2-taktare med startproblem

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Hej.
Har en 2taktare, en yamaha yz, en cross alltså.
Jag får inte i gång den helt enkelt, följade är kollat:
1. den får gnista, blå och fin
2. den får soppa in i cylindern lite sur efter att man kickat med choke en stund
3. det finns komp i motorn vet dock ej hur mycket Men tillräkligt för att låsa bakhjulet när jag försöker springa igång den.

Den går att kicka och får bra gnista även när jag drar kicken för hand.

förgasaren är grundjusterad, luftblandningsskruven 1,5 varv från botten läge, trottel nålen på 2hacket räknat uppifrån. förgasaren är isär tagen och kollad. Hade bort cyl och så förrut och den var jätte fin kolvringen såg ny ut och kolv och cylindervägg utan anmärkning, inga repor eller märken.

Det konstiga är att den inte ens tänder på startgas.

tipps och ideér mottages tacksamt :)

//B
 
startproblem

Prova att slänga i ett nytt tändstift, Kan lätt bli överslag i ett nedsurat tändstift. Prova även att bogsera igång hojen efter lämpligt fordon. Brukar kunna hjälpa.

Lycka till!
 
Jag var med om liknande problem på en 2-takt i höstas. Rev nog förgasaren 50ggr då jag tyckte gnistan var fin. Efter två kvällars kickande provade jag ett annat stift och nu går den som en klocka. Gnistan var alltså blå och fin men av någon anledning lyckades den inte antända gaserna. Annars kanske tändningen står fel. Har du provat att starta med startgas? Om den går med startgas ligger problemet troligtvis i förgasare eller reedventil.
 
Hur ser man om reedventilen är felaktig, jag har på alla mina 2t motorer aldrig behövt byta ett sådant och har altså aldrig heller sett ett traisgt, det som sitter på nu ser iaf helt ut och "plattorna" ligger mot kanten, om ni förstår hur jag menar. har testat nytt stift utan resultat.
Den tänder inte ens på startgas?
Tändningen har en märkning på plattan och ett i blocket och just nu står de mot varandra, har även testat att vrida både mours och medurs ett pa rmillimeter åt gången utan resultat. Jag har aldrig varit med om liknande, ska kolla reedventilen en gång till. Fler tipps?

//B
 
Lite ringrostig gällande 2 takt. Reedsen är väl dom som sitter mellan insug och blocket? Ha en lampa och kolla ifall lampan lyser igenom i någon liten springa. Då kan det vara dags att byta ut dom.
 
försök aldrig starta crossen med tomgång på gasvajern,det kan få dessa symptom
släpp på gasvajern så trotteln går i botten så du hör klonk ljudet vid gas släpp
köp sedan nytt tändstift så startar skiten, justera sen gasen med tomgångsskruven istället
annars är det konstigt om den inte startar ifall du inte har pillat med den sedan sist den startade
 
Last edited:
Med nytt stift (igen) och rätt blandad bensin hoppade den äntligen i gång, helt över lycklig först men det varade inte länge. Tomgången är knäpp, den går upp och ner och misständer, går inte att gasa för då dör den. Låter som den får för lite soppa typ. Förgasaren är kollad och genomblåst, flottören flyttestad och verkade hel och fin, dock om man kollar den riktigt noga ser det ut som den är lite sne på ena sidan, Så frågan är kan det ändra så nivån blir fel i flottörhuset? Finns det någon riktlinje för att ställa in den? misstänker att bockar man den åt andra hållet så lär den ju flöda över i stället.. Inte mycket att spela på så det verkar ju lite kännsligt?
Någon som vet om det påverkar och eventuellt hur man justerar?

försök aldrig starta crossen med tomgång på gasvajern,det kan få dessa symptom
släpp på gasvajern så trotteln går i botten så du hör klonk ljudet vid gas släpp
köp sedan nytt tändstift så startar skiten, justera sen gasen med tomgångsskruven istället
annars är det konstigt om den inte startar ifall du inte har pillat med den sedan sist den startade

Den var död pga brunnen tändplatta när jag köpte den, liket i säcken om jag uttrycker mej milt ;) Så jag har kört på att grundställa allt så gott det går, men enligt uppgift så gick den bra innan tändstrulet men har stått en tid och killen som hade den har pillat lite här och där utan att märka att tändplattan var brunnen vilket man såg med blotta ögat när man tog bort svänghjulet, ena spolen var helt förstörd typ.
 
Last edited:
Med nytt stift (igen) och rätt blandad bensin hoppade den äntligen i gång, helt över lycklig först men det varade inte länge. Tomgången är knäpp, den går upp och ner och misständer, går inte att gasa för då dör den. Låter som den får för lite soppa typ. Förgasaren är kollad och genomblåst, flottören flyttestad och verkade hel och fin, dock om man kollar den riktigt noga ser det ut som den är lite sne på ena sidan, Så frågan är kan det ändra så nivån blir fel i flottörhuset? Finns det någon riktlinje för att ställa in den? misstänker att bockar man den åt andra hållet så lär den ju flöda över i stället.. Inte mycket att spela på så det verkar ju lite kännsligt?
Någon som vet om det påverkar och eventuellt hur man justerar?



Den var död pga brunnen tändplatta när jag köpte den, liket i säcken om jag uttrycker mej milt ;) Så jag har kört på att grundställa allt så gott det går, men enligt uppgift så gick den bra innan tändstrulet men har stått en tid och killen som hade den har pillat lite här och där utan att märka att tändplattan var brunnen vilket man såg med blotta ögat när man tog bort svänghjulet, ena spolen var helt förstörd typ.


ställt in tändplattan rätt då?
annars måste det vara skit i förgasaren :gnissla
 
Har provat lite olika lägen medans den gick dessutom, men läge där markeringarna är mot varandra verkade bäst. Förgasaren är genomgången och genomblåst gånger flera..
 
Kan vara så att tändspolen inte orkar tända stiftet när det är under tryck. Hade så på min gamla kx80 en gång i tiden. Stal tändspole från lillebrors moped, sen fungerade den!
 
Prova att byta göra ren förgasaren med ultraljud. Jag har en RD 350 som betedde sig allmänt märkligt och jag gjorde ren förgasaren minst 5 gånger utan resultat. Efter att ha lämnat iväg förgasaren för ultraljudsrengöring fungerade den perfekt.
Flottörnålen kan även den behöva bytas, men om den är sliten brukar den flöda istället inte får för lite.
Har du provat att byta all soppa? Modern bensin tål inte lagring något vidare.
Flottörnivån kan kollas, men den bör inte ändras från en gång till en annan om inte något gått av/sönder.
Lycka till!
 
Med nytt stift (igen) och rätt blandad bensin hoppade den äntligen i gång, helt över lycklig först men det varade inte länge. Tomgången är knäpp, den går upp och ner och misständer, går inte att gasa för då dör den. Låter som den får för lite soppa typ.
....... typ.

Troligtvis har du efter ett upprepat antal startförsök, fyllt vevhuset med soppa.
Ett enkelt sätt är att köpa ett supervarmt tändstift. B5ES eller vad som kan passa i gängan, kolla så det inte är en lång utskjutande elektrod som krockar med kolven. Med ett varmt stift tål den surkörning ett tag.
När du får igång den får du gasa ordentligt tills vevhuset är tort igen.
När det svarar bra på gasen byter du till riktigt stift igen.

Allternativt så vänder du hojen upp och ner och häller ut soppan ur vevhuset. Men demonterat tändstift.

Mats
 
Blir stiften nedsurade kortsluts de lätt (alltid ett extra stift i midjeväskan när man var ute och grisa med enduron). Så, byt igen, kolla genom alla anslutningar/anslutningsytor mellan förgasaren och cylindern så den inte drar tjuvluft, får du igång den igen kan du spruta lite startgas vid anslutningarna. Inget skit i tanken (om den stått ett tag)? Kolla så tändkabeln är i bra skick och även att fästena mot tändhatt/tändspole. Nålen har inte fått sig en törn och är lätt sne?

Allternativt så vänder du hojen upp och ner och häller ut soppan ur vevhuset. Men demonterat tändstift.

Mats

Den något mer oortodoxa metoden med en tändsticka i vevhuset rekommenderas om du även samma dag funderat på att noppa bort ögonbrynen.
 
Last edited:
Dum fråga kanske eftersom du rivit förgasaren flera gånger men inget vatten i bensinen? Fyllde bensin från en dunk som stått ett tag något felplacerad. Hojen gick halvhyfsat på tomgång men dog vid gaspåslag. Gräsklipparen startade inte alls med samma bensin.

Jag tömde tanken och förgasarna, sköljde tanken med k-sprit och fyllde upp igen, sen funkade det bra det hela... Longshot här kanske.

Mvh
Micke
 
Blir galen på skiten, Förgasare rengjord igen, flottör kollad och munstycken orginal bestyckning, Cyl, kolv och ring nästan nya och super bra skick, nytt tändstift och helt ny soppa igen 10liter exakt med 2dl 2t olja.. Vevlager byta av förra ägaren och packboxarna sitter bra och var nya (gått ca 3timmar sen byte)

Problemet kvarstår, Får i gång den på 1-2kicken men tomgången vandrar från låg till den nästan dör till att bli aningen hög, upp och ner och gasar man till så dör den direkt. Körde slut på förgasarsoppan en gång genm att dra av tankkran o få den att gå torrt för att ev få ur soppa i vevhus därefter nytt stift och den hoppa igång direkt men med samma problem. Så Någon som är guru på 2t kanske kan klura ut något smart eller så för jag har fastnat helt på det här nu. Vad förutom de saker jag skrivit kan ge tomgång som vandrar upp och ner?:va Tjuvluft och tändning är också kollat flera gånger, reedventilen ser fin ut och jag lös på den med ficklampa och såg inga glipor eller så utan den ser som sagt fin ut? tipps??? :huvet

//B
 
Stiftet torrt eller vått när den dött vid gaspådrag?

Det låter ju onekligen som tjuvluft eller att den är lean på något annat sett ,
typ stopp nånstans i förgasaren som inte syns: luftmunstyckena eller bakom dessa!?

Har du blåst förgasaren med tryckluft från alla håll o sett så att där är genomgång?

Trotteln på rätt håll? (vet ej om det går att få dom bak o fram)

Sitter luftburken o filtret på när du provar?

Känns det som om där finns sug signal om man håller för förgasaren med näven när man kickar med trotteln uppe?
 
Last edited:
Stiftet torrt eller vått när den dött vid gaspådrag?

Det låter ju onekligen som tjuvluft eller att den är lean på något annat sett ,
typ stopp nånstans i förgasaren som inte syns: luftmunstyckena eller bakom dessa!?

Har du blåst förgasaren med tryckluft från alla håll o sett så att där är genomgång?

Trotteln på rätt håll? (vet ej om det går att få dom bak o fram)

Sitter luftburken o filtret på när du provar?

Känns det som om där finns sug signal om man håller för förgasaren med näven när man kickar med trotteln uppe?

Trotteln sitter rätt, går bara att stoppa ner på ett sät och den löper fritt, Dock det du sa om sug signal? Man känner inget direkt sug på kicken om man håller för förgasaren, lite känner man men det är inte mer än så. Luftburk och filter är av just nu och har varit det vid tester. Förgasaren är genomblåst men kanske kan blåsas en gång till. Stiftet är blött när den dör.
Den svarar inte alls däremot på lilla luftskruven, kan skruva ur den helt nästan eller in helt utan förändring?

//B
 
Eftersom stiftet är blött när den dör så känns det lite som att du inte är färdig med din gamla brunna tändplatta och därtill hörande tänddelar..
Fixa värden o Ohm mäta spolen?
Kan inte tändmodulen eller/ och kablage ha brunnit ihop med plattan?

Hade stiftet varit torrt så kunde det varit för att den går leant pga. t.ex.

tjyvluft= kolla runt med startgas, även vid vevtätningar o delningsplan o sånt.
Igensatta kanaler i förgasarn= blåsa i kanalerna o kolla så att det kommer i andra änden.

Choken funkar?

Filter o sånt är på så att den inte går för torrt av den anledningen?

Reeden var hel sa du?

Kompression har du, 6- 7kg eller vad man kan få upp i en tvåtakt.
Åtminstone så att man inte kan hålla emot för trycket med tummen i tändstiftshålet
(inte så seriöst kanske, men ger en indikation..)
 
Byt tändhatten! hade problem med min exc-r, startade men dog vid minsta gas, bytte tändhatt o problemet var borta!
 
vad har du för elektrodavstånd på stiftet ,,,
dålig kolv+ ringar
slitna rör i fuggen ,, ( emissionsrör) igensatta
flödarnivå
kolla upp samtliga munstycken i förgasaren ,, kan va så att de bytt ngn gång
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top