20 tusen för nya kåpor, hojen värd runt 40 tusen, vad säger försäkringsbolaget?

Frestis

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2017
Ort
Eskilstuna
Hoj
XJ6FA
Var med om en liten trafikolycka för en vecka sedan, jag hann stanna hojen men blev fortfarande påkörd i väldigt låg fart (oklart vem som är vållande men jag har helförsäkring) vilket gjorde att jag vickade omkull och har några små märken där färg skrapats bort på båda huvudkåporna och två mindre kåpor, jag har Svedea som försäkringsbolag som sa att jag kan lämna hojen till valfri lämplig verkstad, så jag tog hojen till Yamaha och de chansade att det skulle kosta drygt 20 tusen då de beställer nya kåpor.

Hojen är värd runt 40 tusen, min fråga är, hur kommer Svedea troligen reagera på detta? En bekant sa att de tror försäkringsbolaget kanske kan göra en värdering av hur mycket motorcykeln har sjunkit i värde och endast ge mig mellanskillnaden. Kan de tvinga på mig en sån lösning? Hur stor chans finns det att de "erbjuder" mig pengar istället för att betala verkstaden?

Är det tillräckligt med pengar skulle jag nämligen ta det istället för lämna in den till verkstaden. Tack för svar.
 
Svårt att göra en bedömning på en höft, men försäkringsbolaget vill naturligtvis hålla kostnaderna nere.
Antagligen går det att reparera / lacka om kåporna och då blir det inget byte till nya.
Är cykeln fullt frisk i övrigt så låter det som att du kör vidare och lämnar in den i höst.
 
Alltid funderat kring det här med...
(håller mig till siffrorna i tråden för att inte röra till det)

Om en hoj är värderad till 40'
Reparation kostar 20'
Och att lösa in den och sälja den till skroten skulle ge dem 20' (klart de inte får 20' från skroten, men för exemplets skull)

Kommer de då att lösa in den?
Ifall de drar av en självrisk så gör de ju en vinst på att lösa in den :va
 
Värdering av motorcykeln brukar ske genom en snabb sökning av vad de ligger för ute på marknaden (blocket/handlare/osv.) Sen lägger de sig i nedersta kant av priserna de ser.
Miltal spelar givetvis in.
Är det vår värderas den dyrare. Är det höst är det sämre.
 
Här har du en omvänd parallell:


...vilket fick mig att tänka på denna eviga perennen:

l5tdjkI.png


https://www.blocket.se/stockholm/BMW_K1200_RS_i_toppskick__basta_touring_MC_n_72439188.htm?ca=15&w=3


Undrar när den kommer ner i sitt rätta pris?

En hoj som är värd 20,000.- och knappt det, men repad för över 40 lax av försäkringsbolaget.
Vilket jäkla slöseri med pengar. Våra pengar!
 
När man snackar bilar brukar väl kutym vara att FB repar bilen upp till 80% av dess värde?
 
Det finns ju ingen anledning att byta alla kåpor. Går det att kolla om någon kan leverera de det handlar om?
 
Värdering av motorcykeln brukar ske genom en snabb sökning av vad de ligger för ute på marknaden (blocket/handlare/osv.) Sen lägger de sig i nedersta kant av priserna de ser.
Miltal spelar givetvis in.
Är det vår värderas den dyrare. Är det höst är det sämre.
Japp, har råkat ut för det, skaderegleraren hänvisade till den billigaste, liknande hoj han hittade på blocket.
Ingen hänsyn till skick eller att hojen fanns 50mil bort.
 
Japp, har råkat ut för det, skaderegleraren hänvisade till den billigaste, liknande hoj han hittade på blocket.
Ingen hänsyn till skick eller att hojen fanns 50mil bort.
Skadereglerare får bonus för att spara på kostnaden, jag har fått frågan varför det inte går att använda dom gamla clipsen, typ 3 spänn styck.
 
Skadereglerare får bonus för att spara på kostnaden, jag har fått frågan varför det inte går att använda dom gamla clipsen, typ 3 spänn styck.
Man häpnar.
Har nog aldrig varit så frustrerad, det gick inte att argumentera med människan, han hade gett sej tusan på att DE skulle gå med vinst, inte att jag skulle få en högst skälig ersättning.
Att de förlorade en helkund bekymrade inte honom alls, bara HAN kunde presentera bra siffror, märklig affärside (?)
 
Man häpnar.
Har nog aldrig varit så frustrerad, det gick inte att argumentera med människan, han hade gett sej tusan på att DE skulle gå med vinst, inte att jag skulle få en högst skälig ersättning.
Att de förlorade en helkund bekymrade inte honom alls, bara HAN kunde presentera bra siffror, märklig affärside (?)

Klassisk suboptimering. Tjäna 5.000 spänn på gungan, förlora lönsam helkund på kuppkarusellen.

Kom ihåg att den du talar med alltid har en chef. Når man inte fram på den nivån man är på så är de bara att växla upp en våning. Är alla lika dumma, och man själv övertygad att man har rätt - samt kan belägga det så går man hit:

http://www.konsumenternas.se/om-klagoguiden/klaga-i-ett-forsakringsarende
 
Last edited:
Vilken årsmodell är det ?
Är det en 2008 eller nyare, troligen reparation.
Är det en 2006 eller äldre inlösen.
Därför är det enligt min uppfattning slöseri med helförsäkring på 2007 och äldre hojar.
Och med Folksam är det alltid slöseri. Det kan ta år innan det händer nått.
 
Jag har fått en stulen och upphittad hoj inlöst. R1:a, då värd runt 45000. Såg den aldrig vid tillfället, men fick höra att den hade legat i ett kärr och att reparation inte var lönt. Jag fick väl hyfsat betalt av f-bolaget så jag klagade inte. Såg hojen ett tag senare då den verkade vara på väg in på service hos en handlare i Gbg. Då lite smårepig men i övrigt vid god hälsa som det såg ut. Den var alltså i trafik igen. :dummer
 
Säg att TS försöker sälja hojen imorgon, hur mycket har den då tappat i värde? Förstås omöjligt att säga utan att ha sett skadorna, men säg att den blir såld för dryga trettio papp.
Kan man då förhandla sig till att få tio lax i handen så skulle jag vara ganska nöjd - särskilt om den räcker med att bryta en burk 2K-spray i rätt nyans och göra det bästa man kan för att själv fixa skadorna. Kanske räcker med rubbing?
 
50% på marknadsvärdet brukar de ha som mall för rep., marknadsvärdet är vad det går att köpa för på blocket typ.

Hamnar rep.uppskattningen nära halva värdet löser dom den om det inte är en udda hoj eller en som är nära ny då kostnaden nästan alltid hamnar en 20-30% över när dom börjar riva i den.
 
Jag har fått en stulen och upphittad hoj inlöst. R1:a, då värd runt 45000. Såg den aldrig vid tillfället, men fick höra att den hade legat i ett kärr och att reparation inte var lönt. Jag fick väl hyfsat betalt av f-bolaget så jag klagade inte. Såg hojen ett tag senare då den verkade vara på väg in på service hos en handlare i Gbg. Då lite smårepig men i övrigt vid god hälsa som det såg ut. Den var alltså i trafik igen. :dummer

Jag fick en hoj inlöst efter en mindre kollision. Hojen blev sedan köpt och reparerad av verkstaden där jag lämnat in den för skadebesiktning. Ett par månader senare var den ute på vägarna igen.
 
Så försäkringsbolaget godkände "reparationen" innan de talade med mig, alltså får jag några helt nya kåpor på hojen, men brukar man själv få behålla de gamla?
 
Så försäkringsbolaget godkände "reparationen" innan de talade med mig, alltså får jag några helt nya kåpor på hojen, men brukar man själv få behålla de gamla?

Det tror jag inte om du inte har kommit överens med FB:)
 
Så försäkringsbolaget godkände "reparationen" innan de talade med mig, alltså får jag några helt nya kåpor på hojen, men brukar man själv få behålla de gamla?

Nej det får du regelmässigt inte. De delar som bolaget byter tillfaller bolaget. På samma sätt som när du får din hoj stulen och ersättningen utbetald, hittas cykeln veckan efter tillhör den bolaget och inte dig.

Men sen så har ju försäkringsbolaget måttligt intresse av lätt repade hojkåpor så det kan säkert gå att deala med dem.
 
Lite off topic, men ändå lite insikt om hur försäkringsbolag ser på det

Min R1 2009 fick se lite grus & sten i en slänt/skog

124,000:- skulle det kosta att fixa enligt YC
repig sving = byta
repig ram = byta
repiga fälgar = byta
alla kåpor & tank repiga/bula = byta

hade gått att köra hojen från platsen om det inte varit för ena gaffelbenet skadat & läckte som ett såll
hade gått att fixa till kördugligt skick för 20 lappar
hojen blev inlöst / jag fick 77 för den... ca 10 under vad jag ville ha, men orka inte tjafsa
fick INTE köpa loss den som banhoj, då JAG själv vållat olyckan
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top