2-takts-ras - Varför hände det ?

Fan vad trist !
Och på en sån pärla !
Men jag tror att du kan utesluta oljesmörjningen som ett problem, det borde ha gett sig på vevlagren i första hand, inte kolven.
Förutom byte av kolv och ev. cylinder bör du kika på packboxar på vevaxeln, samt kolvbultslager och kontrollera vevaxel med lager ordentligt.
Du bör ju ändå plocka isär motorn för att rensa ur vevhuset med den havererade kolven ordentligt.
Det kan ju vara en packbox på veven som gör att den går magert, och då kommer problemet tillbaka direkt, och det är inte kul, jag har råkat ut får det på en snöskoter.

Har du ett original avgassystem så kan man bortse från det problemet, annars kan det ställa till det mycket på en 2-t.
Expansionskammaren styr mottrycket i pipan och det är mycket viktigt att denna är rätt avstämd.
Ingen 2-taktspipa oavsett konstruktion kan fungera utan rätt mottryck!
För lågt mottryck ger för låg temp i pipan samt att bakpulsen som skall trycka tillbaka bränsle/luftblandning som skickats ut i pipan helt eller delvis åker ut genom utblåset istället.
För högt mottryck ger för hög temp och tryck, som dessutom hela tiden byggs upp, resultatet blir till sist att brinnande avgaser tvingas tillbaka in i cylindern och antänder där bränsleblandningen kommer in, och det slutar dåligt.
Men nu tror jag att du kör original, så då kan vi bortse från det.
Tror på att den går magert, det vill säga för mycket luft (oftast).
Det kan ju vara igensatt munstycke, men oftast är det luftläckage.
 
ebos i malmö ska vara bra på gamla 2-taktare. Kan raset bero på olika långa bränsleledningar till cylindrarna? Har ett svagt minne att de kunde skära då bränslet tog slut tidigare i den ena innan det var dax för att vrida över på reserven...
 
ebos i malmö ska vara bra på gamla 2-taktare. Kan raset bero på olika långa bränsleledningar till cylindrarna? Har ett svagt minne att de kunde skära då bränslet tog slut tidigare i den ena innan det var dax för att vrida över på reserven...

Kör alltid läge PRI när man vill "åka" lite , förbättre flöde än med vaccumkranen
 
2 timmar tog det att montera ut motorn ur hojen
sätta den i motorstödet, dela hela motorn.

allt ser bra ut, inga spån/bitar från kolv nere i vev.
alla packboxar byttes när motorn delades sist (22 mil har jag nu sett på mätaren)
alla spel varkar vara inom toleranserna

så nu skall den bara tvättas ren, sedan skall ihopmonteringen börja.

får bli under veckans gång.


kolvar, ringar & nya packningar kommer beställas i helgen
troligtvis levereras dessa innan nästa helg.
så kanske jag kan lämna in allt för borrning veckan därpå.

hoppas att få ihop den innan midsommar iaf
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top