2 personer vid övningskörning?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Hittade inte rätt ställe att lägga in min tråd men lite med hantering har det väl endå att göra när man övningskör :rolleyes:
Frågan var då såhär att nu har min syster fyllt 16 år och ska börja övningsköra för lätt MC samtidigt som jag ska börja köra för A begränsat. Grejen är denna att vi har min far som handledare så jag undrade om vi kunde vara ute och köra alla 3 samtidigt?.
Förutsättningarna är att vi har 2 hojar alltså har inte far min någon egen hoj.

philsson skrev:
Hittade inte rätt ställe att lägga in min tråd men lite med hantering har det väl endå att göra när man övningskör :rolleyes:
Frågan var då såhär att nu har min syster fyllt 16 år och ska börja övningsköra för lätt MC samtidigt som jag ska börja köra för A begränsat. Grejen är denna att vi har min far som handledare så jag undrade om vi kunde vara ute och köra alla 3 samtidigt?.
Skulle inte tro det tyvärr. Har för mig att dom ändrade till denna sommare så att inte ens körskolor får göra så. TROR alltså. "Har för mig" är ett annat fint uttryck. kan svagt erinra mig är lite cool oxå..

jag har för mig att att den som är handledare också måste köra hoj...

men att de är okey att ha 2 st mc med sig om man kör hoj själv som handledare....

kan ha fel dock!!!!!

nike83 skrev:

men att de är okey att ha 2 st mc med sig om man kör hoj själv som handledare....

kan ha fel dock!!!!!

Detta är jag också nyfiken på... Jag och polarn har också bara lyckats hitta en handledare (som kör egen hoj)

nike83 skrev:

kan ha fel dock!!!!!
Jag skussade min handlerare när jag körde för lätt MC.. frågade trafikskolan ang det. Ringde även polisen och det skulle gå mycket bra.
Synd att man inte kan övningsköra med 2 samtidigt.. det hade endå varit lite fräckt. Men det går ju endå kombinera en del när man är ute och kör.
Räknade på det lite. tror man kan byta mellan 4 olika positioner till ex. pappa kör 25kw skussar mig medans syrran kör 11kw osv. gick att kombinera en del som sagt.

Hade en annan fråga ang övningskörningsskyllt. När jag övningskörde så hade jag en vanlig bil övninskörningskyllt fastlimmad på jackan. hur hade ni när ni övningskörde?.

DrGonzo skrev:
Detta är jag också nyfiken på... Jag och polarn har också bara lyckats hitta en handledare (som kör egen hoj)
bryter "tråden" temporärt... rolig presbild där..300blås under 10 000rpm haha :lol

när polare körde upp i sommras var det tre som skulle köra upp samtidigt
bilskolläraren hadde bara två övnings hojar. Så han tog bilen med en elev och hadde två elever på varsin mc. :)

Så om han gjorde det borde det ju var Ok :va eller ?

philsson skrev:

Nej! Privat handledare får bara ha en elev åt gången som övningskör.

Däremot får han vara handledare åt fler än en men som sagt inte övningsköra med samtidigt.

Edit: Står i den handling din far fått att han är godkänd som handledare.

Last edited:
putteputs skrev:
när polare körde upp i sommras var det tre som skulle köra upp samtidigt
bilskolläraren hadde bara två övnings hojar. Så han tog bilen med en elev och hadde två elever på varsin mc. :)

Så om han gjorde det borde det ju var Ok :va eller ?
Exact samma var det när jag körde upp.. men vad jag vet så får trafikskolan göra så. :3freak

MACAMI skrev:
Nej! Privat handledare får bara ha en elev åt gången som övningskör.

Däremot får han vara handledare åt fler än en men som sagt inte övningsköra med samtidigt.

Edit: Står i den handling din far fått att han är godkänd som handledare.
Äntligen någon som vet.. det var så jag trodde att det var.. synd du. :( .. men huvudsaken är ju att man får köra hoj :)

För trafiklärare gäller andra regler än för privata handledare...samt vice versa...

Själv hade jag en gul väst med övningskörningsskylt på mig när jag övningskörde med hojen. Fult som fan, men man syns i alla fall och det är ju bra.

Fire skrev:
Man får bara köra med en åt gången.. Privat som Körskola.

philsson skrev:
När jag körde upp så var vi 3 hojar som åkte till manöverbanan bakom låg körskoleläraren i bil. :3freak

Det är det jag säger...
Fire har rätt att nu får man bara köra med en elev åt gången som trafiklärare
med undantag för när man skall ta sig till ett körprov.

Därför är det inte alltid samma regler som gäller för trafiklärare som för
privata handledare.

Så när ni ser en trafikskola som har två elever som dom kör med så kan det
vara att dom skall till ett körprov. Sen kan man aldrig säga att bara för att
man gör en sak på trafikskola så kan man göra samma sak när man kör med
privat handledare...som sagt skilda regler för var o en men lika på vissa punkter.

Du får t ex köra bakom med bil när man är trafiklärare och ska ha körning med
mc-elever men det får du inte när du kör privat. Då måste den privata handledaren
antingen sitta bakpå samma hoj eller köra egen hoj bakom.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman