20 stulna gb?

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Tja!

Sm ni ser på bilderna så har jag 2 partitioner (?) av windows xp home edition varav jag endast använder den första.

Den andra går inte ens att starta vilket jag inte bryr mig så mycket om förutom att jag misstänker att den har snott 20gb hårddiskutrymme.

Så min fråga är hur jag snabbt och enkelt tar bort den andra win xp home ed installationen/partitionen utan att den nuvarande (som jag använder) skadas?

Hajjar ni? :)

Ha det!

Bifogat

• windows 2.JPG
    windows 2.JPG
    51.6 KB · Visningar: 104
  • windows.JPG
    windows.JPG
    34.5 KB · Visningar: 93
thopa skrev:
Tja!

Sm ni ser på bilderna så har jag 2 partitioner (?) av windows xp home edition varav jag endast använder den första.

Den andra går inte ens att starta vilket jag inte bryr mig så mycket om förutom att jag misstänker att den har snott 20gb hårddiskutrymme.

Så min fråga är hur jag snabbt och enkelt tar bort den andra win xp home ed installationen/partitionen utan att den nuvarande (som jag använder) skadas?

Hajjar ni? :)

Ha det!

Hajjade :)

under c: så ligger det en fil vid namn boot.ini den är dold och skrivskyddad mm, om du nu inte får fram den på något vanligt enkelt sätt så tryck på start -> kör och skriv attrib -r -s -h C:\boot.ini har för mig att den även öppnas då, men i alla fall så blir den synlig och skrivbar under c: öppna den i notepad.

Den kommer se ut något som detta

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(5)\WINDOWS="Windows XP Home" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Home" /fastdetect

Ta bort den överflödiga windows, spara och var glad, för nu kommer den alldrig mer upp som start allternativ, seda så är det bara att formatera disken den låg på och voila, inga spår kvar :)

Sen kan du avsluta med att start -> kör skriv attrib +r +s +h C:\boot.ini [ENTER] så blir den skrivskyddad, dold och system

Stort tack The-Patrix!!

Det gick skitbra och datorn har blivit som en helt ny.. ja.. dator?

Den hälsar så vänligt förresten :tummenupp

thopa skrev:
Stort tack The-Patrix!!

Det gick skitbra och datorn har blivit som en helt ny.. ja.. dator?

Den hälsar så vänligt förresten :tummenupp

Najs,

Tack för påmindelsen angående saknade GB.

Utgår ifrån att ditt WinXP är på engelska, kan inte det svenska :näsblod.
Men jag försöker att få till rätta namnen i det svenska :)

Högerklicka på "My Computer/Den här datorn" sen hoppar du ner till alternativ nummer 4 där det står "Manage/Hantera" den högerklickar du på lite fint så får du upp en ny ruta som heter "Computer Managent/Dator Hanteraren?".

I den andra drop down listen till vänster som heter "Storage/Förvaring" så finns det en flik vid namn "Disk Management/Disk hanteraren?".

Har du endast 1 hårddisk så kommer den heta "Disk 0" kolla där om du råkar se dina saknade GB ;). När du har sett dem så högerklickar du på dem och väljer format alternativt "Ny partition" och sen trycker du bara nästa,nästa,nästa osv i valen du får upp.

Nu har du antagligen fått tillbaka 20GB =)

rekommenderar ett program som heter partition magic :tummenupp
Där kan du ändra storlek på partitionerna utan problem. skapa, radera och ändra. väldigt användbart.

Tjoho! Tänk vad man lär sig! Jag hade också thopas problem med två operativsystem.
Men det roliga är att jag fortfarande har två WINDOWS-mappar den ena heter bara WINDOWS och den andra heter WINDOWS.0 :S skumt. Men skiten funkar ju nu iaf :)

cool_adde skrev:
Tjoho! Tänk vad man lär sig! Jag hade också thopas problem med två operativsystem.
Men det roliga är att jag fortfarande har två WINDOWS-mappar den ena heter bara WINDOWS och den andra heter WINDOWS.0 :S skumt. Men skiten funkar ju nu iaf :)
Går ta bort den som itne ska vara där. :tummenupp

philsson skrev:
Går ta bort den som itne ska vara där. :tummenupp
Men det känns som om man kommer ta bort någon viktig fil då... har ju inte nån koll på vad alla filer är till för i dom där mapparna.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet