Jag brukar köra mikuini vm 44 på min xr650 4takt. Det första du måste göra är att slipa tr4otteln cuttning hutlöst brant,,,Typ kapa bort 5mm i bak trottel.
2 takts gasarna är byggda för att suga hutlöst hårt ur munstycket för att kompencera det dåliga vacumet. Man får gå ner till ca 1,4mm munstycke på en 500cc enstånka 1,5mm för vassare stånkor och mer cc . Lågfarten m,åste även minskas till obefintlig, typ 9"
Då först funkar dom skapligt,,ger riktigt bra gas svar. Men för att få dom effektivare för sitt borr så måste man även spackla igen trotteln i underkant och det är inte helt lätt heller.
Enklare är att utgå från en flatslide 2 takts gasare.
Bilderna visar toksvavade vm förgasare till 47,5mm . 6st ska finna sitt hem på 2st thundercatter tripplar som ska ligga på över 200hk . Dessa vm gasare får flera modds.
1. Avdelad på mitten hela vägen i genom med glasfiberskiva för att få 2 vångingar = hötg gashastighet under halv gas
2. Plastade trottlar för att få högre pickupeffekt och mindre turbulece.
3. Powerjet munstycke fullt ställbart.
En vm förgasare som man lägger ner allt detta jobb på blir hutlöst effektiv och man kan nå stora borrningar billigt på det viset.