200GB hd i en P3 750Mhz?

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Hojlös...
Köpte på mig en billig stationär burk i helgen som jag tänkt ha som diverse, får en bärbar sak från jobbet men tycker hd var lite snålt tilltaget med 80 GB. :rolleyes:

Kan jag köra en 200GB hd i min gamla P3 750Mhz med 512mb ram? :3freak Vad är det som avgör hur stor hd som stöds? Har hört frågeteckon om jag ska kunna köra 200gb på burken.. Har redan köpt disken och ska prova ikväll..

Hur stor tycker ni jag ska göra partitionen till Win XP pro?

Tacksam för svar.

/Boije

Jag skulle gissa på att den inte funkar rakt av om du inte uppdaterat bios nyligen (de senaste 2-3 åren).

Får du problem kan du göra det lätt för dej; Installera WinXP på den gamla disken, stoppa i den nya, men sätt den på disable i bios. Sen är det bara att partitionera och formatera ( från XP).

Dez skrev:
Jag skulle gissa på att den inte funkar rakt av om du inte uppdaterat bios nyligen (de senaste 2-3 åren).

Får du problem kan du göra det lätt för dej; Installera WinXP på den gamla disken, stoppa i den nya, men sätt den på disable i bios. Sen är det bara att partitionera och formatera ( från XP).

Tackar för det snabba svaret.

Blir att lägga in XP på 2 gigs disken igen då, om det skulle bli beskymmer. :3freak :rolleyes: Kört så i 2 dagarna eftersom 8gigs disken inte gick att installera nått på... Så nu blev jag less och köpte mig en 200gb.

måste bara tillägga att du kommer att behöva service pack 1 installerat för att den ska klara av att använda fulla diskutrymmet, vanliga xp har en gräns kring 120GB om jag inte minns fel

Ogre skrev:
måste bara tillägga att du kommer att behöva service pack 1 installerat för att den ska klara av att använda fulla diskutrymmet, vanliga xp har en gräns kring 120GB om jag inte minns fel

Men som sagt, om han partionerar den till 2x100gb så är det inga problem

tycon1 skrev:
Men som sagt, om han partionerar den till 2x100gb så är det inga problem

Jo. Han kan inte partitionera den till 2x100 om windows tror den är på 137...

Det finns en fix till winXP som gör att det stöder diskar >137GB även utan SP1. Sök på Microsoft efter "enable 40-bit LBA" ungefär. Om din dator idag stöder 80GB hårddisk så stöder den säkert även 200GB, fast du måste ha 40-bitars LBA aktiverat.

Jag har en 200gb i min 800Mhz dator...
Funkar fint , dock hittar inte min bios den men i windows finns den och det är ju det viktigaste :D

Tackar för svaren.

Såhär blev det allafall: Installerade om win XP med service pack 2

nu funkar allt som det ska, partionerade en 12gb del för opp och program. resten blir filmer och annat skräp. :yoparty

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år