2 takts cross

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Då jag är helt ny i crossvärlden så skulle jag uppskatta lite tips på 250cc 2-takts crossar.

Har scannat blocket men det mesta verkar vara 4-takt?
Så släng gärna iväg lite tips på olika modeller osv.

Anledningen till att jag vill köra 2-takt är helt enkelt att jag har fått för mig att det är mer lättmeckat + att den är mer förlåtande om man skulle göra fel så motorn rasar eller dyl.

Släng in lite tips nu så jag får något att göra idag!

Tjupp
 
god tanke, men jämför du 250 4t och 125 2t exempelvis så är 4t ljusår lättare att köra...
men det är en smaksak och jag har själv varit inne på samma spår som dig.

ett generellt knep är att ta bort f-et i modellbeteckningen.
ktms tvåtaktare heter sx ist för sxf
honda. cr (crf)
suka rm (rmz)
yamaha yz (yzf)
kawa kx (kxf)

sen vilka märken som har vad i storleksväg sparar jag till någon annan.
 
Som redan sagt är 4-t lättare att lära sig handskas med, och gå inte på att en 2-t 125:a är lättkörd, en sådan måste piskas friskt för att något skall hända, och allt kommer på en gång.
250 4-t är lagom för nybörjare, är man lite tyngre i kroppen och vill åka tung sand så är 450n roligare, men en sådan tröttar ut ovana fort, och hårt. :crash

2-t blir billigare om det tokrasar, i ärlighetens namn så är riktiga ras inte överdrivet vanliga på 4-t heller, det handlar mest om klåpmek när det händer.

Jag har åkt 2-t och 4-t endurohojar, hade återfall på en Honda CR250R som verkligen var en kul best att försöka tämja (2-t), och den saknar man ibland, men jag åker jämnare med mer flyt på min CRF450R.

/J
 
Tack för svaren.

Jag har kört ktm 640 LC4 2 säsonger både en del is/skog och mestadels gata så jag har väl någorlunda flyt i körningen.

Valet mellan 2t och 4t är endast baserat på att om jag har förstått det rätt så är kolvbyte mer eller mindre den enda servicen på 2t, medans du måste byta kolv plus ställa ventiler på 4t? (sen har vi givetvis den vanliga servicen och underhåll på övriga slitdelar som är samma på båda hojarna)

om jag förstod "t4pp3r" så är en 250 4-t att jämföra med en 125 2-t. Stämmer det?
(nu är det kanske dumt att jämföra, men på ett ungefär. Jag kan tänka mig att det är två helt skilda upplevelse att köra de olika hojarna)
 
Själv älskar jag 2t, men andra sidan vägrar jag gå över till insprut på gatcyklar också. Är riktigt nöjd med min kx 250 -07a sådana bör du kunna få för strax över 20k.
 
Tack för svaren.

Jag har kört ktm 640 LC4 2 säsonger både en del is/skog och mestadels gata så jag har väl någorlunda flyt i körningen.

Valet mellan 2t och 4t är endast baserat på att om jag har förstått det rätt så är kolvbyte mer eller mindre den enda servicen på 2t, medans du måste byta kolv plus ställa ventiler på 4t? (sen har vi givetvis den vanliga servicen och underhåll på övriga slitdelar som är samma på båda hojarna)

om jag förstod "t4pp3r" så är en 250 4-t att jämföra med en 125 2-t. Stämmer det?
(nu är det kanske dumt att jämföra, men på ett ungefär. Jag kan tänka mig att det är två helt skilda upplevelse att köra de olika hojarna)



ja klasserna är fördelade 125 2t/250 4t och 250 2t/450 4t så det kan man väl säga.

Jag tycker inte du behöver välja hoj av servicesynpunkt. byta olja tar en kvart. ska du byta filter tar det 10 minuter till. ställa ventiler tar en halvtimme och det är verkligen ingen raketteknik så om du klarar att byta kolv på en 2taktare så klarar du att göra all regelbunden service på en 4t själv.

sen finns det gott om duktigt folk som ofta är sugna på lite svarta pengar som kan hjälpa dig med renoveringen.


en standardhoj som går på crossbana med en amatör tokrasar väldigt sällan. däremot om du ger dig ut på isen sliter det mer på grejerna.
 
en standardhoj som går på crossbana med en amatör tokrasar väldigt sällan. däremot om du ger dig ut på isen sliter det mer på grejerna.

Varför sliter det mer ute på isen?

Är det pga att det är lättare att ligga och flåsa på på höga varv och kylan?
 
Varför sliter det mer ute på isen?

Är det pga att det är lättare att ligga och flåsa på på höga varv och kylan?


exakt. framförallt att många missar att bestycka om och täcka för kyl.
kall luft innehåller mer syre vilket innebär att motorn behöver mer bränsle.

och en motor kan inte bara värmenypa, den kan oxå kallnypa. därför behövs ofta en pappskiva eller nåt på en del av arean av kylarna.
 
exakt. framförallt att många missar att bestycka om och täcka för kyl.
kall luft innehåller mer syre vilket innebär att motorn behöver mer bränsle.

och en motor kan inte bara värmenypa, den kan oxå kallnypa. därför behövs ofta en pappskiva eller nåt på en del av arean av kylarna.

ÅÅ va är skillnaden på varmnypa och kallnypa? Va!

Mats
 
ÅÅ va är skillnaden på varmnypa och kallnypa? Va!

Mats

Fodret är så kallt att när man kranar på så hinner det inte undan när kolven expanderar. Men det är ju iofs en form av värmenypning det med, för stor tempskillnad mellan kolv och lopp.
 
Japs 250cc 2t från 1990 och frammåt är bulletproff!
Bara välja vilken färg du gillar och vad den ska kosta.
 
En 125 2t är rätt jobbigt fall man ska åka på is/större ytor men i skogen/banan funkar det ok. Att 4takt skulle va mer lättkört är nog en vane sak jag åker snabbare med min 250 2t änn 4t garanterat, det är mer fjärding som påverkar fall en hoj är svårkörd tycker jag. En 250/300 har väldigt fin motorkaraktär 80tals ketchup effekten försvinner mer och mer, en modern 250/300 2t går as bra, med lagom med kraft på låga register. Servicen på en 2t e jävligt nice olja,fliter,kolv. 2 takt är sjukt mycket smidigare och personligen tycker jag dom är roligare att köra också.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top