1200GS än något annat.

Det är för att det inte tillverkas åtråvärda hojar av det slaget. Hade XR650 inte fått snikfjädring så hade suget på den gjort att den funnits kvar. Det känns som att samtliga av dessa hojar är kompromisser till det sämre. Antingen är de Varaderosvampiga tourers eller så är de smäck-KTM som måste servas för att det är tävlingsredskap.

Smacka i en stark slitvarg till motor i ett smidigt chassie med bra fjädring och en tuff look som inte får hojen att se ut som den väger 300 kilo så lär de sälja som smör.

Jag tar en kölapp.

Är den? Africa Twin var ju en enorm framgång under många år i hela Europa och gick att anpassa för både seriös grus- och terrängkörning. Kan Yamaha tillverka något liknande men med 10 års teknisk utveckling lär det bli en succé.

Precis. den var kanon i grundutförande. Lite fjädringskomponenter bara så var den grym. Samma med dåvarande SuperTeneré som gick som ett skott men hade skitgaffel och ram/sving tillverkad av profiler från en skrivbordslampa.
 
Last edited:
Varför vill hoppas du på mer än 1000cc? Ser hellre att den har lite mindre, det är rätt sällan som den ökade effekten väger upp den tyngre motorn på grus. 800cc räcker gott för att kunna toura i relativt hög fart, även på asfalt.
 
800cc räcker gott...
En sådan motor sitter i BMW F 800 GS och den kompletterar R 1200 GS på ett bra sätt.

En ny Yamaha Super Ténéré måste skilja sig mycket mer än 140 kubik från den befintliga XT 660 Ténéré.

Säkert räcker 800 om man utesluter de känslomässiga aspekterna ur de motiv som får motorcykelköpare att bestämma sig för en modell. Men om Yamaha ska lyckas få tillräckligt många att överge tankarna på en BMW R 1200 GS måste den ha minst 1000 kubik. Helst mer för att kännas annorlunda än alla andra japanska vattenkylda twinnar som alltid är på just 1000 kubik.

För egen del tycker jag bara det är kul med fläskiga twinnar som dundrar mellan tallarna och att mer vrid är bättre än lite mindre: 1174 kubik blir perfekt.
 
Någon som har kolla på hur mycket den kommer att väga?
Problemet med de stora offroadarna idag är att det väger för mycket för att igentligen kunna köras på grus och tracktorstigar.
 
Det har väll surrats på andra forum om 1200cc har jag för mig.
Kanske för mycket att önska men en nylansering av trx-en, fast med den nye motorn vore mumma? Hoppas går ju.
 
Om nu en 1200cc super-tenere är pågång ligger nog inte en super-motard långt borta heller....hoppas,hoppas........
 
Jag gissar på motorn från TDM 900. :)
Det vore kommersiellt självmord att lansera en ny viktig modell bestyckad med en motor som härstammar från 1991. Den skulle bli till åtlöje. Självklart kommer det vara en helt ny motor.
 

Bifogat

  • Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 1.jpg
    Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 1.jpg
    114 KB · Visningar: 397
  • Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 7.jpg
    Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 7.jpg
    148.5 KB · Visningar: 281
  • yamaha-tenere-tokyo_0005.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0005.jpg
    101 KB · Visningar: 366
  • SUPER SPY_2.jpg
    SUPER SPY_2.jpg
    29.9 KB · Visningar: 259
Last edited:
Fler bilder på mock up:en. Av detaljer och siluett ser det ut att bli en både smidig och rejäl terränghoj. Underbart att inte behöva kolla, spänna och smörja kedjan.
 

Bifogat

  • yamaha-tenere-tokyo_0013.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0013.jpg
    102.2 KB · Visningar: 258
  • yamaha-tenere-tokyo_0018.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0018.jpg
    146.9 KB · Visningar: 303
Tror också på en motor ifrån TDM900, men va fan kan de sluta med all denna krombögeri på en offroadhoj. Kör matta färger eller nåt för om de ska hålla på fjanta till den så kan man ju inte kalla den offroad direkt.
 
Tror också på en motor ifrån TDM900, men va fan kan de sluta med all denna krombögeri på en offroadhoj. Kör matta färger eller nåt för om de ska hålla på fjanta till den så kan man ju inte kalla den offroad direkt.

Du behöver nog inte oroa dig över att den kommer bli kromad.
 
Det är grymt med en Twin på närmare 1000cc som ger feta sladdar ur kurvorna. Räknar på effekt närmar 100hk och ett fint vridmoment på närma 90nm långt ner i registret.
Men twinnen och kardan med en bra kåpa ger säkert en grym komfort.

Tycker min 690 sällan används över 6500 rpm och sällan det går mer än 120 km/h på grusvägen. fast det är en optimal grussmiskare
Att sitta mer än 2 timmar i sadeln ger en fin träsmak.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top