2 hjuligt vinterfordorn

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu blir det väl risk att man kallas för mopedfucko

Men kan inte trots att man har mc, låta bli mopeder..jag körde hela förra vintern med min "avatar"bild, men den sålde jag i februari för att finansiera hojen, men nu när det är(för)kallt för att åka hoj, och man INTE vill åka cykel 1 mil varenda arbetsdag framåt april månad så...dessutom hållar man 2 hjulskörandet igång.

Blev en sådan här, fast postgul..., med automat från 1998, var bara en slump att jag fick nys om en granne som skulle sälja, den hade stått i 2 år, inga mätare, men 55 pinn mätta jag upp från jobbet i alla fall lite utför o 50 på rakorna, dessutom då det inte är eu-moped, så är det fritt fram på gångbanorna(om inte tilläggsskylt säger annat..) Det finns mycket fördelar med moped, billig fsk (526 kr helår trafik) lite bensin denna drar straxt under 0,2!!! man slipper trampa..4000 riksdaler var det värt!!

http://www.blocket.se/view/3320126.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0
 
Last edited:
NSR_Martin skrev:
Varför inte köpa nån typ av offroad istället? :va

Hade faktiskt funderingar på att köpa någon begagnad "12-fort" eller någon offroad, men vet av erfarenhet, att det blir kallare att åka, då man kommer att köra fortare, samt att det blir lättare att klota då man har mer effekt, var t om svårt vissa dagar förra vintern, när det var oplogat och någon decimeter snö och isgata inunder det!! Köper man en 125 finns det risk att det blir massa mek, med kolvringsbyte, etc etc, jag vill bara köra och med så lite problem som möjligt.
 
Hellre en gammal 125a offroad för min del, mopeder är ett avslutat kapitel, men så har jag säkert längre sträckor jag skulle åka med än dig.
 
klart man ska ha moppe i vinter, ska köra zündapp ks50 -77 med 70cc :yoparty :Bugar bredsladd i varje kurva ;)


:tummenupp
 
Själv så cyklar jag nästan varje dag, blir nästan 3mil/dag. Gör susen för konditionen. Det ända jobbiga är när växlarna fryser fast men det händer, som tur är, inte så ofta. Här i Skåne har vi ju inte så mycket snö på vintrarna.
 
Jag har en DT-50 MX med Dakar-kåpor som pendlarfordon. Köpte den när jag var 15, och den har helt enkelt vart för bra för att sälja. 2600 mil passerades nyligen. :tummenupp I rusningstrafik är det snabbare att köra moppe än hoj.
 

Bifogat

  • 100-0053_IMG.jpg
    100-0053_IMG.jpg
    83.1 KB · Visningar: 149
Last edited:
PacMan skrev:
I rusningstrafik är det snabbare att köra moppe än hoj.
Varför det? Jag kör offroad i rusningstrafik varje dag och jag kan inte se att det skulle gå snabbare med en moppe, tvärtom. När jag väl passerat köerna (vilket går minst lika snabbt som det hade gått med en moppe) och kommit ut på en vägsträcka med lite öppningar, så kan jag dra på långt över moppens toppfart.
 
sgtpepper skrev:
Varför det? Jag kör offroad i rusningstrafik varje dag och jag kan inte se att det skulle gå snabbare med en moppe, tvärtom. När jag väl passerat köerna (vilket går minst lika snabbt som det hade gått med en moppe) och kommit ut på en vägsträcka med lite öppningar, så kan jag dra på långt över moppens toppfart.

Ok, kanske skulle ha specificerat att jag menar just i mitt fall, när jag ska till och från skolan. Med hoj fastnar jag ALLTID vid ALLA rödljus (nästan), plus att jag måste igenom en "flaskhals" vid en av infarterna till GBG.
Så i värsta tänkbara rusningtrafik är moppen snabbare än hojen.
 
sporTlovEr skrev:
Nu blir det väl risk att man kallas för mopedfucko

Men kan inte trots att man har mc, låta bli mopeder..jag körde hela förra vintern med min "avatar"bild, men den sålde jag i februari för att finansiera hojen, men nu när det är(för)kallt för att åka hoj, och man INTE vill åka cykel 1 mil varenda arbetsdag framåt april månad så...dessutom hållar man 2 hjulskörandet igång.

Blev en sådan här, fast postgul..., med automat från 1998, var bara en slump att jag fick nys om en granne som skulle sälja, den hade stått i 2 år, inga mätare, men 55 pinn mätta jag upp från jobbet i alla fall lite utför o 50 på rakorna, dessutom då det inte är eu-moped, så är det fritt fram på gångbanorna(om inte tilläggsskylt säger annat..) Det finns mycket fördelar med moped, billig fsk (526 kr helår trafik) lite bensin denna drar straxt under 0,2!!! man slipper trampa..4000 riksdaler var det värt!!

http://www.blocket.se/view/3320126.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0
Hur nitar man med en sån där i 50 knyck om det är vinterväglag?
 
Och att köpa första bästa skattade o besiktade bil för 4000.- var helt otänkbart? Varm o gott iaf! Går fortare. Men om du ska envisas med att åka tvåhjuligt så köp en offroadare o leta fram ett par bildubbsdubbade däck.

Ha så kul i vinter!


(hade förra vintern (innan kk) en Crescent 2013 -61 (gammmmmmal skotermoppe o sladda med, hur kul som helst. Kommer med bresladd med en sån :) )
 
FreddaAbborre skrev:
Och att köpa första bästa skattade o besiktade bil för 4000.- var helt otänkbart? Varm o gott iaf! Går fortare. Men om du ska envisas med att åka tvåhjuligt så köp en offroadare o leta fram ett par bildubbsdubbade däck.

Ha så kul i vinter!


(hade förra vintern (innan kk) en Crescent 2013 -61 (gammmmmmal skotermoppe o sladda med, hur kul som helst. Kommer med bresladd med en sån :) )

Bil är ju iofs gott o varmt, men tar plats hemma på uppfarten, men en moppe blir det minsdre "skräp" för det är allt man får för 4 loppor...sen när besiktningsperioden går ut är den värd nada om den inte går igenom besiktningen, och mopedens värde bara ökar!!!!....nej denna moped får man väl behålla så döttrarna får lite kul!! de har redan vart med ute och åkt, och fått styrt o gasat(med hjälp av mig) de fullkomligt älskade det, o tjöta om mera åka..
 
Klart som fan man ska ha en moppe också ... men hittade du ingen fulare? :gnissla
 
PacMan skrev:
Jag har en DT-50 MX med Dakar-kåpor som pendlarfordon. Köpte den när jag var 15, och den har helt enkelt vart för bra för att sälja. 2600 mil passerades nyligen. :tummenupp I rusningstrafik är det snabbare att köra moppe än hoj.

Satan i gatan, det är 2:a gången jag ser dakarmodellen denna veckan! Fatta att jag under alla mina moppeår aldrig sett den o så plöttsligt ser jag en sån IRL ena dan o nu på sh! Varifrån kommer den? Är det samma som vanliga DT förutom kåporna och hur får man tag på en sån? Har en lillebror som snart är i moppeåldern hehe :yoparty
 
Nexor skrev:
Satan i gatan, det är 2:a gången jag ser dakarmodellen denna veckan! Fatta att jag under alla mina moppeår aldrig sett den o så plöttsligt ser jag en sån IRL ena dan o nu på sh! Varifrån kommer den? Är det samma som vanliga DT förutom kåporna och hur får man tag på en sån? Har en lillebror som snart är i moppeåldern hehe :yoparty

Jaså, jag har ALDRIG sett en likadan som min faktiskt. Varfifrån den kommer vet jag inte, men allt är som på en vanlig DT förutom kåpan och dess infästning. Det är en 90:a vet jag, och jag skulle tro att den är svensksåld eftersom den har vart strypt (pluggad) och allt annat verkar stämma med en vanlig DT MX.

Om du får reda på nåt kul om modellen så vill jag veta. Den kanske är på väg att få samlarvärde. :rolleyes:
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top