Ja.
jag kan ju göra ett litet tillägg, som jag råkade ut för.
Jag köpte en hoj som var påställd, och skulle ställa av den direkt eftersom jag inte än hade fått mitt kort när jag köpte den.
så vi skrev på ägarpapprena, fyllde i dagens datum för ägarbyte, och kryssa i att den skulle ställas av, skrapade skattemärket och fyllde i koden.
Dagen efter affär postade säljaren pappret, allt är frid och fröjd, tills jag fick jag räkning från Trafikförsäkringsföreningen.
Det funkar nämligen så att när vägverket tar emot pappret så registrerar dom ägarbytet från datumet som står på pappret (dvs jag registreras ju som ägare bakåt i tiden då dom tar emot brevet). MEN avställningen gäller från datumet då dom tar emot pappret, även fast skattemärke är skrapat. så sprang ju iväg 1500:- vilket var lite tråkigt, typiskt att man köpte den i ett veckoslut så det tog ju över helgen med innan dom fick pappret, så blev några extra dagar där med.
273,26 kr per dag kostar det att ha den påställd och oförsäkrad i alla fall, som ni såg i länken ovan.
Helt klart mitt eget fel som inte tänkte till hur det funkade, men man lär så länge man lever.
så ska man köpa hoj och ställa av, be säljaren antingen ställa av via telefon/internet så det blir gjort omedelbart, eller så får du teckna en trafikförsäkring för dom 3-4 dagar det tar för att få pappret om avställning registrerat. OM inte ägaren går med på att skriva ägarbytet 5 dagar fram i tiden, men det går nog bara om man känner säljaren så ni litar på varandra.