2 funderingar

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Har 2 saker som jag är lite osäker på ang min hoj (en Lc4:a supermoto -01)

Jag hade den inne på service och sade att dom skulle plocka bort strypningarna på den. (EPC och snabel i luftburken).
Jag bad dom att kolla om den behövdes styckas om efter det men naturligtvis så började ju det att snöa så killen som gjorde servicen kunde inte provköra den ordetlig.
Anledningen att jag funderar på detta är att jag tycker att den har blånat mycket mera i avgaskröken efter servicen.
Sedan så har jag ifs inte kört mycket med en innan och inget iår innan servicen.,
Hur tycker ni att det se ut på bilden?

Sedan så bytte jag däck på en och när jag skruvade ihop den så vart jag osäker om "plast pluppen" på framaxeln inte stack ut nån cm.
Nån som kan kolla på sin hoj eller skall det vara så?

Bifogat

• ktm_1.jpg
    ktm_1.jpg
    44 KB · Visningar: 455
Framaxeln ser fullt normal ut. Drar man åt och följer instruktionerna i handboken till punkt och pricka, så blir det bra.

Kan du berätta vad de gjort med bestyckningen av hojen och exakt hur mycket de öppnat upp luftburken ? Se för övrigt en annan ny tråd om just EPC och hur du plockar bort allt sådant. Jag gissar de bara tagit bort snorkeln och lämnat kvar locket - otillräckligt enligt min mening och sedan kanske inte bestyckat om förgasaren efter ingreppet.

Det var ju det inte jag gjorde med framhjulet!
Jag har bara för mig att plastpluppen stack ut en liten bit förrut men det kanske inte den gjorde.

Det enda som är gjort på hojen är att EPC:n är bortkopplad och gummi snabeln på luftburken är bort tagen.
Inga munstycken är monterade utan allt orgial (så vitt jag vet).

Bör man bestycka om efter dessa små ingrepp?

Kör med orginal ljudämparen med förresten!

Kan avslöja att min krök verkar vara lika blå som din och det var någon härifrån som tipsade om att jag skulle kolla på tändstiftet hur den gick. Har dock inte blivit av =/

Last edited:
epc är strypningen på 2:an o 3:an

MT: vilka däck blev det på din hoj?

Min krök ser likadan ut men jag tycker den går bra, iofs en subjektiv bedömning.

Går motorn tunnt eller fett om den blir så blå?

Ett stort tack till TomK, eftersom han svarade i min tråd ang KTM moidifiering så var EPC just det eisbaer skrev.

Jag ska modda så fort jag hinner..

Last edited:
Re: epc är strypningen på 2:an o 3:an

IL Ducce skrev:
MT: vilka däck blev det på din hoj?

Min krök ser likadan ut men jag tycker den går bra, iofs en subjektiv bedömning.

Går motorn tunnt eller fett om den blir så blå?

Ett stort tack till TomK, eftersom han svarade i min tråd ang KTM moidifiering så var EPC just det eisbaer skrev.

Jag ska modda så fort jag besiktat..

Om man nu inte plockar bort hela epc-anordningen, hur kopplar man ur mikrobrytarn?

Min är inte helt bortplockad utan bara kontakten isärdragen.
Se bild vilken kontakt!

IL Ducce : Jag köpte orginaldäcken som satt på HW´s 660 här på forumets.
Hade bara gått ca 40 mil och sedan så dög dom inte åt han ;)

Jag tycker absolut inte att min går dåligt heller utan bara funderade lite om det skall vara så!
Sedan så ser det ju snyggt ut med :tummenupp

Bifogat

• ktm_1.jpg
    ktm_1.jpg
    46.2 KB · Visningar: 355
MT skrev:

Det enda som är gjort på hojen är att EPC:n är bortkopplad och gummi snabeln på luftburken är bort tagen.
Inga munstycken är monterade utan allt orgial (så vitt jag vet).

Bör man bestycka om efter dessa små ingrepp?

Kör med orginal ljudämparen med förresten!

Man bör bestycka om, ja. Tar du bara bort snorkeln är det 150 i huvudmunstycke (ungefär - allt hänger på temperatur och lufttryck m.m.).

Jag skulle dock rekommendera att du tar fram en fast nyckel storlek 8 och skruvar bort locket helt, sedan byter du huvudmunstycket till 160 och lyfter nålen ett hack (flyttar ner låsbrickan ett steg). Det blir skillnad i hur hojen går och ett mafigt insugsljud istället för det där astmatiska väsandet som maskinerna har original. Skruva på blandskruven under förgasaren så den går lite fetare också, så minskar du avgassmällar vid motorbroms.

Hmmm!
Det låter ju intressant!

Är det inte ett måste då att börja byta kröken och avgasröret?

Skall besiktiga snart men efter det så blir det nog att börja att pilla lite.

MT skrev:

Är det inte ett måste då att börja byta kröken och avgasröret?

Skall besiktiga snart men efter det så blir det nog att börja att pilla lite.

Inget måste - det är nästa steg om du vill få ut ännu mera vrid ur maskinen. Krökarna ska du låta bli att byta, så länge som du inte hårdtrimmar. Du kan göra dessa små modifieringar innan besiktningen också - det kommer att gå igenom med glans.

Tänkte mest på insug ljudet, om dom skulle börja att gnälla över det!

Hur mycket skulle du kunna tro att det ger om man gör allt detta?
Det det stor skillnad imot en helt orginal eller är det bara marginellt?

Blir det en annan karaktär på motorn med?
Tänkte om den blir lite mera i topp då den kan andas bättre!

MT skrev:
Tänkte mest på insug ljudet, om dom skulle börja att gnälla över det!

Hur mycket skulle du kunna tro att det ger om man gör allt detta?
Det det stor skillnad imot en helt orginal eller är det bara marginellt?

Blir det en annan karaktär på motorn med?
Tänkte om den blir lite mera i topp då den kan andas bättre!

De kommer inte att gnälla över ljudet, så mycket låter det faktiskt inte.

Prova att göra förändringarna och testa själv - det märks en skillnad - hur mycket vet jag inte, men tillräckligt för att man direkt ska märka det. Varför tveka ? :)

är det en kontakt framme vid cylindern man ska taisär jag har dragit isär en vit kontakt precis framför luft burken är det fel??

molle skrev:
är det en kontakt framme vid cylindern man ska taisär jag har dragit isär en vit kontakt precis framför luft burken är det fel??

Det finns många vita kontakter... :) Lossa sadel och tank så kommer du åt att se hela rasket och får inga problem att lokalisera rätt kontakter och kabelstam m.m.

en krök ska vara blå.... :tummenupp
Annars har man inte sotat ur den riktigt.
:rock

molle skrev:

Det ligger ju en bild.. kontakten e svart och när du drar ut den så ser du att ena delen är rosa. Åtminstone var min det. =)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard