2-Sroke nightmare...

carlan

Make Yourself Heard
Gick med
3 May 2003
Ort
norrköping
Hoj
cbr900rr
fyfan... mito jäveln skar... ligger o pressar längs en helt underbar kurvig 70 väg. o helt plötsligt dör hojjen tänker -Fan soppatorsk! leder hojjen 5km till närmaste mack häller i 2 liter... inte faen startar den för det... kollar tändstift osv... inget fel där. lämmnar hojen på macken o ber mina kompisar komma o hamta mig. jag lämmnar in hojen på biketech i n-ping och dom konstaterar att den har typ 5kg i komp (ska ha 12-15kg). så när jag skruvar isär skiten i garaget märker jag att cyllen fått sig en stor repa +massa små och att kolvringen smällt ihop. FYFAN! 1242dkr kostar kolvjäveln! uch! Och den hadde inga missljud eller nånting. Och full RS extrema olja. FAN!

ITALIENSK KVALITÈ!
 
carlan skrev:
..
FYFAN! 1242dkr kostar kolvjäveln! uch! ...

ITALIENSK KVALITÈ!

:skrämd

enligt kvittona jag har liggande här hemma sen förra ägaren köpte ny cylinder och kolv till min CRM 125:a så kostar cylinder + kolv ca 1800 (utan kolvringar + packningar mm.. som sedan blir en tusenlapp till :skrämd)

Tack för att jag köpte en japshoj när man väl ska köra dessa förbaskade 2-taktare
 
nae uch... och det värsta är ju att mina kompisar kör Aprilia...

-Gissa om jag har fått höra det.... :huvet
 
Tråkigt att det händer, och att det händer så ofta.. Om den skulle skära grovt så man måste byta cylle och allt lär man ju inte kunna köra hoj på ett bra tag. Eller jag skulle inte kunna göra det om jag hade hoj. Skulle fan ta mig 2-3 månader att få ihop pengar till en ny cylle! :brinnerup
 
P-E skrev:
Tråkigt att det händer, och att det händer så ofta.. Om den skulle skära grovt så man måste byta cylle och allt lär man ju inte kunna köra hoj på ett bra tag. Eller jag skulle inte kunna göra det om jag hade hoj. Skulle fan ta mig 2-3 månader att få ihop pengar till en ny cylle! :brinnerup


Han behöver ny cylle, det är nicasil på den cyllen = går inte att borra upp.

Men det går att svetsa och omnicasilera den, men det är också dyrt och ingen garanti för att det håller, så egentligen så måste han köpa ny.
 
Solid snake skrev:
Han behöver ny cylle, det är nicasil på den cyllen = går inte att borra upp.

Men det går att svetsa och omnicasilera den, men det är också dyrt och ingen garanti för att det håller, så egentligen så måste han köpa ny.


svetsa? varför då? förklara gärna nogrant. PUSS
 
Solid snake skrev:
Svetsa igen reporna i cylindern, ta bort överflödigt material, nicasil på det sen.


den har ju inte tvär skurit, så det är inte säkert att det blivi några repor i cyllen, å eftersom den är nicasil behandlad så tror ja den klarat sig, det som kan blivit är att rester av kolven fastnat lite i nicasilet, det går till viss del att få bort med typ aceton, eller annat starkt rengöringsmedel.

ang. kompen, så låter 12-14kg väldigt mkt... då två taktare inte brukar ha överdrivet bra komp... men som man brukar säga: vad vet jag, man kan ju inte vara både snygg å smart... :tungan :hihi

häv loss cyllen å kolla hur det ser ut, har du tur räcker det med ny kolv... har du kört med för hårt tändstift, kan det ha brännt ett hål i toppen av kolven, då får man dålig komp... om så är fallet har du en spännande motorklyvning framför dig... :näsblod
 
Illa det där med hojjen, hade precis samma fel med klitemindre än halva kompet på min.
att bya diverse cylinder delar är inte så svårt om man bara kan skruva lite gran.

Sen börjar jag funderar, vad är det med mito, det är väll den andra på väldigt kort tid...
 
spectre skrev:
är det inte bättre att hona upp skiten och sen nicasil på det?


EDIT: fast hur lätt är det att få tag på en överdimensions kolv till en mito?


Du kan inte hona nicasilcylinder, iaf inte när du ska byta kolv.

Fluxir: Det där med 12-14kg tror jag är t.ex. 14:1

Alltså inte kg utan viktprocent 14 kg luft till 1l bensin, men vad vet jag mitt dumma luder. :D

Jag är inte säker på om det är så, men jag är säker på att han menar 14:1.
 
fan man blir ju skraj att ens egen ska skära nu när 2 på en gång har gjort det :gnissla
 
Jag säger bara en sak....4-stroke!

min honda har rullat strax över 3400mil och det har aldrig behövts nya lager/kolvar/ringar eller något liknande...bara byta olja i tid och köra! :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top