2-taktare dör på gupp och bana

Palle-76

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2015
Hoj
1991, Yamaha PW80
Hej.

Jag har en Yamaha PW80 som sonen kör med.
Den uppför sig väldigt konstigt.
När man kör den på plan mark, går den alldeles utmärkt men om man kör på gupp, t.ex på bana, så tappar den efter en kort sträcka med ojämnheter kraft och dör.
Det är som om den får för mycket bränsle när det skumpar runt.
Efter ett par kickar startar den och när man har gasat lite försiktigt går den som vanligt igen...tills det börjar skumpa igen. ?
Är det någon som har ett tips på vad det kan vara?

Jag har bytt tändstift, luftfilter samt rengjort och ställt in förgasaren enligt alla konstens regler, iaf så bra som en nybörjare på motorer klarar av. Den ligger ok på tomgången och gasresponsen är bra, tills det börjar skumpa iaf.
Jag är inne på att det fortfarande är något fel på förgasaren men jag kan inte komma på vad detta fenomen kan komma ifrån.

Tacksam för snabba svar då det är tänkt att sonen ska köra på lördag och han har inte haft så kul på hojen ännu p.g.a. detta problem.

Tvättar du den med högtryck?
Bakom den lilla styrkåpan sitter en snabbkoppling, kolla så att det inte är fukt i den.

Vi har spolat av den med högtryck men senaste gången är för 2 veckor sedan. Och den står i kallförråd hemma.
Vilken styrkåpa menar du?
Kan du förklara lite noggrannare, är du snäll.

Vi har spolat av den med högtryck men senaste gången är för 2 veckor sedan. Och den står i kallförråd hemma.
Vilken styrkåpa menar du?
Kan du förklara lite noggrannare, är du snäll.
Det sitter väl en liten plastskärm fram med en nummerbotten om jag inte minns fel?
Bakom den, en vit kontakt.

Det sitter ingen kontakt bakom styrkåpan. Anslutningen sitter under tanken men i och med att den bara dör när det skumpar och en kort stund efteråt lutar det nog inte mot ett elfel.

Det med för hög flottörnivå låter inte helt orimligt.
Huvudmunstycket är ju doppad i bränslet men pivå-munstycket sitter högre. Det kanske skvätter upp bränsle till det, så att den får för mycket bränsle när det skumpar.
Jag för väl prova det, om det inte dyker upp fler tips.

Jag testade dessutom att spruta vatten på den när den stod still och den gick som vanligt.

Elfel är inte helt omöjligt när det börjar gå illa efter skumpande, kablar nöts och skumpande får dem att flytta sig och kortsluta. Vatten i elsystemet kan ge alldeles hemskt förbryllande problem med.

Men lycka till med att hitta felen på den där. :D De är skoj att muppköra i trädgården med. :hihi

Jag lyckades få till det. Det var flottören som var för högt ställd. Jag hade ställt den enligt manualens (22mm) men först vid 26mm gick den bra även när det skumpade.
Problemet är löst.
Tackar för alla tips.

Gött att du postar lösningen. Inte alltid felsökningstrådar avslutas med lösningen.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti