2008 Kawasaki ER6-n tappad och läckt kylarvätska

Limpan1234

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2018
Ort
göteborg
Hoj
2008 Kawasaki ER6-n
Hej, råkade ut för en lite incident häromdagen.

Vad som hänt: krypkörde och fick motorstopp, tappade hojen så den la sig ner. Krashpuckarna tog emot smällen, men en grönaktig vätska bildade en pöl (kylarvätska?) när hojen låg ner. Ställde den snabbt upp och kontrollerade så att det inte fortsatt rinna, vilket det inte gjorde. Har skruvat av kåporna för att kontrollera kylarvätskebehållaren så den inte spruckit, men både den och slangarna såg hela och fräsha ut, även korken satt på som den skulle.

Hypotes: När hojen låg ner så antar jag att det läckt ut kylarvätska, antingen från påfyllningsöppningen (pga. runnit ut även fast korken satt på.) eller via någon slang (dock tycker jag detta verkar konstigt då slangarna ska vara täta).

Förslag på åtgärd: Är det säkrast att lämna in den på verkstad, eller är detta något som hojen inte tagit för mycket skada av?

Tacksam för feedback!

David
 
Före: vet ej, inte kollat på ett tag.

Efter: Nivån ligger precis under max nivån.

Tror det endast läckte ut cirka 2-3 DL.
 
Starta motorn och varmkör den, kolla sen vätskenivån i expansionskärlet. Fyll på om den är för låg. Det läckte förmodligen från slangen som går från ex.kärlet.
 
TS skriver
tappade hojen så den la sig ner men en grönaktig vätska bildade en pöl (kylarvätska?) när hojen låg ner
Har varit med om samma men en brun vätska bildade en pöl.
Körde hem hojen 25 mil, kollade expansionskärlet. Expansionskärlet var nästan tomt på brun vätska så jag fyllde # det med kall motor till MAX nivån, MAX nivån som ligger vid kärlet fyllt till ca 50%.
Fyllde det med Biltema färdigblandade etylenglykol (blå).
# Nja, Jag började med att ta loss expansionskärlet och hälla ut denåterstående bruna vätskan ur expansionskärlet innan jag fyllde på med ny färdigblandad blå etylenglykol.
Men det lär inte du behöva, ta loss expansionskärlet och hälla ut den gamla vätskan. Med grön vätska......
Bara fylla på. Och jag tror / vet att man av praktiska skäl fyller till MAX nivå med kall motor.
För det spar tid.....
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top