2-takts-ras - Varför hände det ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hej allihopa

har en hojbyggartråd, där jag renoverat upp en RD 350 i originalskick
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267479-RD-350-83-införskaffad
men den hann inte ens gå 30 mil förrän den la av (nöp, skar, rasa)

men den stora frågan för mig som är noob på 2-takt.. VARFÖR hände detta ?
1# dålig kylning ?
2# dålig gnista på höger cylinder, vilket resulterar i dålig förbränning ?
3# oljesmörjningen till höger förgasare kass ?
4# fel luft / bränsleblandning ? fett / magert ?


att tänka på, den gick som en klocka med insatserna i den första tanken, men då var det också lite oljeblandat i bensinen + separata smörjningen

jag fattar att det blir honing / ev. borrning av cylindern & ny kolv
men räcker det att hona ?


så ni tvåtaktsgurus.... hjälp mig e ni snälla

lite bilder såklart
20140524_112606.jpg20140524_113700.jpg20140524_113719.jpg20140524_113729.jpg
 
Den har ju definitivt gått varmt, men varför kan ju bero på allt det du skrev...
Kass kylning, kass smörjning, gått snålt
 
Usch tråkigt!!
Jag hade ju en likadan hoj själv som jag renoverade och labbade lite med. Hade du original topplockspackning? Lät du motorn bli genomvarm innan du tokvarvade och belastade? Det kan vara känsligt med stålfoder och aluminiumkolvar om man ligger åt snävare hållet med kolvspelet. Det ser lite "vitt" ut på kolvtopparna. Finns det spikningsskador (yta som sandpapper på delar av kolvtoppen)? Är det bara ena cyl? Den andra helt OK? kanske mer frågor än svar :)
 
Har fått två "ras" själv genom åren.
Det första var på DT 125 med felaktig cdi-box
Det andra var på RD 350 efter en hel dag på Knudan, och som det visade sig, för lite bensin i tanken när dagen närmade sig sitt slut.

I inget a fallen nöp det
Har bifogat bilder på resp ras
Kan nämna att på 80/90 talet körde jag ofta med insatserna ute på min dåvarande 350 utan några som helst problem.

Tror helt enkelt din inte har fått olja vad den ska.
 

Bifogat

  • DSC00322.jpg
    DSC00322.jpg
    241.7 KB · Visningar: 211
  • DSC00397.JPG
    DSC00397.JPG
    140.6 KB · Visningar: 242
kan lägga till (och jag är som sagt inte helt 100 på detta)
men när jag demontera cylindrarna, så var skruven/klämman till gummit, efter förgasaren helt lös & det gick mer eller mindre att bara ta av förgasaren

dvs.. kan den har dragit tjuvluft där & resulterat i för mager blandning ?
 
en annan sak jag läst på nätet (allt e ju sant som skrivs där)
är att det kan vara relaterat till ypvs power valves som kärvar


jag har som sagt gått över dessa (nya silicon tätningar/packboxar mm)
men den halvmånen mellan cylindrarna glappar lite, fast den är spänd, så att dom e inte 100% synkade

hoppas ni fattar hur jag menar
 
Annars så är ett klassikt "högercylinderras" att ypvs ventilen glappar upp i bussningen och inte öppnar som en ska, men det borde inte vara det problemet om den är nyrenoverad.
 
Last edited:
Enligt mitt vetande så har din hoj gått magert. Om en tvitackt skär på insugsidan där cylindern är som absolut kallast även kolven då har det gått rejält magert..

2t är även lite kinkiga med stiften skall det vara en 8 gå då hellre upp till ett snäpp kallare stift till att börja med..

Sedan om du har bytt kolvar i henne och inte mätt kolvringsspelet före montage så kan även kolvringen/arna bli så varma och svälla så mycket att dom helt enkelt skrapar cylindern helt ren från olja pga att dom tvingas utåt för att dom inte längre får plats.. då skär kolven runt om lite hursomhelst..

mvh
 
Tvåtaktare har varit otursförföljda i alla tider med cylinderras. Huvudproblemet är att kolven används som avgasventil och passerar öppningar i cylinderväggen.

Den höll på att sätta saab i konkurs på 1960 talet. (Biltillverkningen).
 
Enligt mitt vetande så har din hoj gått magert. Om en tvitackt skär på insugsidan där cylindern är som absolut kallast även kolven då har det gått rejält magert..

2t är även lite kinkiga med stiften skall det vara en 8 gå då hellre upp till ett snäpp kallare stift till att börja med..

Sedan om du har bytt kolvar i henne och inte mätt kolvringsspelet före montage så kan även kolvringen/arna bli så varma och svälla så mycket att dom helt enkelt skrapar cylindern helt ren från olja pga att dom tvingas utåt för att dom inte längre får plats.. då skär kolven runt om lite hursomhelst..

mvh

reporna/det smälta är på avgassidan
jag har inte mätt kolvspelet, men jag har kört en bombrepa om man säger så, utan ens tillstymmelse till problem
 
Högra stiftet är nästintill kanon i färgen men vänstra ser ut att ha varit varmare det är ljusare det ser ut som att det finns skillnad på sotets färg i topparna också..

du kan ha sådan otur att lite skräp har satt sig i något av munstyckena.. ex tätnar lågfart så blir det direkt samma sak som att gå ned lika mycket på högfart.. detta då lågfart ger för fullt så fort du är över 1/4 dels gas..
 

efter nogrant läsande hittade jag 5B

eftersom reporna/smälning skett på avgassidan, så verkar det mest troligt vara oljesmörjningen

kan vara en delvis felaktig inkörning också.
då jag antagligen har belastat för hårt vid körning


men jag kommer inte att snåla/ta genvägar/fuska nästa gång.
ypvs ventilernanas brygga kommer att fixas
nya genomskinliga slangar överallt
oljeblandat i tanken + oljepumpen samtidigt för att se hur stiften blir / om den ryker extra från ena pipan
ev. lufta pumpen bättre

plocka isär höger förgasare för att se om det finns något skit i munstyckena


den stora frågan är....

hona höger cylinder + ny kolv ca:1100:-
borra höger cylinder + ny kolv ca:1600:-

eller

hona höger cylinder + ny kolv & hona vänster cylinder + nya kolvringar ca:1300:-
borra höger cylinder + ny kolv & hona vänster cylinder + nya kolvringar ca:2300:-
borra höger cylinder + ny kolv & borra vänster cylinder + ny kolv ca:3300:-

detta & nya packningar, slangar, ny termostat, kommer ändå att hamna på runt 5 lappar.
så det blev dyrt med ett ras så tidigt, vill inte göra om det igen.
 
men jag kommer inte att snåla/ta genvägar/fuska nästa gång.

oljeblandat i tanken + oljepumpen samtidigt för att se hur stiften blir / om den ryker extra från ena pipan
ev. lufta pumpen bättre

Jag vet inte hur smörjningen är dragen på dessa, men om den är riktad (munstycke som skvätter på/i lagret) så skall du vara försiktig med att modifiera.
Blandar du extra olja i bensinen, så bör du kompensera med fetare blandning för att inte överhetta.
 
Det brukar gå å rengöra loppen med saltsyra, gör det först så kan du mäta om de måste honas. Ser kanske värre ut än det är. Färghandeln har syra. Testa på en liten yta först.
 
efter nogrant läsande hittade jag 5B

eftersom reporna/smälning skett på avgassidan, så verkar det mest troligt vara oljesmörjningen

kan vara en delvis felaktig inkörning också.
då jag antagligen har belastat för hårt vid körning


men jag kommer inte att snåla/ta genvägar/fuska nästa gång.
ypvs ventilernanas brygga kommer att fixas
nya genomskinliga slangar överallt
oljeblandat i tanken + oljepumpen samtidigt för att se hur stiften blir / om den ryker extra från ena pipan
ev. lufta pumpen bättre

plocka isär höger förgasare för att se om det finns något skit i munstyckena


den stora frågan är....

hona höger cylinder + ny kolv ca:1100:-
borra höger cylinder + ny kolv ca:1600:-

eller

hona höger cylinder + ny kolv & hona vänster cylinder + nya kolvringar ca:1300:-
borra höger cylinder + ny kolv & hona vänster cylinder + nya kolvringar ca:2300:-
borra höger cylinder + ny kolv & borra vänster cylinder + ny kolv ca:3300:-

detta & nya packningar, slangar, ny termostat, kommer ändå att hamna på runt 5 lappar.
så det blev dyrt med ett ras så tidigt, vill inte göra om det igen.

Jag har aldrig förlitat mig på oljepumpen på tvåtakt, alltid blandat själv i tanken.
Helt klart säkrare alternativ!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top