2-takt vardagsköra

Antonnn

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha
Tja tja. Nu är min fråga till alla mc kunniga såhär:

Hur bra håller en 2takt när man vardagskör och ibland kör så långt som 10-20 mil i sträck. Med tanka på att den varvar så fruktansvärt mycket ?

Kom helst med seriösa svar !

MVH Anton
 
"Hur långt är ett snöre?" :rolleyes:

Det kan vara bra att nämna vilken hoj du tänker på och lite vad det är för vägar du har i åtanke... :tummenupp
 
Vilka hojar snackar vi om?

Finns ju gamla tyska MZ och tjeckiska CZ från 70-talet som ofta håller längre än många moderna hojar.
Sen finns det ju "råtrimmade" maskiner man får räkna i 100-tals timmar.
 
Last edited:
"Hur långt är ett snöre?" :rolleyes:

Det kan vara bra att nämna vilken hoj du tänker på och lite vad det är för vägar du har i åtanke... :tummenupp

T.ex en yamaha tzrr 125cc

Vilka hojar snackar vi om?

Finns ju gamla tyska MZ och tjeckiska CZ från 70-talet som ofta håller längre än många moderna hojar.
Sen finns det ju "råtrimmade" maskiner man får räkna i 100-tals timmar.

Jävligt sant, om vi säger en Yamaha tzr(r) finns en på blocket som jag är väldigt sugen på. Eller en SM 125cc KTM...
 
Just TZR125 har hängt med i snart 25år om man kollar efter de första modellerna. De är väldigt kända för att vara hållbara. Hur många mil en sådan motor klarar innan renovering kan jag dock inte svara på.

Yamahan bygger med andra ord på beprövad teknik. KTM'en kan jag inte uttala mig om...
 
Just TZR125 har hängt med i snart 25år om man kollar efter de första modellerna. De är väldigt kända för att vara hållbara. Hur många mil en sådan motor klarar innan renovering kan jag dock inte svara på.

Yamahan bygger med andra ord på beprövad teknik. KTM'en kan jag inte uttala mig om...


Okej, tack för det svaret.
 
Om du använder växellådan och lämplig växel kommer den inte att varva fruktansvärt vid vardagsköra.

Och en tur på 20 mil ska inte vara något problem för en välservad hoj som underhålls ibland.
 
Om du använder växellådan och lämplig växel kommer den inte att varva fruktansvärt vid vardagsköra.

Och en tur på 20 mil ska inte vara något problem för en välservad hoj som underhålls ibland.


Jävligt sant med växlarna. Men en snorvalp som mig är väldigt gasglad och lär inte ligga och "cruisa".... Nu menar jag inte att jag ska köra som ett svin och varvstopp på varje växel. Utan motorn kommer få gå varm helt klar när jag sätter mig på hojjen och vill kanske hänga på mina 2 äldre bröder som kör 650 och 1100 och kanske hänga på dom ner mot nynäshamn, då blir det en väldans många mil.

Men. Så som jag har uppfattat alla svar. Om jag köper en 2takt 125a och underhåller den väl så lär det inte vara några bekymmer alls med att köra en längre sträcka ?
 
Problemet kommer bli att hänga med dina bröders tempo.
Köp inte en likadan som min, är alldeles för låga växlar. Lagligt tempo + moms är ofta maximalt av jag kan tänka mig köra, utan att känna mig som en torterare. Det är nog väldigt viktigt att du kollar upp med tidigare ägare huruvida den klarar lite tempo :tummenupp
 
Jävligt sant med växlarna. Men en snorvalp som mig är väldigt gasglad och lär inte ligga och "cruisa".... Nu menar jag inte att jag ska köra som ett svin och varvstopp på varje växel. Utan motorn kommer få gå varm helt klar när jag sätter mig på hojjen och vill kanske hänga på mina 2 äldre bröder som kör 650 och 1100 och kanske hänga på dom ner mot nynäshamn, då blir det en väldans många mil.

Men. Så som jag har uppfattat alla svar. Om jag köper en 2takt 125a och underhåller den väl så lär det inte vara några bekymmer alls med att köra en längre sträcka ?


Om du skulle vara snorvalp tror jag inte du kommer orka försöka hänga med dina bröder på 3ans växel och toppvarv då det är helt dödfött.

Ska du hänga med måste du använda högsta växlarna så du har lite fart, misstänker att jag vet ungefär vilka vägar och hastighetsbegränsningen på dessa vägar brukar ju vara lite flytande :tungan

Har du fart får motorn bra kylning då det är fartvind, kan vara sämre och köra inne i stan.

Det som främst har begränsad livslängd är vev- och ramlager samt kolv. Vet man inte om hur långt sådana gått eller när motorn renoverats kan det vara en ide att investera i detta före säsongen, då kan du säkert köra minst 2 säsonger med endast tvätta cykeln och smörja kedjan innan du ens behöver fundera på att kanske kontrollera eller byta kolven.
Och troligen 4-8 säsonger innan du behöver byta vev igen men du kanske har hunnit byta mc före?

Nästa lilla tips, kör ditt race (tempo) och låt bröderna komma före. Bestäm innan checkpoints där ni väntar in varandra. Dumt att hetsa i ett 'omöjligt' race och krascha.
 
Jävligt sant, om vi säger en Yamaha tzr(r) finns en på blocket som jag är väldigt sugen på. Eller en SM 125cc KTM...

Om du med KTM SM menar en SM kittad EXC så gör du det inte lätt för oss.

För nu undrar du över en av de mer lågtrimmade och mer hållbara motorerna ELLER en av de mest högtrimmade och mest servicekrävande motorerna. Det blir lite svårt att ge ett ordentligt svar.

Men generellt sett så håller TZR/DT-motorn i "evigheter" med förhållandevis lite skötsel och desto mer effekt desto mer service kräver den för att hålla ihop.
 
KTM 125 EXC. kör du den ostrypt på max varv i 20 mil 2-3ggr så är kolvbyte att förespråka..
"normal" körning med en sådan hoj har du oljeintervall på 10-15 timmar. Kolv 20-100 timmar

Skall du ha någonting som håller som 125 så e de XR/XT som gäller.. piss tråkiga maskiner men dom håller.

Med TZR:en så kan du nog få till en marchfart som matchar dina bröders .. Sen hur bra den motorn mår vågar jag inte svara på . kan ej dom cyklarna..
 
Dummaste idé jag hört, köp en fyrtakt..

Håller faktiskt med. Åk landsväg med härliga kurvor istället.

Motorväg är allmänt tråkigt.

Det här med att ligga och toppa sin hoj hela tiden är bara skitsnack. Då är den nog trasig om en stund.
 
Dummaste idé jag hört, köp en fyrtakt..

Jag åkte vättern runt med min KTM, snitt på 30 mil per dag ungefär och det enda som var dåligt med den turen var vädret...

Polaren åkte till Norge ett par gånger med sin DT, den såldes med över 3000 mil på mätaren och utan att havererat en enda gång.

Dra inte alla tvåtaktare över en kam...

attachment.php

Fyrtaktare kan också gå sönder...
 
jag sålde min yamaha tzr 125 -87 för 1 månad sen typ. den hade gått 4800mil. jag hade kört ca 1000 och jag har ALDRIG haft några problem med den. min hade aldrig varit ostrypt heller enligt förra ägaren.

är den strypt så tar ju en 2 takt mer strykt än om den är ostrypt så du kan ju räkna med att det är en maskin som bara går och går. min gjorde för övrig 150knyck när den var strypt så det fanns fortfarande en hel del krut i den.

helt klart en mc ja skulle föredra då dom är kända för att hålla länge och gå som fan!:tummenupp

inga problem alls att ligga i 120blås på motorväg på högsta växel. är du rädd för att varva en motor köp en diesel bil eller custom hojj.. motard för övrig är inte byggda för att ligga och pressa i höga varvtal länge.

sen vill du inte sitta 10 - 20 mil på en motard heller.. rövsmärtan är sinnesjuk efter ca 10 mil. körde flera gånger på min tzr 20 - 30 mils sträckor utan några problem. enda gången jag hade problem var då ja fick slut på soppa. hade en reservdunk på fars mc dock så var ju inget problem direkt igentligen.

som sagt. stryktålig rolig hojj! för övrig är olje byten osv en gång per säsong ungefär.. så den är ju inte mer service krävande än en sådan slö 4taktare;)
 
Last edited:
Dummaste idé jag hört, köp en fyrtakt..

varför? jag har vardagskört 2-takt i snart 2 år, ALDRIG uppståt något fel,

Sen att få en motorcykel 2-taktare har bara gjort det bättre,

Och om något går fel är 2-taktare så jävla mycket lättare o fixa
 
som sagt, servar man och tar hand om motorn så håller det. Men det funkar inte och ligga o tokvarva för att hänga med din bröder, funkar inte så :P Kommer att värme nypa eller skära ihop helt. Min gasgas värmenöp för jag drog på max varv 600 meter :P dock så är kolven ganska dålig så antaligen därför. hehe :P sköna med värmenyp är ju ändå att oftast går den igång efter ett litet tag =)
 
som sagt, servar man och tar hand om motorn så håller det. Men det funkar inte och ligga o tokvarva för att hänga med din bröder, funkar inte så :P Kommer att värme nypa eller skära ihop helt. Min gasgas värmenöp för jag drog på max varv 600 meter :P dock så är kolven ganska dålig så antaligen därför. hehe :P sköna med värmenyp är ju ändå att oftast går den igång efter ett litet tag =)

jag å andra sidan har kört i 130 i snitt fart ca 20 mil i sträck utan problem.. va en yamaha tzr 125 -87:a låg man i 145+ så såg man hur värme mätarn börja skena iväg efter ett par kilometer men sålänge det inte är 40+ ute så är det inga problem:)

fast köper du en motard 125a får du ju ligga på full rulle för å köra i sådär 130:P crosshojjar är väl igentligen inte direkt byggda för å köra på höga varv konstant. en såndär lite räcer rullar på fint dock
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top