200:-/dygnet?

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Hej!

Läste att vid köp av begagnad motorcykel så måste man anmäla att man köpt en motorcykel till försäkringsbolaget annars blir man debiterad på 200:- per dygn. Gäller det även om motorcykeln är avställd? :gnissla

Gäller om du har en avställd motorcykel utan minst trafikförsäkring. Men att det är en fast summa på 200 spänn är jag tveksam på. Har hört om folk som fått både lite mer och lite mindre.

Sen när behöver man försäkra en avställd hoj?

Ja.

jag kan ju göra ett litet tillägg, som jag råkade ut för.

Jag köpte en hoj som var påställd, och skulle ställa av den direkt eftersom jag inte än hade fått mitt kort när jag köpte den.

så vi skrev på ägarpapprena, fyllde i dagens datum för ägarbyte, och kryssa i att den skulle ställas av, skrapade skattemärket och fyllde i koden.

Dagen efter affär postade säljaren pappret, allt är frid och fröjd, tills jag fick jag räkning från Trafikförsäkringsföreningen.

Det funkar nämligen så att när vägverket tar emot pappret så registrerar dom ägarbytet från datumet som står på pappret (dvs jag registreras ju som ägare bakåt i tiden då dom tar emot brevet). MEN avställningen gäller från datumet då dom tar emot pappret, även fast skattemärke är skrapat. så sprang ju iväg 1500:- vilket var lite tråkigt, typiskt att man köpte den i ett veckoslut så det tog ju över helgen med innan dom fick pappret, så blev några extra dagar där med.

273,26 kr per dag kostar det att ha den påställd och oförsäkrad i alla fall, som ni såg i länken ovan.

Helt klart mitt eget fel som inte tänkte till hur det funkade, men man lär så länge man lever.

så ska man köpa hoj och ställa av, be säljaren antingen ställa av via telefon/internet så det blir gjort omedelbart, eller så får du teckna en trafikförsäkring för dom 3-4 dagar det tar för att få pappret om avställning registrerat. OM inte ägaren går med på att skriva ägarbytet 5 dagar fram i tiden, men det går nog bara om man känner säljaren så ni litar på varandra.

Last edited:
Precis samma sak hände mej när jag köpte min senaste hoj. Jäkligt surt är det!
Märkligt att inte vägverket kan registrera avställningen samma dag som ägarbytet när man angett avställning på blanketten för ägarbyte.

Man bör alltså se upp när man köper en påställd hoj på en fredag. Bästa tipset är väl att ringa försäkringsbolaget på stört och teckna en försäkring.

Men man lär så länge man lever.

/B)

Det går väl ff att ställa av sitt eget fordon på nätet.
I så fall borde man vara helgarderad om säljaren går in och ställer av via nätet. Därefter fyller man i ägarbytet och skickar in. På så sätt är ju hojen avställd innan köparen blivit ägare.
Eller hur?

Precis samma sak hände mej när jag köpte min senaste hoj. Jäkligt surt är det!
Märkligt att inte vägverket kan registrera avställningen samma dag som ägarbytet när man angett avställning på blanketten för ägarbyte.

Man bör alltså se upp när man köper en påställd hoj på en fredag. Bästa tipset är väl att ringa försäkringsbolaget på stört och teckna en försäkring.

Men man lär så länge man lever.

/B)

Det går väl ff att ställa av sitt eget fordon på nätet.
I så fall borde man vara helgarderad om säljaren går in och ställer av via nätet. Därefter fyller man i ägarbytet och skickar in. På så sätt är ju hojen avställd innan köparen blivit ägare.
Eller hur?

Jovisst, men det förutsätter ju att man känner till att vägverket faktiskt gör på det sättet som beskrivs ovan. Jag visste inte det och många andra med mej vet det säkerligen inte heller.
Jag trodde i min enfald att vägverket faktiskt registrerade avställningen på samma dag som ägarbytet, vilket de uppenbarligen inte gör.
Tilläggas bör att jag över huvud taget inte skulle använda hojen i trafik eftersom det skulle byggas race-hoj av den.
Men som jag skrev, man lär sej av sina erfarenheter.

/B)

Jovisst, men det förutsätter ju att man känner till att vägverket faktiskt gör på det sättet som beskrivs ovan. Jag visste inte det och många andra med mej vet det säkerligen inte heller.
Jag trodde i min enfald att vägverket faktiskt registrerade avställningen på samma dag som ägarbytet, vilket de uppenbarligen inte gör.
Tilläggas bör att jag över huvud taget inte skulle använda hojen i trafik eftersom det skulle byggas race-hoj av den.
Men som jag skrev, man lär sej av sina erfarenheter.

/B)

Jag menade inta att agera besserwisser, jag har själv fallit i fällan. Mitt inlägg var mer en fråga än ett påstående. Men som jag ser det borde det fungera. Ingen tröst för dig just nu, det förstår jag . Men kanske ett tips att tänka på framöver för oss alla.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra