2-takt eller 4-takt?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag vet inte om detta är rätt forum men det finns säkert någon som kan ge svar på mina frågor.

Jag funderar på att köpa en cross att bränna runt lite med i sommar. Det kommer nog inte att bli någon bankörning utan mest körning på grusvägar, åkrar och i skogen (bor på landet). Det jag funderar på är antingen en 2-takts 125:a eller en 4-takts 250. Om man tittar på 125:or för cirka 25000kr så får man en eller ett par årsmodeller nyare än motsvarande 250-kubiks 4-taktare.

Det jag funderar på är hur mycket service dessa hojar behöver. Jag är inte mycket för att meka med hojarna, så om någon av dessa kräver mindre service än den andra så är det ett klart plus. 2-taktaren kräver ju kolvbyte med jämna mellanrum och jag antar att det inte är nödvändigt på 4-taktaren. Finns det något speciellt att tänka på när det gäller fyrtaktaren och service?

Sedan undrar jag hur det är med endurohojarna. Går de att regga så att man kan köra dem på vägen? Det vore i så fall också ett stort plus. Inte för att den kommer att användas på vägarna direkt, men det är ju inte fel om det går att köra korta sträckor på landsvägen.

Hoppas att någon kan svara på dessa frågor!

Skippa båda de hojarna och köp en 250 2-t istället. Bättre för allmän lekåkning tycker jag iaf.

håller med föregående talare.

lägg ner 125 snacket och handla en 250 2t, på den har man roligt.
Så håller kolven dubbelt så länge på 250'n jämfört med 125an också.

davve- skrev:
2128220 håller med föregående talare.

lägg ner 125 snacket och handla en 250 2t, på den har man roligt.
Så håller kolven dubbelt så länge på 250'n jämfört med 125an också.
Jaså, håller kolven så mycket bättre på 250:n? Beror det på mindre varvande eller? Hur länge håller kolven på en 250 om man "motionskör" någorlunda lugnt hemma i skogen och på grusvägarna?

Fred00 skrev:
2128252 Jaså, håller kolven så mycket bättre på 250:n? Beror det på mindre varvande eller? Hur länge håller kolven på en 250 om man "motionskör" någorlunda lugnt hemma i skogen och på grusvägarna?

50-100 timmar skulle jag nog köra iaf.

Fred00 skrev:
2128252 Jaså, håller kolven så mycket bättre på 250:n? Beror det på mindre varvande eller? Hur länge håller kolven på en 250 om man "motionskör" någorlunda lugnt hemma i skogen och på grusvägarna?

Säkert ett år.
När jag tävlade på en Ktm 250 för några år sen bytte jag kolv 2 gånger per säsong ungefär.

Okej. Tackar för svaren. Har kikat lite på 250cc och de är ju knappt dyrare än 125cc heller.

Annars så kan du ju ta och köpa dig en 500 tvåtakt,tycker min funkar perfekt som lekhoj.Man blir nog aldrig snabbast på den men man har då roligt som fan! :tummenupp

Fred00 skrev:
2128475 Okej. Tackar för svaren. Har kikat lite på 250cc och de är ju knappt dyrare än 125cc heller.

Om du är intresserad av en e-reg 250 med nyrenoverad motor (se min avatar) så pm:a mig för mer info...

Vill du byta ventiler stup i kvarten köper du 250f. Vill du inte mecka köper du en bättre begagnad 250 cc 2-t cykel.

End of discussion.

Back