2-takts problem

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
Har slängt ihopp mcen idag med ny kolv, ny koppling och nytt drivpaket...

Men undrar över en liten grej under 6000 varv så orkar den absolut inget, Innan kunde man ju lungt ligga på 5-6000 och dra gas sen ökade den... nu sjunker farten istället.

Enda skillnaden förutom kolven är då att jag har gått från 15 till 17 kuggar fram...

Kan detta ha med inkörning att göra? Har bara hunnit köra 2.5 mil änsålänge. Den är strypt. änsålänge :fakta
 
hm, två kuggar fram gör ju rätt mycket... det blir ju mycket tyngre för motorn och é den dessutom strypt så é det väl inte så konstigt. Men du, när du kör in ska du hälst inte dra den på för låga varv (där den inte har ordentligt accs) man känner ganska lätt om man segdrar eller ej så det é bara te å köra på lite högre varv.

Jag har nyss kört in min, och jag kör med 16 drev fram och 46 bak då låg jag aldrig under 5000 varv i 3:an och uppåt. den ska svara på gas helt enkelt.

Du märker nog vart den orkar och inte orkar själv. så kör lungt, men inte för lungt.
 
Johan_TZR125 skrev:
hm, två kuggar fram gör ju rätt mycket... det blir ju mycket tyngre för motorn och é den dessutom strypt så é det väl inte så konstigt. Men du, när du kör in ska du hälst inte dra den på för låga varv (där den inte har ordentligt accs) man känner ganska lätt om man segdrar eller ej så det é bara te å köra på lite högre varv.

Jag har nyss kört in min, och jag kör med 16 drev fram och 46 bak då låg jag aldrig under 5000 varv i 3:an och uppåt. den ska svara på gas helt enkelt.

Du märker nog vart den orkar och inte orkar själv. så kör lungt, men inte för lungt.

Hur många mil körder du in din...
Får väl prova köra ostypt istället
 
YPVS:en snurrar fint när jag vrider på tändningen.

Med choke händer det inte så mycket mer...

Men man kan beskriva det som att när jag ligger i 90 på 5 eller 6 så sjunker farten och jag måste växla ner...
 
cool2000 skrev:
YPVS:en snurrar fint när jag vrider på tändningen.

Med choke händer det inte så mycket mer...

Men man kan beskriva det som att när jag ligger i 90 på 5 eller 6 så sjunker farten och jag måste växla ner...

du kan nog ha drevat den lite mycket...

MEN en 2-taktare ska man hålla varv i..
 
cool2000 skrev:
YPVS:en snurrar fint när jag vrider på tändningen.

Med choke händer det inte så mycket mer...

Men man kan beskriva det som att när jag ligger i 90 på 5 eller 6 så sjunker farten och jag måste växla ner...
När du gasar eller alltid? Är YPVS:en rätt justerad då?
 
YPVSen har fungerat utmärkt innan. När jag gasar så sjunker farten.

Är det inte så att man ska ta det lungt i början när man kör in den? Och inte maxa den typ?
 
cool2000 skrev:
YPVSen har fungerat utmärkt innan. När jag gasar så sjunker farten.

Är det inte så att man ska ta det lungt i början när man kör in den? Och inte maxa den typ?
Ok, då gissar jag nog på gasaren, fel blandning. Elelr fel ihopsatt :) Satte du kolven rätt tex?
Jo det ska man, inte varva för mycket och INTE segdra! Växla ner ist.
 
När vi plockade av det så satt kolven på fel håll, alltså pilen var mott förgasaren. Men den gick lia bra för det!

Den nya kolven är vänd mot avgassystemet. alltså pilen!

Då blir det till att gå upp något munstycke
 
cool2000 skrev:
När vi plockade av det så satt kolven på fel håll, alltså pilen var mott förgasaren. Men den gick lia bra för det!

Den nya kolven är vänd mot avgassystemet. alltså pilen!

Då blir det till att gå upp något munstycke
Kolla stiftet. Så nu sitter fönstren i kolven mot insuget?
 
INKÖRNING... hmm 2,5mil..
pressa INTE den till det du vill den ska gå i pressa den någon gång ibland men ligga inte o pressa en lång strecka

då får du en fint inkörd kolv (enligt mig)
 
Då jag körde in moppen låg jag på det läget där draget började typ,,, det verkar ha blivit väldigt lyckat :tummenupp O sen en extra hög oljeblandning hade jag oxå...
 
Oj då...

Byta 15 kugg till 17 kugg fram ÄR rätt så mycket..

0.3261 -> 0.3696...-> +13% det är nästan en hel växel...(med 46 kugg bak..)

Istället för 1-6 har du nu växel 2 - 7... inte undra på att hojen är trög.... för den är ju inte trimmad ???
 
jag körde in min ca 50 mil.
låg på låga varv under 6000 varv alltså.
till er alla: kör inte strypt, finns inget tråkigare!
min TS gör 100km/h :rolleyes: tur att jag bara kör i stan och har lågt drevat ;)
 
Jag bytade till det ostrypta systemet skillnaden var inte stor, sedan slängde jag på mitt 15 drev och den blev lite pigare. Ska slänga på det strypta systemet imorron så blir det kanske lite mer drag på botten...
 
cool2000 skrev:
Jag bytade till det ostrypta systemet skillnaden var inte stor, sedan slängde jag på mitt 15 drev och den blev lite pigare. Ska slänga på det strypta systemet imorron så blir det kanske lite mer drag på botten...
Mer drag om du stryper? njaaaaeee :confused:
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top