2-takt ??

G:son

Vill ha sporthoj igen
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Snart sporthoj
Går i tankarna på att köpa mig en Aprilia RS 250 :kocko . Är det någon som vet om 2-taktarnas framtid. Kommer de sluta att tillverkas? Så länge det finns mopeder så kan de väl inte förbjuda dessa oemotståndliga små maskiner...eller?

Ptja, avgasutsläppen är väl egentligen inga större problem, det har väl apriila visat med DiTech...

Dom kommer troligtvis att sluta tillverkas. Men de hojar som redan är tillverkade kommer ju få gå tills dagarna är räknade (om dom håller)

RS250 kommer som 2004, enligt moto-gg. Får du tag i en spelar det väl ingen roll om de inte tillverkas längre?

Köp en, dom RÅKKAR!

Den var med i senaste Bike iallafall. Någon annan som har en och kör med?

RS250 kommer finnas kvar men kommer inte att gå att regga för gatkörning (i Sverige).

Det är ruskigt roligt att köra 2t. Nu kan jag inte yttra mej om just rs'en men rgv'n är som att köra moppe, men med mer "muskler" och mycket stabilare!

Jag oxå hört att de 2t som tillverkas ska få fortsätta att gå tills de stupar, oavsett om det kommer miljölagar de inte uppfyller.
Är det inte pga. att det är för dyrt att tillverka nya 2t, enligt miljöbestämelserna, som det ryktas om att de ska sluta tillverkas?!

Köp en! Det är mitt råd!

/FW

Då verkar det bara vara att hitta en schysst hoj och börja köra :tummenupp . (har haft en RS 250 och jag kan bara lovorda den)

Det vore kul om de kunde köra direktinsprutat och stratifierat (och utan trottel). Det finns ju en stor 2T flygmotor som var tänkt att ersätta RR Merlin (men så kom ju jetmotorn istället), som hade luftassisterad direktinsprutning (mekanisk), skjutbart cylinderfoder och som de körde stratifierat utan trottel (och lastreglerade med bränslemängden). Eftersom den hade luftassisterad DI så kunde de sätta avgasportar hela vägen runt nere vid BDC, några överströmningskanaler behövs ju inte då. Och som sagt, de använde fodret som en ventil, de skjut det fram och tillbaka.

Med lite modifieringar, som att använda det skjutbara fodret till att höja avgasporten samt att applicera modern tvåtaktsteknik som avstämda pipor, så skulle nog den tekniken vara rätt brutal. De plockade ut dryga 200 literhästar 1940 med den motorn (som varvade runt 2-3000 rpm!), skulle man varva mer och göra lite mer modifieringar så borde man kunna komma upp bra mycket mer, det är ju ändå en överladdad 2T.

Bränsleförbrukningen borde heller inte vara så hög.

Coolt vore det.

/J

Det kassa med både RS och RGV 250 är ju bottendraget som gör dom nästan okörbara i vanlig trafik. För mig var RGV 250 perfekt som första hoj, inte för mycket effekt, lätt att köra samt rimlig att försäkra. Dock skall jag nog sälja till våren mest pga av det dåliga bottendraget. :(

vette fan om inte 2takt kan komma tillbaks lite, tex på skoterfromten utvecklas ju tvåtaktarna väldigt mycket just nu....

Carbon skrev:
Det kassa med både RS och RGV 250 är ju bottendraget som gör dom nästan okörbara i vanlig trafik. För mig var RGV 250 perfekt som första hoj, inte för mycket effekt, lätt att köra samt rimlig att försäkra. Dock skall jag nog sälja till våren mest pga av det dåliga bottendraget. :(

SÅ dåligt är ju inte bottendraget. Byt kolvar och ringar om det är så att den orkar absolut ingenting på låga varv. Det kommer göra STOR skillnad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT