2 saker: Slirar vid gas, Stinker.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Min hoj uppträder oroendeväckande på 2 sätt.

1. Min hoj luktar skit och ryker till när man gasar... Luktar väl sot/avgaser helt enkelt... Jag har ett slipon jag inte har gjort annat med än satt på. Kan det vara detta? luktar mer o mer om man säger så. Det läcker lite vid anslutningen, men hojen går som den ska... Kan det ha nåt med sliponet att göra? Förövrigt ett väl använt begagnat slipon. Nåt farligt, eller det är bara o se till att det finns olja, att den går bra och sen tuta o köra?

2. Idag när jag tog ut hojen så körde jag den 5 minuter lugnt (+3 minuter tomgång i garaget) för att sedan gasa på lite... då¨när jag når 7000 varv i ettan så skjuter den iväg i varv, precis som om den spann... men det gjorde den inte. Altså slirade drivlamellerna eller någonting.
Detta fortlöpte i 2ans växel, för att sedan bli bättre o bättre... efter 20 minuter märkte man inte av det längre. Detta har jag aldrig erfarat tidigare. Nu har jag starka misstankar om att det har o göra med mina wheelie-bravader och hårda accelerationer osv i förgår, vilket var senast jag körde den. Vad har nu tagit stryk? Nåt farligt/ovanligt? Den gick bra efter 20 minuter som sagt, då var det bara o gasa på, wheela osv som vanligt.

Tack för hjälpen i förskott!
 
Om din koppling tar långt ut kan du alltid prova att justera den så den tar längre in,
det funkade på min gamla thundercat(i princip samma hoj).
Kostar gratis och tar ett par sekunder.

Om det inte funkar skulle jag göra något åt lamellerna(inte svårt att byta).

/A
 
Kopplingen tar snarare rätt långt in faktiskt, och hyffsat sunkigt... =\
-Angående motoroljan; Rätt nybytt faktiskt...
 
byt kopplingslameller, dom är nog slut. Därför slirar hojjen och stinker. Stanken kommer från brända kopplingslameller, stålskivorna har nog slagit sig. Byt oljan.
 
Har exakt samma problem med min hoj. När den är kall slirar kopplingen gärnet... Bara ta det lugnt i början tills hojen är varm, sen inga problem alls...

Jag orkar inte göra nått åt det så... Lär ju va taskiga lameller som sagt =)

ORKA! Mina kolvringar är slut. Osar som fan å dricker olja... Skethoj.
 
hållundan skrev:
Har exakt samma problem med min hoj. När den är kall slirar kopplingen gärnet... Bara ta det lugnt i början tills hojen är varm, sen inga problem alls...

Jag orkar inte göra nått åt det så... Lär ju va taskiga lameller som sagt =)

ORKA! Mina kolvringar är slut. Osar som fan å dricker olja... Skethoj.

Låter som mina kolvringar också e slut då. Vad är det värsta som kan hända med att köra me kassa kolvringar?
 
Kolvringarna kollas med ett kompprov.

Som föregående talare, dina lameller är slut. Du kan klara dej säsongen ut med lite tur men problem kommer öka med tiden.
Byt istället så fort som möjligt.
 
majtii skrev:
Kolvringarna kollas med ett kompprov.

Som föregående talare, dina lameller är slut. Du kan klara dej säsongen ut med lite tur men problem kommer öka med tiden.
Byt istället så fort som möjligt.

Ok, kostar?
-Skumt att det bara började hux-flux idag. Har jag wheelat sönder dem? :huvet

Inte så svårt att byta själv?
 
majtii skrev:
Kolvringarna kollas med ett kompprov.

Som föregående talare, dina lameller är slut. Du kan klara dej säsongen ut med lite tur men problem kommer öka med tiden.
Byt istället så fort som möjligt.

Kompprov ja... Dyrt eller billigt eller nödvändigt? :tungan
 
Känner igen det där.... :rolleyes:

Kay skrev:
Min hoj uppträder oroendeväckande på 2 sätt.

1. Min hoj luktar skit och ryker till när man gasar... Luktar väl sot/avgaser helt enkelt... Jag har ett slipon jag inte har gjort annat med än satt på. Kan det vara detta? luktar mer o mer om man säger så. Det läcker lite vid anslutningen, men hojen går som den ska... Kan det ha nåt med sliponet att göra? Förövrigt ett väl använt begagnat slipon. Nåt farligt, eller det är bara o se till att det finns olja, att den går bra och sen tuta o köra?

2. Idag när jag tog ut hojen så körde jag den 5 minuter lugnt (+3 minuter tomgång i garaget) för att sedan gasa på lite... då¨när jag når 7000 varv i ettan så skjuter den iväg i varv, precis som om den spann... men det gjorde den inte. Altså slirade drivlamellerna eller någonting.
Detta fortlöpte i 2ans växel, för att sedan bli bättre o bättre... efter 20 minuter märkte man inte av det längre. Detta har jag aldrig erfarat tidigare. Nu har jag starka misstankar om att det har o göra med mina wheelie-bravader och hårda accelerationer osv i förgår, vilket var senast jag körde den. Vad har nu tagit stryk? Nåt farligt/ovanligt? Den gick bra efter 20 minuter som sagt, då var det bara o gasa på, wheela osv som vanligt.

Tack för hjälpen i förskott!
 
Kay skrev:
Låter som mina kolvringar också e slut då. Vad är det värsta som kan hända med att köra me kassa kolvringar?
Oljan får betydligt kortare livslängd.
 
Kopplingsslir har INGET med kolvringarna att göra.
Slirande koppling luktar.


Om stifften är oljiga och/eller oljesotiga kan man börja misstänka ringarna.
Men om ringarna är kassa borde hojen kännas lite trött och sävlig i karaktären.
Ett komptest kan vilken verkstad som helst göra. Man sätter helt enkelt en trycklocka i tändstiftshålen och drar runt motorn.

Hursomhelst investera i ett knippe lameller...
 
majtii skrev:
Kopplingsslir har INGET med kolvringarna att göra.
Slirande koppling luktar.


Om stifften är oljiga och/eller oljesotiga kan man börja misstänka ringarna.
Men om ringarna är kassa borde hojen kännas lite trött och sävlig i karaktären.
Ett komptest kan vilken verkstad som helst göra. Man sätter helt enkelt en trycklocka i tändstiftshålen och drar runt motorn.

Hursomhelst investera i ett knippe lameller...
Det vet man la att kolvringarna inte har med lamellerna att göra :7peta

Det var nog p.g.a att jag började tjöta om att jag hade samma problem OCH att mina kolvringar va slut... Nåväl. Får la göra kompprov nån dag... ORKA :)
 
Jag mår dåligt när min hoj mår dåligt! Slitna kolvringar vill väl hellre gå sönder än nya osså väl? Onödigt att rasa hela motorn p.g.a av snålhet eller som i hållundansfall ORK :)

/ Hannes
 
Det blir lite utgifter. Sånt man får räkna med.
Däckbyte
Lamellbyte
Kompprov (antagligen kolvringsbyte)

zzz... hata! :brinnerup

Men så e det att ha hoj. Fett värt det ;)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top