2 hjuls drift. MC

http://www.ohlins.se/mc_2wd.shtml

Det är rätt häftigt ja :> Vet inte vad priset ligger på, men är det lagomt högt så kanske man prövar slänga på det på motarden, man borde ju nästan kunna åka fortare i kurvorna om man kör med sladd då :)

Har för mig att jag läst något om den och en enduroförare som lovordade den extra framhjulsdriften i slipriga uppförsbackar. :va

Har för mig att tekniskt museum i Stockholm har en 2wd mc, har ingen aning om årtal men minst 50 år gammal gissar jag. Den hade kedjor till framhjulet.

Har för mig att jag läst i nått gammalt nummer av bike att det fanns en två hjulsdriven jäkel förut.. typ en cross.. men det måste vara år sen.. hur som helst.. coolt :yoparty

Thorleif Hansen och ? körde en varsin yamaha fyrtakt med 2WD på GGN för några år sedan. Thorleif vann sin klass ganska överlägset men jag tror inte segern räknades pga 2WD. Den andra person som är en känd enduroförare höll på att vinna men de räknade lite fel på soppamängden så han fick soppatorsk.

http://www.ohlins.se/mc_2wd.shtml

Det är as-skönt och funkar super,står en till salu på yamahacenter i Helsingborg till väldigt vettigt pris,man får komma ihåg att den är rätt schysst kitad med öhlinsgaffel mm mm. Fram driver bara när bak spinner.

Det var väl en fransos som körde Paris Dakar på en 2 wd Yamaha förra året han låg i topp i början av tävlingen. Sen tror jag han krasha ut eller körde bort sig kommer inte ihåg vilket. Ger man sig på Paris Dakar så har man väl fått grejerna att lira iaf.

De hade monterat 2WD på en TDM850 som de prövade lite på när de testade bana tillsammans med andra tester av deras fjädringssystem

Nicke_K skrev:
Det var väl en fransos som körde Paris Dakar på en 2 wd Yamaha förra året han låg i topp i början av tävlingen. Sen tror jag han krasha ut eller körde bort sig kommer inte ihåg vilket. Ger man sig på Paris Dakar så har man väl fått grejerna att lira iaf.

Han vann flera sträckor och vann klassen Super Production under 450cc (han körde en modifierad WR450). Han kom också 7:a totalt (första icke KTM).

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti