2 och 4 taktsförgasare

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Som jag har fattat det skiljer det lite på förgasare när de sitter på 2 respektive 4 taktare, eftersom tvåtaktaren inte är lika noga med blandningen då dett blandas fint i vevhuset, samt att den har mindre vaacum vid låga varv. Rätta mig om jag har fel.

Jag undrar då, om man kan köpa en gasare från en tvåtaktare och ställa in den för min stånka?

Det handlar främst om mikuni VM, då det är dom billigaste :D

Det funkar aldeles utmärkt.
Förgasare avsedda för tvåtaktare är (oftast) enkla konstruktioner, ety det är en del detaljer som tvåtaktspiloter inte bekymrar sig särskilt mycket över.
Är man intresserad av utsläpp och bränsleförbrukning kör man inte tvåtakt.
Enda problemet (som jag ser det) är att du får prova ut bestyckningen från grunden.

Nålmunstycket brukar väl gå längre ut i luftströmmen på fyrtakt, på tvåtakt brukar den väl inte sticka ut något.

Precis som du säger så ger 2-t motorn mycket svagare insugs signal från insuget. Man måste ha större munstycken för att få samma mängd soppa. Gäller nog på alla varvtal, inte bara tomgång.
Generellt fetare hela vägen så går det nog vägen.
Men... en VM förgasare är inte världens bästa. Det är nog därför dom är billiga!
Finns många Fina 4-t förgasare som inte kostar många kronor beg. Enklare att betycka om också. Man spräcker lätt budgeten på munstycken istället. En trottel, en nål, ett emultionsrör och några munstycken så är man uppe i vad en beg-förgasare kostar.

Mats

Mats har rätt. Vad tycker ni man ska köra på för gasare?

Bäst är Keihin FCR och dessa kostar beg från ca 1300. Rätt dyra bestyckningsgrejer dock. Därefter Mikunis HSR 42 (kanske väl stor) eller deras RS/TM serier. VM förgasaren finns även den avsedd för 4t....

Jag har hört att Lectron ska vara bra och väldigt enkla att ställa in. Vad säger ni som provat Lectron?

Jag brukar köra mikuini vm 44 på min xr650 4takt. Det första du måste göra är att slipa tr4otteln cuttning hutlöst brant,,,Typ kapa bort 5mm i bak trottel.

2 takts gasarna är byggda för att suga hutlöst hårt ur munstycket för att kompencera det dåliga vacumet. Man får gå ner till ca 1,4mm munstycke på en 500cc enstånka 1,5mm för vassare stånkor och mer cc . Lågfarten m,åste även minskas till obefintlig, typ 9"

Då först funkar dom skapligt,,ger riktigt bra gas svar. Men för att få dom effektivare för sitt borr så måste man även spackla igen trotteln i underkant och det är inte helt lätt heller.

Enklare är att utgå från en flatslide 2 takts gasare.

Bilderna visar toksvavade vm förgasare till 47,5mm . 6st ska finna sitt hem på 2st thundercatter tripplar som ska ligga på över 200hk . Dessa vm gasare får flera modds.

1. Avdelad på mitten hela vägen i genom med glasfiberskiva för att få 2 vångingar = hötg gashastighet under halv gas

2. Plastade trottlar för att få högre pickupeffekt och mindre turbulece.

3. Powerjet munstycke fullt ställbart.

En vm förgasare som man lägger ner allt detta jobb på blir hutlöst effektiv och man kan nå stora borrningar billigt på det viset.

Bifogat

• P9240015.JPG
    P9240015.JPG
    162.2 KB · Visningar: 207
  • P9240013.JPG
    P9240013.JPG
    222.2 KB · Visningar: 185
  • P9240012.JPG
    P9240012.JPG
    230.8 KB · Visningar: 253
Låter lite omständigt att modda en från en 2taktare. Får leta vidare helt enkelt.

Boost kanske har någon liggandes som skulle sitta bra på en SR?

Låter lite omständigt att modda en från en 2taktare. Får leta vidare helt enkelt.

Boost kanske har någon liggandes som skulle sitta bra på en SR?

Om du kan tänka dig en enkel vakumförgasare så kan du kolla in i drz-tråden, många som har bytt ut org 36mm till fcr 39... Kanske är där någon som kan tänkas sälja bort 36:an.

jag har en ktm 640 lc4 orginal förgasare du kanske kan få köpa för jag har precis köpt en tm40 fugge.. mvh Dennis

Hur ser man skillnad på en Mikuni VM36
Om den är för två eller fyrtakt?

Har en på G nämligen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...