2-takts racer

pedda79

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2003
Ort
GBG
Hoj
Yamaha
Är det nån som vet vad man får ge för en hyffsat konkurens kraftig 250 racer?
Och hur länge håller kolvarna på dom?
 
pedda79 skrev:
Är det nån som vet vad man får ge för en hyffsat konkurens kraftig 250 racer?
Och hur länge håller kolvarna på dom?

nr12 här på forumet har en billig sådan!!!!
han heter Roy och har tel.0707-981992

ring och fråga han kan hur länge kolvarna håller o sånt...
 
Vad får man ge får en uppsättning kolvar då?
Hur länge kör man in dom nya kolvarna?
Och passar man på att byta ut nått annat samtidigt som man byter kolvar, eller nån annan info som kan vara bra att känna till när det gäller 250 racer hojar?

Mycket frågor på en gång men frågar man inget så får man
inget veta :)
 
Last edited:
2100:- kostar en komplett uppsättning kolvar till hondan(med lite rabatt), kolvar, kolvringar, kolvbultar, nållager och knaster.
Jag kör in mina kolvar på följande sätt, värmer upp cykeln två ggr till 60 grader(från kall) hemma, en uppvärmning till precis innan man ger sig ut, och sedan 6-8km lugna varv under 10k rpm, dvs, 3-4 lugna varv medan man ändå värmer däck.
Jag byter alltid kompletta kolvar, men några kör exempelvis sina nållager och bultar 100mil istället för 50mil. Sedan kollar man hur topp-packningar, cylinderfotspackningar och sådant mår när man ändå har isär sakerna.
Några kör till och med 80 mil på sina kolvar, men det vågar inte jag, dessutom börjar man känna lite kompförluster efter ~40 mil, jag brukar byta kolvringar vid 25 mil, så slipper man sådant också.

Det är lite pillande, men med tanke på att man sällan kör mer än 25-30 mil per racehelg, så tycker inte jag det är särskilt jobbigt.
 
Det går att köra Honda kolvar till cirka 90-100 mil, själv kör jag inte mer än cirka 80-90 mil. Men du ska som Filip skriver byta dem vid 50 mil enligt Honda manualen. Det är förstås säkrast. Jag rekomenderar att byta kolvar efter 80 mil och ringar efter 40 mil. De är säkrast att även byta kolvbult och nållager vid varje kolvbyte. Vevaxeln ska bytas efter 200 mil enligt Honda men även här lägger man på ca 50% och kör 300 mil. En ny kostar 12000 inkl moms och kan renoveras en gång för 6900 kr. Reedventiler bör bytas efter 100-150 mil eller när man ser att de blir slappa. Är lämpligt att sätta i nya i början på säsongen. De kostar nog 50kr/ st och det är 8 st. Tändstift kan man köra upp till 300 mil på men det kanske kan vara lönt att byta tidigare för effekten. De kostar cirka 500kr/st. Annars är det kedja,bromsbelägg osv som alla andra hojar. Däck kostar 3000kr för en uppsättning och är man snål som jag går det knappt en per helg. De kan också med fördel vändas då det slits mest på en sida(jag har både kört kval och race på vända däck). Detta går inte på alla gatdäck. Det är lämpligast att köra på racing bränsle. Jag kör på Aspen Racing och det kostar cirka 26 kr/liter och kan köpas hos de flesta som säljer gräsklippare. De har det troligen inte hemma men tar hem det på beställning.

Det kanske verkar dyrt men om jag jämför med dem som kör trimmade gathojar på racerbanan är det nog samma pengar, när allt är inräknat.

Om någon är intresserad av att köra racer hoj så mejla mig ska jag ta reda på en hoj. Jag har gott om kontakter för att hitta en hoj i din prisklass, tror jag.

mvh
henrik@nordgrenracing.com
 
Tackar för all bra info,
Nu vet jag lite mer vad det handlar om,
Jag hoppas verkligen att jag lyckas få ihop min ekonomi så att jag kan vara med ute på banorna nästa år!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top