2-takts motor dör.

  • Thread starter Thread starter RS
  • Start date Start date

RS

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha yzf supermoto
försöker få till en 40 cc 2-taktsmotor.sitter på kusinens tävlingsminimoto.
9.5 hk polini motor.


först startar den fint sen när man kör kan den bara tvärdö. verkar lite som att den kan dö när man släpper gasen och när man ska slå på gasen lite olika.
sen kan den även tvär dö på tomgång, eller när man står å varvar och släpper gasen.
rengjorde förgasaren och då gick den igång fint.
körde då ett varv sen tvär dog den. tror den dog när jag skulle slå på gasen.
och nu startar den inte igen.
kollade gnistan, såg ut som det fanns lite gnista men inte lika stor gnista som på stora cyklarna. vara mest en liten blå gnista.
tog även bort luftfiltret och sprutade in startgas, startade inte då häller.
ska köpa nytt tändstift nu tänkte jag men verkar konstigt att den funkar sen typ efter 1 varv eller när man står och varvar att den kan dö av bara tändstiftet?

försökte även dra igång den lite innan jag tog ur stiftet.
när jag då tog ur stiftet så var det torrt? inte svart. tort å typ grått.

någon som har några ideer eller förslag?

har ni nå förslag på bra stift`?
 
Om den dör på tomgång, när den varvas, vid olika gaspådrag, osv och tändstiftet har en snygg grå färg så torde det inte vara förgasaren eller luftintaget.
Jag skulle gissa på glapp i tändsystemet någonstans.
 
Ni har inte glömt att blanda olja i soppan, va?

nää är nästan helt säker på att det är rätt blandat.
kan den dö av det?
för den nyper/skär inte.

ska jag tömma ur alkylatet och ha i nytt och blanda ca 2% olja?

tänsystemet:
finns väll bara ett tändstift och en tändmodul som e kopplat till dragstarten.

kom på en sak.
första gången den dog så kördes hojjen i ca 50km/h.
då tryckte jag till tändhatten för kändes som den glidit av lite.
kanske är den som har slitits ut?
kan man ta vilken tändhatt som helst då eller finns det olika?
 
Last edited:
Back
Top