2007 Zx-6r

Ser verkligen fram emot att få lägga händerna på den! :tummenupp

Klart smäckrare design än 05-06an, hoppas att den går lika bra eller bättre!

Det ända som jag kanske kan tycka är att 05-06an hade lite sjysstare frontparti. Men jag tror att denna är lika "aggressiv" i "verkligheten".

:banana

Den runda/kompakta formen ger associationer åt riktig racing. Se bifogad bild på Honda RC45. Inte helt olik.

Edit: Nja, kanske inte så lik ändå. Men man ser hur mycket våra referenser om vad som är sportigt har ändrats...

Bifogat

• 8a242eb5.gif
    8a242eb5.gif
    35 KB · Visningar: 49
  • attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    16.3 KB · Visningar: 344
Last edited:
Jag uppskattar att de angripit problemet med seatpipes - att de ger mycket vikt högt upp och långt bak på hojen vilket förstås är helt fel. Hela 10:ans viktökning till -06 beror på seatpipes. Här på 6:an har de en första ljuddämpare under motorn vilket gör att ljuddämparna under sadeln kan göras mycket smäckrare. Det enda som är bra med seatpipes är ju att de oftare klarar sig i en krasch.

Honda som med Firebladen alltid varit en stor förespråkare av viktcentralisering sålde också ut med klumpiga seatpipes och gjorde följdaktligen den tyngsta hojen i klassen -04. Nu har Suzuki klumpat till det också med dubbla ljuddämpare på Gixxer 1000 -07 och gissa vad - den är mycket tyngre än tidigare.

Neutral skrev:
2486050 Jag menar motormässigt, något som kan avgöras utan alltför mycket tveksamheter. Allt annat blir ju ifrågasatt, ta t ex att jag säger att i flera tester har Triumph 675 vunnit så har du säkert någon kommentar på det. Eller hur? ;)
Ja. Att de har en hoj med både bra motor och chassie.

xyx skrev:
2485189 Kawasaki ska ha cred för att de kör på EN färg istället för mönster-haverierna deras landskamrater fortfarande så ofta sysslar med.

Och vad grundar du det "tyckandet" på? Ditt egna? :tungan

Bild på ZX6an utan kåpor...

.

Bifogat

• zx6-2007-1-naken.jpg
    zx6-2007-1-naken.jpg
    48.2 KB · Visningar: 133
Gustav O skrev:
2487180 Ja. Att de har en hoj med både bra motor och chassie.
Som sagt så menade jag motormässigt då R6:an blev haussad just för motorn redan innan den kom, sedan visade det ju sig att varvtalet var lite överdrivet och nog effekten också. Men det kliar väl i fingrarna på dig att ta upp tävlingsresultat eller varför inte försäljningssiffror? Båda vinner väl Honda.

Här är lite fler bilder på den i Kawa grön.

Bifogat

• w410h546_0000034049D7F773.jpg
    w410h546_0000034049D7F773.jpg
    34.7 KB · Visningar: 65
  • w410h546_0000034049D75EE0.jpg
    w410h546_0000034049D75EE0.jpg
    39.3 KB · Visningar: 83
  • w681h511_0000034049D7DDDF.jpg
    w681h511_0000034049D7DDDF.jpg
    42 KB · Visningar: 61
  • w681h511_0000034049D65BBC.jpg
    w681h511_0000034049D65BBC.jpg
    62.3 KB · Visningar: 87
  • w681h511_0000034049D74884.jpg
    w681h511_0000034049D74884.jpg
    60.8 KB · Visningar: 64
Om det är som på R6an, att bara ljuddämparen under motorn är fullt tillräcklig, så kommer det gå att bara ha ett rakt rör ut där bak. Hur ball blir inte det då? Very MotoGP ;)

Neutral skrev:
2486593Nu har Suzuki klumpat till det också med dubbla ljuddämpare på Gixxer 1000 -07 och gissa vad - den är mycket tyngre än tidigare.
De dubbla och löjligt klunsiga ljuddämparna på 2007 års GSX-R 1000 är tydligen en eftergift för ännu strängare krav i Kalifornien och har inget med medveten design att göra. Men det är en osnygg lösning istället för att göra en enda "klump" under motorn. Å andra sidan går det att lätta mycket om man får bort allt vad katalysatorer heter genom att byta till slip-on.

Nyteknik skrev:
2488534 De dubbla och löjligt klunsiga ljuddämparna på 2007 års GSX-R 1000 är tydligen en eftergift för ännu strängare krav i Kalifornien och har inget med medveten design att göra.
Det är en sanning med modifikation. EURO 3 som börjar gälla i Europa 2007-01-01 gör också att kommande hojar måste ha mycket bättre rening. Det är alltså inte bara pga USA.

Som jag skrev i en annan tråd tror jag att de nya kraven i USA och Europa kommer att få helt motsatt effekt när det gäller nya hojar.
Fler än tidigare kommer säkert att byta till eftermarknadssystem och därmed blir avgasreningen sämre.

En fråga: Vart sitter katalysatorn på moderna hojar? Inne under hojen?

Wonderboy skrev:
2487192 Och vad grundar du det "tyckandet" på? Ditt egna? :tungan

Vad annars? :va

sandstream skrev:

Lite olika. Ibland under hojen separat, ibland i början på ljuddämparen.

Last edited:
Håller också med om att den ser lite klumpig ut, men den är ändå snygg på något sätt :va :)

sandstream skrev:
2488735 En fråga: Vart sitter katalysatorn på moderna hojar? Inne under hojen?
Nu när det blir trevägskatar som på bilar sitter de så nära motorn som möjligt för temperaturens skull, räkna med direkt efter grenröret. Så är det på ZX-10R -06 t ex.

Nyteknik skrev:
2488534 De dubbla och löjligt klunsiga ljuddämparna på 2007 års GSX-R 1000 är tydligen en eftergift för ännu strängare krav i Kalifornien och har inget med medveten design att göra.
Jag vet men det är ju en nackdel för oss konsumenter, som tur är går det att göra på lite olika sätt. Dock får vi nog se klumpigare lösningar på 1000-hojarna då de kräver större dämparvolymer för att klara ljudkraven, jag tror inte det får plats undertill, inte helt och hållet i alla fall. Blir intressant och se om någon 1000 får samma lösning som ZX6:an med tvådelat, det är ju vanligt på bilar också. Resultatet blir ju mycket bättre än ZX10 och GSRX1000 nu.

Last edited:
gillar dom mjuka linjerna, det gör att den ser mer kompakt ut och det ger ett sken av att det är en större motor i och det i sin tur gör att folk tror att den går snabare:D

fezt skrev:
2485170 ????????
ser klumpig ut, mjuka linjer = snällt utseende = inte så bra... likknar ju zx10:an...
Fet juh!:yoparty :yoparty
Alla nyare moppevespor börjar se ut som värsta R1or och fireblades, eller ska vi uttrycka det som alla Rettor och fireblades börjar se ut som alla vespor?:tungan
Håller med, mjuka linjer och ser snäll ut, inte särksilt snyg alls, men FETT cool!:yoparty :yoparty :yoparty
Ser inte direkt ut som nån annan sporthoj, ett stort plus är att den inte är dekalklibbad till tusen och en massa konstiga färgkombinationer.

Men min absoluta favvo är endå zx636r 03-04 en utav världens snyggaste sporthojar!:)

sandstream skrev:
2488735

På min hoj sitter en katalysator i röret från främre cylindern och uppe i burken under sadeln till den bakre cylindern. Men det är på originalsystemet och det ligger på vinden. På min GSX-R1000 04 fanns ingen katalysator tror jag.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back