2 zxr laddning

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Min tjejs zxr krånglar!
För två veckor sedan skulle hon köra upp, efter lite uppvärming är det hennes tur. Hojen stendöd :huvet. Startar ej med springstart men direkt på kablar. Kuggar såklart pga. den kraftigt ökade nervositeten :rolleyes:. Sedan går hojen bra igen i några dagar innan den gör likadant. Vi stannar och ska tanka och hojen är stendöd...
Den tar emot laddning och inget annat konstigt. Ny uppkörning i morgon, fredag.
Vad kan vara fel?

Nån säkring (huvudsäkringen tex) kanske..

Har varit med om att det varit dålig kontakt i kontaktstycket från generatorn till härvan i hojen. Då blir det bränt och eländigt där. Kolla. ( 2-poligt på ovansidan av motorn ungefär strax bakom-under förgsarbryggan.) Om bränt eller dåliga kontaktytor, byt hela kontakten. En väns zxr gjorde precis så...

Nån säkring (huvudsäkringen tex) kanske..

Nja, då hade hon nog inte startat på kablar...

Har varit med om att det varit dålig kontakt i kontaktstycket från generatorn till härvan i hojen. Då blir det bränt och eländigt där. Kolla. ( 2-poligt på ovansidan av motorn ungefär strax bakom-under förgsarbryggan.) Om bränt eller dåliga kontaktytor, byt hela kontakten. En väns zxr gjorde precis så...

Ja kanske, kollade och hittade kontaktstycket som var fint MEN kabeln ser lite tryckt ut på ett ställe. Hinner inte meka mer men laddspänning var ok. Kan ju vara så att det glappar/jordar just där. Håll tummen för att hojen går imorgon och att blomman klarar sitt körkort :).

Tack för hjälpen!

Nja, då hade hon nog inte startat på kablar...

Tack för hjälpen!

Jag råkade ut för det. Den startade inte på batteriet (eftersom generatorn inte laddade) men på kablar.

Men jag antar att det kan vara en del annat oxå..

Hade liknande på min zx9-r, mitt batteri var skrot. hade även just problem med jorden på ramen.

Mät spänning på batteriet när hojen är avstängd och mät spänningen när hojen är igång
12V när hojen e avstängd
ca 14V när den e igång (det betyder att den laddar)

Är detta OK är kanske ditt batteri dåligt. Testa att mäta spänningen precis efter du fått igång den med kablar om den krånglade vid det tillfället. Den kanske laddar ibland bara.

8Ah gel batteri kostar 349:- på biltema. funkar hur bra som helst enligt mig ;)

Hojen har gått som en klocka hela dagen och uppkörningen avklarades med blankt papper :).

Ska titta genom laddkablar lite noggrannare nu när vi har tid.

Tack för hjälpen

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!