2000 watts bensindriven generator

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Räcker det till en eller två uppsättningar däckvärmare?

den frågan var lika intelichent som o fråga om man kan fylla en hink med några skopor vatten :tungan

det beror ju helt på hur mycket värmarna drar.. men jag TROR att det går bra med två sett på en sån... men inte mer.-..

Såg på knutstorp i helgen en som hade ett Race 2500 (2,1Kw), både fram och bakvärmare inkopplat.
Kan inte tänka mig att att en värmare kan dra mer än 5-600w va?

Last edited:
1000W per par brukar normalt värmarna ligga på, vilket alltså borde räcka till 2 par värmare om din generator levererar 2000W.

Wenhov skrev:
1000W per par brukar normalt värmarna ligga på, vilket alltså borde räcka till 2 par värmare om din generator levererar 2000W.
Tack Martin, Alex skall fostras hårt i depån :fatta!

Vad händer om man fösöker plocka ur mer effekt ur en sån generator än den är ämnad att leverera? Sjunker spänningen bara en smula eller bränner man den?

Don Quixote skrev:
Vad händer om man fösöker plocka ur mer effekt ur en sån generator än den är ämnad att leverera? Sjunker spänningen bara en smula eller bränner man den?

De dör nästan! Iaf den (enda) jag har provat...

Don Quixote skrev:
Säkringen poppar

Don Quixote skrev:

Troligtvis så sitter det en liten effekt brytare på agget så att när du kommer upp till 2kW så bryter den.

grandmaster skrev:
Lustgas, turbo eller kompressormatning borde kunna ge bättre flås i moroten, ett fullkittat elverk, något för Humlan kanske :tungan

grandmaster skrev:

Tja ganska så enkelt, byt ut effekt brytaren till en större. Tex en med spannet 0-4kW. Så kan du kräma på lite mer kanske 3kW är möjligt, men då måste nog varvet på agget höjas och den slits nog ganska så mycket eftersom den får jobba grymmt tungt.

Last edited:
Qwerty skrev:
Tja ganska så enkelt, byt ut effekt brytaren till en större. Tex en med spannet 0-4kW. Så kan du kräma på lite mer kanske 3kW är möjligt, men då måste nog varvet på agget höjas och den slits nog ganska så mycket eftersom den får jobba grymmt tyngt.

Jag är ingen kung på elverk, men som elektriker måste man juh ifrågasätta om verkligen ledningarna är dimensionerade för högre effekt än det givna tal du har från fabrik.
Jag skulle nog kolla upp ordentligt om ledningar och framförallt lindningarna i generatorn klarar högre effektuttag innan det börjar ryka hotfullt :D
//Tobbe

Ledningarna tippar jag är 1,5mm^2, dom tål nog den effekten, eftersom det är en ganska så kort bit, men lindningarna i generatorn? inte en aning, men ett antagande är att dom är överdimitionerade men det är ett antagande.
Nu var det ju möjligheten jag talade om, inte att det fungerar. Börjar ryka hotfullt, jo det va lite det jag nämnde i mitt enorma slitage. 2kW=8,3A 3kW=12,5A och 12,5 tål en vanlig 1,5mm^2, kanske inte rekomenderat i en fast installation men i en tillfällig anläggning.

Men åter till ursprungs frågan, jo det går att ladda 2kW på en 2kW generator, kanske 2,1 eller 2,2 men sen slår nog brytaren ifrån. Värre är det att ladda 2kW på kabeln när den ligger ihoplindad i sin snygga ring, eller när den är upprullad på rullen.

Last edited:
Qwerty skrev:
Ledningarna tippar jag är 1,5mm^2, dom tål nog den effekten, eftersom det är en ganska så kort bit, men lindningarna i generatorn? inte en aning, men ett antagande är att dom är överdimitionerade men det är ett antagande.
Nu var det ju möjligheten jag talade om, inte att det fungerar. Börjar ryka hotfullt, jo det va lite det jag nämnde i mitt enorma slitage. 2kW=8,3A 3kW=12,5A och 12,5 tål en vanlig 1,5mm^2, kanske inte rekomenderat i en fast installation men i en tillfällig anläggning.

Men åter till ursprungs frågan, jo det går att ladda 2kW på en 2kW generator, kanske 2,1 eller 2,2 men sen slår nog brytaren ifrån. Värre är det att ladda 2kW på kabeln när den ligger ihoplindad i sin snygga ring, eller när den är upprullad på rullen.
Du har så rätt så rätt :)
//Tobbe

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!