2010 års bandagar med Actionpics.se

Black Adder

fartbrukare
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Hemma
Hoj
R1
Intressant att det så mycket handla om att jag ska ha och så lite visa hänsyn till andra. Vi har hyrt banan tillsammans för att det ska bli en rimlig kostnad för vårt nöje. Och om man gör något tillsammans med andra så innebär det att man kan få kompromissa lite ibland men det tycker i alla fall jag det är värt.

Om en motard eller vilken hoj som helst har åkt om sporthoj innebär det att den föraren är snabbare och om sporthojen då håller igen lite på rakan så kommer den få en bra rygg att följa när det svänger. Och eftersom motarden är snabbare i detta fallet så kommer den inte att vara i vägen nästa gång man kommer ut på rakan och båda får roligare varv tack vare lite visad hänsyn.

Om man hör att någon ligger och jobbar för omkörning (ja, man hör om någon vill åka förbi) så kan man också lätta lite, lite på gasen och det blir en bra omkörning med marginal och vi slipper incidenter.

Om man inte tycker att man har tiden att släppa av lite på gasen så ska man börja köra RR-träningar. Eller om man inte vill kompromissa över huvud taget så är nog tyvärr allternativet att hyra en bana för sig själv och det är hyffsat dyrt.

Sedan ska man som effektsvagare hoj även bedöma så att man inte kör för tuffa omkörningar. Inte roligt om man trycker av någon för att man var tvungen att komma om i just den kurvan oavsett vad man anser om den andres körning.

Sedan var det och är okej med omkörningar under inbromsning. Man ska dock vara om (ordentligt om så att den andre ser en) innan den man kör om börjar svänga. Och man ska absolut inte gå ut och ta spåret från den andre.

:krama
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Spelar ju ingen roll Maciej, i lugn grupp är man ju inte van (antagligen) och just inbromsning in i kurva är väl bland det sämre stället att passera på. :)
Beror på vem man frågar ;)

Allt handlar om hur man gör omkörningen, banan är rätt bred och om den långsammare personen ligger i vänsterkant, bromsar man om på innern i högerkant och hålelr sig där så är det ett utmärkt ställe att köra om på. Kör man om när den omkörde är nästan vid apex ja då är det inget vidare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sedan var det och är okej med omkörningar under inbromsning. Man ska dock vara om (ordentligt om så att den andre ser en) innan den man kör om börjar svänga. Och man ska absolut inte gå ut och ta spåret från den andre.

:krama

Inbromsning är väl inget konstigt, därmot under inbromsning in i böj... :)

Beror på vem man frågar ;)

Allt handlar om hur man gör omkörningen, banan är rätt bred och om den långsammare personen ligger i vänsterkant, bromsar man om på innern i högerkant och hålelr sig där så är det ett utmärkt ställe att köra om på. Kör man om när den omkörde är nästan vid apex ja då är det inget vidare.

...och är man roadracing-proFfs så är ju allt tillåtet, i ögonen på en som är ute första gången på banan och har fullt upp med att ta sig runt, så är det rätt otäckt när det kommer en lirare på innern när man tänkt sig börja svänga.

Allt är relativt, i snabb grupp har jag mer förståelse för sådana manövrar, i lugn, nej.

Men jag tror vi får komma överens om att vara oense här kanske.
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Inbromsning är väl inget konstigt, därmot under inbromsning in i böj... :)
Brukar inte se speciellt många i lugn/medel som bromsar ända in i böjen...

...och är man roadracing-proFfs så är ju allt tillåtet, i ögonen på en som är ute första gången på banan och har fullt upp med att ta sig runt, så är det rätt otäckt när det kommer en lirare på innern när man tänkt sig börja svänga.
Det är faktist inte tillåtet med vad som helst ens i licensgrupperna då Actionpicskörningarna är en banträff och inte rr-träning.

Det viktigaste är att tala om för instruktörerna i sin grupp och det är för mycket dumma omkörningar mm, händer samma sak efter att instruktören har pratat med gruppen är det bara att påpeka igen. När vi var på Gotland ring var det så mycket klagomål i en grupp att vi var 4 eller 5 instruktörer som gick ut samtidigt i den gruppen för att få bättre överblick + lugna ner folk.

Så är det omkörningar man inte tycker funkar, prata med instruktören direkt på plats, efteråt ger det inte så mycket då farten och omkörningarna i de olika grupperna kan skilja väldigt mycket från gång till gång.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Brukar inte se speciellt många i lugn/medel som bromsar ända in i böjen...

Du missade lite, den som gjorde en riktig groda igår pallnitade in i trösen, på innern, innan kurvan började...med en förare framför mig, som var på väg in i kurvan.

Det är ju bara en sur kombination av stora hastighetsskillnader som var i lugn-medel igår, och att motarder har svårt att ta sig om på andra sätt än att bromsa sig förbi i kurvan.

Lösningsförslag - är man rask med motorsvag hoj, åk snabb grupp. :)
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Du missade lite, den som gjorde en riktig groda igår pallnitade in i trösen, på innern, innan kurvan började...med en förare framför mig, som var på väg in i kurvan.
jag uppfattade inte det du skrev att personen pallnitade in i trösen med en förare framför dig och ja i så fall var det nog dumt.

Jag har dock skrivit generellt och inte just denna händelse.

Den enda lösning som finns på detta är dock att man pratar med sin instruktör så de får ta upp problemet i gruppen.
 
Last edited:

NotSoFaust

..men det gör inget, så länge man är söt
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
Se Bild
Jag ber om ursäkt till alla dom som tycker jag gjorde nån dum omkörning på nått ställe det det inte var passande. Jag satt dom två första passen och såg alla grupper åka, tyckte ingen höll lågt tempo och när jag sen hamnade i grupp 1( Lugn/ Medel) märktes det snart, tyckte jag, vilka man kunde köra om var. Och jag anser att dom som körde mycket långsammare än mig körde jag om mer försiktigt där det gick. Men nån incident i trösen tar jag inte på mig.
Var det jag ändå, förlåt. Nästa gång så kom fram till mig direkt och förklara vart jag ska ta det lugnare med den som inte var nöjd. Ska försöka vara ute i god tid vid bokning i lite snabbare grupp.
OK?
Ps till alla med motard, det var roligt bromsa ikapp er för en gång skull. Sluta inte åka på bana.
Och även ett stort Tack till ActionPics som gav mig en plats till sist.
 
Last edited:

Striker755

Gammal och tokig
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Rånäs
Hoj
Zx10-08 och BMW S1000RR-12
Om du nu är så snabb i kurvorna varför kör du då inte i snabb grupp ?
Då skulle med all säkerhet problemet som diskuteras vara löst

:banana

Jag har ett tips till dig. Kör på strippen.
Varför ska jag köra på gocartbana när det är så mycket roligare att köra stor bana och varför skulle det vara annorlunda på gocartbana? Tro mig, det är exakt samma sak på gocartbanor. Det är inte bara motarder där. Enda skillnaden är att det är svårare att komma om eftersom det är mycket smalare.

Om jag är snabbare när det svänger, hur många varv måste du hålla igen på start/mål innan du kan gasa fullt igen utan att köra om? Det kan inte vara så många...

Du vill alltså inte ha motarder på banan om de kör för långsamt men om man håller sig under en viss tid/varv så är det ok, medan sporthojar som kör ännu långsamare/varv är välkomna?
Det kanske vore något, en ny typ av bandag. "För dig som kör under 1.XX men har du sporthoj så är du välkommen hur långsamt du än kör".
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Kan det vara detta som SGM menade?
http://www.youtube.com/watch?v=VCV0qqO8kvk
0:22
0:27
Såg denna typ av körning för ofta och då inte bara motardkillarna.
Bra tips om ni nu "måste" om.. kör upp bredvid sök ögonkontakt och visa att ni tänker ta dom på insidan så blir det mindra obehagligt för dom ni kör om särskilt om man är ny på banan. :krama
Eller kör snabb grupp är nog enklast :)
[YOUTUBE-ID]VCV0qqO8kvk[/YOUTUBE-ID]
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kan det vara detta som SGM menade?
http://www.youtube.com/watch?v=VCV0qqO8kvk
0:22
0:27
Såg denna typ av körning för ofta och då inte bara motardkillarna.
Bra tips om ni nu "måste" om.. kör upp bredvid sök ögonkontakt och visa att ni tänker ta dom på insidan så blir det mindra obehagligt för dom ni kör om särskilt om man är ny på banan. :krama
Eller kör snabb grupp är nog enklast :)
[YOUTUBE-ID]VCV0qqO8kvk[/YOUTUBE-ID]

Det där är väl hur lugnt som hellst? :confused: Ingen han kör om har ju ens börjat svänga?
 

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900RR -01
Om du nu är så snabb i kurvorna varför kör du då inte i snabb grupp ?
Då skulle med all säkerhet problemet som diskuteras vara löst

:banana

Han gillar inte att bli omkörd och måste "poängtera" att han är snabb i kurvurna och alla som han blir omkörd av kör om honom på rakan.

Ett evigt "gnäll" från folk med effektsvagare hojar.
Lyssna på detta!!!

När det finns förare som kör 1,06 på gälleråsen med en 600cc så är det du som kör för sakta in och ut ur böj inte vi på 1000cc som kör för snabbt på rakan!!

Tips: Snabbare in i böj snabbare ut= inga problem
Eller så får det bli "hello gocartbana" för dig och dina polare! :D
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Det där är väl hur lugnt som hellst? :confused: Ingen han kör om har ju ens börjat svänga?

Jo tyvärr så gör han det syns dåligt dock.
Men som sades tidigare vissa tycker ingen fara andra obehag.
Ska då dom som känner obehag behöva vara oroliga för att nån annan som gillar små marginaler inte kan visa lite extra hänsyn :va
Det är ju endå en grupp där det finns personer helt färska på bana.

Peace :krama
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Han gillar inte att bli omkörd och måste "poängtera" att han är snabb i kurvurna och alla som han blir omkörd av kör om honom på rakan.

Vilken tur att du svarar åt mig. Du verkar ju förstå mig till 100% och du har ju naturligtvis helt rätt, pecis så är det...

Ett evigt "gnäll" från folk med effektsvagare hojar.
Lyssna på detta!!!

När det finns förare som kör 1,06 på gälleråsen med en 600cc så är det du som kör för sakta in och ut ur böj inte vi på 1000cc som kör för snabbt på rakan!!

Tips: Snabbare in i böj snabbare ut= inga problem
Eller så får det bli "hello gocartbana" för dig och dina polare! :D

Vad har det med saken att göra? Tror du att jag åker och jagar tider?!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Såg denna typ av körning för ofta och då inte bara motardkillarna.
Vart är incidenten?
Såg inget ens i närhet av close call på den rullen!

Sen att börja snacka om ögonkontakt är ju bara att glömma, vem fan sitter och har ögonkontakt under inbromsning? Varför inte kör teckenspråk eller röksignaler direkt! ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Intressant att se filmen, upplevde det onödigt tight när han passerade hojen (den andra av de två som låg framför) framför mig in i trösen live s.a.s - reagerade inte ens på att han passerade mig väl nära, ett par meter är ju normen på gatkörningar.

Jien pekar ju på på pudelns kärna - det här är lugn-medel, i lugna grupper så får man ju visa lite större hänsyn, det är ovant folk med på banan, som dessutom inte hittar överdrivet bra runt banan.

Problemet ligger ju i en sak. Hastighetsskillnader pga att man blandar lugn och medel.

Snabba pojkar som inte har stake nog att köra i snabb, för där kan man bli omkörd (o-fräsigt) ställer till det i medel...och så kastar man in lugn grupp i det där, med ovana förare som verkligen behöver plats.

Det där är väl hur lugnt som hellst? :confused: Ingen han kör om har ju ens börjat svänga?

Du missar att det är två hojar på rad framför mig på röda duccen...det syns dåligt, men du ser tydligt två hojar in i trösen runt 27 sekunder in.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Så, fortsätt gärna denna diskusion i en separat tråd tack!

Skulle gruppen heta Snabb/Medel så skulle samma problem finnas där, snabba gathojar skulle bli irriterade på motarder som är vi vägen och vice versa. Det finns ingen bra lösning på detta så länge både motarder och sporthojar ska samsas på banan.
Hade det funnits tre gatgrupper så hade en lösning varit närmare men då får alla köra minra istället eftersom med racegruppen så blir det fyra grupper.

Om dessa motarder förstörde dagen för så väldigt många med taskigt omdöme så missade våra instruktörer detta helt, då ber vi om ursäkt och ska vara mer uppmärksamma på det nästa gång.

/Nitrous
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så, fortsätt gärna denna diskusion i en separat tråd tack!

Skulle gruppen heta Snabb/Medel så skulle samma problem finnas där, snabba gathojar skulle bli irriterade på motarder som är vi vägen och vice versa. Det finns ingen bra lösning på detta så länge både motarder och sporthojar ska samsas på banan.
Hade det funnits tre gatgrupper så hade en lösning varit närmare men då får alla köra minra istället eftersom med racegruppen så blir det fyra grupper.

Om dessa motarder förstörde dagen för så väldigt många med taskigt omdöme så missade våra instruktörer detta helt, då ber vi om ursäkt och ska vara mer uppmärksamma på det nästa gång.

/Nitrous

Njä, det var inte bara motarder som kunde. Snabba grabbar i fel grupp ställde till det.
Varför inte köra lugn och snabb grupp. Skippa medeltjafset helt? Och sedan tvångsförflytta de som helt klart är i fel grupp. :)
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Vart är incidenten?
Såg inget ens i närhet av close call på den rullen!

Sen att börja snacka om ögonkontakt är ju bara att glömma, vem fan sitter och har ögonkontakt under inbromsning? Varför inte kör teckenspråk eller röksignaler direkt! ;)

Vet inte om du retas med mig nu :) men menar inte sitta titta på varandra titta till åt vänster vrider den andra på huvudet åt ditt håll så kan du vara säker på att han/hon sätt dig och kan justera sitt spår så ni båda får plats.
Ex en gång har jag haft en som inte vred på huvudet så jag bromsade in och givetvis så hade han inte sätt mig med tanke på hur han tog kurvan.

Men flera personer under dagen man pratade med vart omkörda på insidan när dom hade börjat svänga och tyckte det var obehagligt.
Så ska det inte behöva vara när man har en massa nya på bana.
Och i klippet händer det faktiskt nu kör just den person långsamt genom kurvan där och inte skär den så det är blev ok ändå men nästa person kanske svänger tidigare/snabbare och vips har vi en olycka med flera inblandade onödigt.

Ha en bra dag :krama
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Men flera personer under dagen man pratade med vart omkörda på insidan när dom hade börjat svänga och tyckte det var obehagligt.
Så ska det inte behöva vara...

Som en av tre instruktörer i gruppen är jag ansvarig för att alla skall känna sig bekväma på banan. Vi tyckte att det flöt på fint med bra körning, men det verkar som att vi missat vårt mål den här dagen tyvärr.

Mellan passen diskuterar vi instruktörer körningen som varit, gruppens hastighet, körsätt osv. och om vi skall göra några förändringar kommande pass etc.

Vi har även möten för hela gruppen efter varje pass där synpunkter och åsikter ventileras mellan oss instruktörer och er deltagare. Vi finns likaså till hands för personliga råd och diskussioner hela dagen, vilket utnyttjas av flera men långt ifrån alla.

I just ett fall som den här dagen hade det varit väldigt bra om vi blivit uppmärksammade på oönskade beteenden som vi missat, för att kunna rätta till problemen.
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Så, fortsätt gärna denna diskusion i en separat tråd tack!

Skulle gruppen heta Snabb/Medel så skulle samma problem finnas där, snabba gathojar skulle bli irriterade på motarder som är vi vägen och vice versa. Det finns ingen bra lösning på detta så länge både motarder och sporthojar ska samsas på banan.
Hade det funnits tre gatgrupper så hade en lösning varit närmare men då får alla köra minra istället eftersom med racegruppen så blir det fyra grupper.

Om dessa motarder förstörde dagen för så väldigt många med taskigt omdöme så missade våra instruktörer detta helt, då ber vi om ursäkt och ska vara mer uppmärksamma på det nästa gång.

/Nitrous

Ingen dum idé det där med tre gatgrupper + race/licens = 15min/grupp.
20min/grupp är i längsta laget.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top