2003 R1 missljud som förbryllar

Lundgren82

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Hoj
2003 Yamaha R1, Aprilia Mille, Fz1 , Ajp pr7, Ducati hypermotard 821
Tjena!

Har precis reggat mig här men brukar tjuvkolla forumet titt som tätt, leta svar.

nu gick jag bet.

Var ute en sväng idag och efter 30 min körning så kommer ett skumt ljud från kedja, framdrev eller bakdrev.

Låter lite som ett "hammarslag" tjock! tjock! med jämna mellanrum, som ökar i takt med farten men som slutar efter man kommer upp i 60 - 70 kmh.

Ljudet uppstår inte när jag rullar med kopplingen i eller när jag motorbromsar.

bakdrev och framdrev ser fina ut. kedjan är ju inte ny men jag smörjer den regelbundet och har precis rengjort den ordentligt.

Maskinellt så går motor bra och kopplingen tar fint.

någon som vet svaret? :va

Tjena!

Är den smörjd, så borde det vara som ovanstående skrivit; länk kass alt för slak.

Om du rengjort den ordentligt så kan det vara att smörjmedlet inte trängt in ordentligt.

Smörj ett par omgångar till.

Last edited:
någon som vet svaret? :va

Jag vet inte svaret, men jag har i alla fall ett förslag. Det du beskriver låter som någon slags lågfrekvent vibration som endast uppstår under acceleration, inte när du rullar med koppling indragen och inte när du motorbromsar. I så fall skulle jag gissa på ett dåligt drivaxellager (det lager som sitter bakom främre drevet). Detta brukar ge exakt det symptom du beskriver. En kedja som har en skuren länk brukar föra ett jävla oväsen även vid frirullande och motorbroms. En kedja som är för spänd ger inte en lågfrekvent vibration, snarare ett högfrekvent ylande. En kedja som är för slak ger inga problem alls under acceleration.

Jag vet inte svaret, men jag har i alla fall ett förslag. Det du beskriver låter som någon slags lågfrekvent vibration som endast uppstår under acceleration, inte när du rullar med koppling indragen och inte när du motorbromsar. I så fall skulle jag gissa på ett dåligt drivaxellager (det lager som sitter bakom främre drevet). Detta brukar ge exakt det symptom du beskriver. En kedja som har en skuren länk brukar föra ett jävla oväsen även vid frirullande och motorbroms. En kedja som är för spänd ger inte en lågfrekvent vibration, snarare ett högfrekvent ylande. En kedja som är för slak ger inga problem alls under acceleration.

Jo, det kan låta lite åt det hållet på r1 an om kedjan är lite slak!

Oj!! har inte svarat på detta!

Sportbike hade rätt!! det var en länk i kedjan som hade blivit kass! så enkelt men ack så skumt det ljudet var!!

Om någon har samma problem så är det iaf löst!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman