2 olika scenarion angående ersättning från försäkringsbolag

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Scenerio 1.
Jag kör på min R6a som jag har 25kW i pappret men full effekt i motorn. Jag vurpar sönder hojen och hamnar på sjukhus i 2dagar. Hojen är försäkrad efter full effekt. Jag har mellankort.

Vad säger försäkringsbolaget?
a. Nej, du får ingen ersättning för du körde olovligt.
b. Ja, du har vart duktig och betalat din premie, klart du ska få ersättning.

Scenario 2.
Jag kör på min R6a som har full effekt på. Jag vurpar sönder hojen och hamnar på sjukhus i 2 dagar. Jag har mellankort.

Antar att polis och sådant blir inblandad då jag kört olovligt men får man ersättning?

Hagster skrev:
Scenerio 1.
Jag kör på min R6a som jag har 25kW i pappret men full effekt i motorn. Jag vurpar sönder hojen och hamnar på sjukhus i 2dagar. Hojen är försäkrad efter full effekt. Jag har mellankort.

Scenario 2.
Jag kör på min R6a som har full effekt på. Jag vurpar sönder hojen och hamnar på sjukhus i 2 dagar. Jag har mellankort.

Antar att polis och sådant blir inblandad då jag kört olovligt men får man ersättning?

klurigt ... men skulle tro att dom kan neka dig, i och med att du begått en brottslig handling =olovlig körning.

beror på olyckan de.. tror jag i alla fall. :confused:

typ kör du bara i backen utan någon annan inblandad så får du säkert ut för skadorna. för då får du ju själv lämna in hojen till en verkstad och så får dom värdera skadorna. Och dom brukar inte säga om den är strypt eller inte vad jag vet i alla fall..

Men är de en olycka där du kört för fort och krockat med nån kanske dom tittar mer på saken?

Men dom har ju rätten att neka p.g.a olovlig körning. enda anledningen till 25kw på pappret är ju för att polisen kanske inte ska bry sig lika mycket om man blir stannad?! För isåfall måste dom väl bänk testa den eller nått för att mäta hk??

Oftast så kollas det inte upp om hojen är strypt eller inte så det borde inte vara något problem.

Om du är orolig och känner nån på en verkstad så kan du snacka med dem.
Lägg dina strypbrickor där och om du sen klotar så ser du till att hojen blir fraktad till den verkstaden.
De kan då montera dit strypningen åt dig i efterhand.

Saknar du behörighet för framfört fordon höjs självrisken med ett viss belopp, mellan 1000 - 3000:- brukar det vara.
:fakta kolla det finstilta i försäkringsavtalet!!! :fakta

/HW

HW skrev:
Saknar du behörighet för framfört fordon höjs självrisken med ett viss belopp, mellan 1000 - 3000:- brukar det vara.
:fakta kolla det finstilta i försäkringsavtalet!!! :fakta

/HW

Tackar! Har inte fått mitt försäkringsavtal än dock. Lär väl komma i veckan. :hej

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026