2006: Hondas år i Moto-GP?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Som fan läser bibeln läser jag olika GP-tester och vinklingar om hur årets hojar och förare verkar klara sig i konkurrensen.
Nån sticker ut här, nån där, men vilken kombination kommer att bilda det "optimum pack" som behövs för att ta hem det hela?

Jag vill gärna tro på Honda...men har deras förare erfarenhet och ffa, skinn på näsan nog?

Det tråkiga svaret är Rossi/Yamaha M1/Burgess/Michelin
Angående Honda är det inte ens säkert att de kommer vara näst bäst, kanske tack vare antalet hojar på griden då, men både Ducati och framförallt Kawasaki har förbättrart sig rejält.
Tror Teddy lyckades sätta fingret på Hondas problem sedan de sjabblade bort Rossi/Burgess och det är att de inte har en tupp som kan leda hönsgården i rätt riktning. Utvecklingsarbetet har flyttats mellan olika förare de senaste åren utan en röd tråd verkar det som. Tex. körde de olika Hondaförarna med sju olika chassien förra året vilket är ovanligt mycket även för en sport i ständig utveckling som MotoGP.
Enligt rykten vill Hayden slippa jobbet som förste testförare redan nu bla.

Dr.Bike skrev:
Som fan läser bibeln läser jag olika GP-tester och vinklingar om hur årets hojar och förare verkar klara sig i konkurrensen.
Nån sticker ut här, nån där, men vilken kombination kommer att bilda det "optimum pack" som behövs för att ta hem det hela?

Jag vill gärna tro på Honda...men har deras förare erfarenhet och ffa, skinn på näsan nog?

Same here men RC211 dominans i motoGP berodde på att man utvecklade med rätt team som gustav påpekar är det komb av teamet som Rossi har bakom sig nog oslagbart i längden.

Dvs Rossi/burgess skulle kunna ta hem titeln på en Ducati om dom fick lägga sina magiska fingrar på en sån.
Honda stormaktspolitik gjorde att man förlorade sina bästa kort när man tappade det bästa man hade inför 2004.

2ono skrev:
Same here men RC211 dominans i motoGP berodde på att man utvecklade med rätt team som gustav påpekar är det komb av teamet som Rossi har bakom sig nog oslagbart i längden.

Dvs Rossi/burgess skulle kunna ta hem titeln på en Ducati om dom fick lägga sina magiska fingrar på en sån.
Honda stormaktspolitik gjorde att man förlorade sina bästa kort när man tappade det bästa man hade inför 2004.
Rossi och Burgess har ju även påpekat hur bra Yamaha har svarat på deras behov och hur mycket bättre och tätare sammarbetet mellan team/farbik är än hos HRC. Iom att Rossi gick till Yamaha så ändrade de om hela sin racingavdelning och hur de jobbade vilket ju givit resultat.

2ono skrev:

Fast Ducati är ju inte en nämnvärt sämre maskin än Yamahan. Rossi/Burgess på Suzuki hade varit intressant dock.

Chris Ash skrev:
Fast Ducati är ju inte en nämnvärt sämre maskin än Yamahan. Rossi/Burgess på Suzuki hade varit intressant dock.

Gustav O skrev:
Rossi och Burgess har ju även påpekat hur bra Yamaha har svarat på deras behov och hur mycket bättre och tätare sammarbetet mellan team/farbik är än hos HRC. Iom att Rossi gick till Yamaha så ändrade de om hela sin racingavdelning och hur de jobbade vilket ju givit resultat.

Maskin materialet är nog av mindre betydelse bland topp 3 även om Suzuki och kawaslaki närmat sig.

Sambandet förare däck team och tillverkare är nog det avgörande då de flesta topp teamen har i princip obegränsade resurser.

Gustav O skrev:
Det tråkiga svaret är Rossi/Yamaha M1/Burgess/Michelin
Angående Honda är det inte ens säkert att de kommer vara näst bäst, kanske tack vare antalet hojar på griden då, men både Ducati och framförallt Kawasaki har förbättrart sig rejält.
Tror Teddy lyckades sätta fingret på Hondas problem sedan de sjabblade bort Rossi/Burgess och det är att de inte har en tupp som kan leda hönsgården i rätt riktning. Utvecklingsarbetet har flyttats mellan olika förare de senaste åren utan en röd tråd verkar det som. Tex. körde de olika Hondaförarna med sju olika chassien förra året vilket är ovanligt mycket även för en sport i ständig utveckling som MotoGP.
Enligt rykten vill Hayden slippa jobbet som förste testförare redan nu bla.

Det var som F! Skulle Hayden inte vilja fortsätta säger du?
Och just det där med en stark, men god ledare är oxå mitt största bekymmer för Honda. För visst har de obegränsade resurser.... menr om man inte kan samordna dem blir det ju kalabalik.
Kawa trodde jag led av effekthandikapp??

Dr.Bike skrev:
Och just det där med en stark, men god ledare är oxå mitt största bekymmer för Honda. För visst har de obegränsade resurser.... menr om man inte kan samordna dem blir det ju kalabalik.
Han vill nog inte lägga av, men han vill nog hellre köra på material någon annan utvecklar. Han vill nog inte behöva vara förste testförare i teamet och behöva jobba med vad som ska ändras för att utveckla hojen.... Om jag fattade det rätt...

Firefly skrev:
Han vill nog inte behöva vara förste testförare i teamet och behöva jobba med vad som ska ändras för att utveckla hojen.... Om jag fattade det rätt...

Nej, nu inser även Kentucky Kid det hopplösa i uppgiften som Kejsaren hade förra året.

Jag har för mig att jag har läst lite här och där uttalanden som att Hondan är "världens bästa sporthoj" ges som rena fakta. Är det (fortfarande) sant och kan man ens säga så när världens bästa förare kör en Yamaha? :va

PacMan skrev:
Jag har för mig att jag har läst lite här och där uttalanden som att Hondan är "världens bästa sporthoj" ges som rena fakta. Är det (fortfarande) sant och kan man ens säga så när världens bästa förare kör en Yamaha? :va
Nej, de utanför MotoGP som testat alla hojar nyligen säger att Yamahan är bäst.
Köp senaste Bike för ett test av de 5 stora.

sandstream skrev:
Nej, de utanför MotoGP som testat alla hojar nyligen säger att Yamahan är bäst.
Köp senaste Bike för ett test av de 5 stora.

Intressant. Kanske ska ta en tur till kiosken då. Tack för tipset! :)

PacMan skrev:
Intressant. Kanske ska ta en tur till kiosken då. Tack för tipset! :)

Eller januarinumret av PB eller Bike UK för originaltestet utan svenska Bikes floskelbingo. :tungan

Man kan även köpa kommande nummer av Cycle World där Randy Mamola komemr fram till samma slutsats som Alan Cathcart. VIll man läsa mer än en sida om hojarna så köper man Motorcycle Racer där de testat hojarna, Alan Cathcart, och även skriver rejäla reportage om det. Kanon.

Dr.Bike skrev:
Lösa rykten iofs men han är på sitt sitsa kontraktsår.

"Finally, Nicky Hayden may be hoping to get out of his position as official Honda development rider, as he may not stay with Honda in 2007 and will be wanting to make the best impression possible this season. To do so he'll be wanting the fastest bike, which isn't necessarily the one with the untried and untested development parts."

xyx skrev:
Eller januarinumret av PB eller Bike UK för originaltestet utan svenska Bikes floskelbingo. :tungan

Bra poäng där! :) SKa nog lyxa med nån utrikisk tidning faktiskt.

Gustav O skrev:
Man kan även köpa kommande nummer av Cycle World där Randy Mamola komemr fram till samma slutsats som Alan Cathcart. VIll man läsa mer än en sida om hojarna så köper man Motorcycle Racer där de testat hojarna, Alan Cathcart, och även skriver rejäla reportage om det. Kanon.

Lösa rykten iofs men han är på sitt sitsa kontraktsår.

"Finally, Nicky Hayden may be hoping to get out of his position as official Honda development rider, as he may not stay with Honda in 2007 and will be wanting to make the best impression possible this season. To do so he'll be wanting the fastest bike, which isn't necessarily the one with the untried and untested development parts."

Tack för den infon Gustav O, sent omsider! =)

I övrigt håller jag med andra här om att utländska tidningar har vederhäftigare reportage. Djupare, mer oberoende, och mer humor! Iaf brittiska Super Bike!
De Amerikanska är väl lite stramare, men oxå mer detaljerade.

Dr.Bike skrev:
I övrigt håller jag med andra här om att utländska tidningar har vederhäftigare reportage. Djupare, mer oberoende, och mer humor! Iaf brittiska Super Bike!
De Amerikanska är väl lite stramare, men oxå mer detaljerade.
En sak som många glömmer när det "gnäller" på svenska tidningar är att de är som musskitar jämfört med de engelska och amerikanska tidningarna.
Vore intressant att se lite statistik på hur många som jobbar med de största engelska och amerikanska tidningarna jämfört med tex svenska Bike.

30-40 anställda bör ju hinna med lite mer än 5-6 st.

Ett problem som gör mig sval till att prenumerera är att pressläggningstiden är så lång, inte nog med att tävlingsresultaten är två månader gamla men även provkörningarna är ju för sena i många fall för att man ska kunna använda dem som beslutsunderlag. Det mesta finns på internet gratis.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back