2 frågor ang. skyddsutrustning!

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Fixade kortet för tung mc igår (:tummenupp ) så nu kommer det delikata problemet att fixa med kläder/skydd. Har egentligen ett par frågor:

- Tänkte skaffa en uppsättning kläder/skydd till min bättre hälft så att hon kan åka med, frågan är bara vad. Hon delar konstigt nog inte mitt intresse för motorcyklar så det lär nog bli ganska sporadiska åkturer. Kollade i Biltema-katalogen och dom har ju en uppsättning av byxa/jacka till rätt bra pris, frågan är då om det är skräp eller om det dugar för ändamålet? Begagnat bättre kanske?

-Skulle vilja ha ett lite smidigare alternativ till min allvädersjacka, skulle en "skyddsjacka" fungera då? Tänkte typ en sån och sen en luvtröja utanpå för den rätta ligist-looken när det är varmt ute... Eller måste kanske en skyddsjacka kompletteras med en skinnjacka för att man inte ska få slipskador? Såg att även såna fanns på Biltema för övrigt.

-Hmm just det, en sak till: måste byta visir på min integralhjälm, brukar dom vara av "universaltyp" eller passar visiren i regel bara till en typ av hjälm?

/Glen

Last edited:
Kläder...

Hej Glen!

Grattis till kortet! :tummenupp

För mig är hojjen en accessoar, så jag vill att den skall vara snygg! Samma gäller kläderna! Det är klart att säkerheten går först, och då gäller kvalitet och funktion. Jag har ingen uppfattning om endera vad gäller Biltemas utrustning. Jag måste dock säga att den ser illa ut, riktigt illa! Mer som ett blåställ för vinterbruk. Om du vill att din fru skall åka med måste hon väl känna sig lite snygg!?

Jag gissar att hon hellre åker med om hon får lite schyssta grejor, som upplevs lite exklusiva! Det blir dessutom en uppsida för dig, eftersom det är få saker som går upp emot en välsvarvad fröken i ett snyggt ställ på en sporthoj.

När hon sen upptäcker detsamma vad gäller killar, när hon i sitt snygga ställ generar uppmärksamhet vid Brostugan, kan det ju vara bra om du har ett dito :)

Grattis till kortet!!

Att ta med frugan till Biltema för att handla kläder kan ju sända signaler som hon kan tolka på ett negativt sätt.

Personligen hade jag stegat in på den flaschigaste mc-butiken, pekat på det dyraste skinnstället och sagt -endast det bästa duger till min älskling. Är hon inte helt från vettet kommer hon föreslå ett billigare alternativ men då e det hennes förslag inte ditt :tummenupp

Vad gäller visiret så får du nog leta fram rätt visir till just din hjälm.

Lycka till!!

Jag skulle inte rekommendera att ha en skyddströja (dvs armbågs, axel och ryggskydd ihopsydda), dom är byggda för crossåkning, dvs en annan typ av vurpor. Kör du omkull på asfalt med dom så kommer du inte att glida som du gör i skinn, dina skydd och din tröja kommer att greppa i asfalten och få dig att snurra å tumla runt, och det är då armar mm går av.

Nej, det finns inget universalvisir till alla hjälmar, även om vissa tillverkare har samma visir till flera modeller, tex Shoei som har sina CX-1 och CX-1V till några olika modeller.

Titta in i lite olika butiker nu under höst kanten då flertalet butiker brukar få för sig att rea ut både det ena och det andra. Med lite tur så hittar du snygga och bra saker som ändå inte måste kosta skjortan då hon inte åker så mycket.

Det var iaf så jag och tjejen gjorde när det skulle handlas nya saker åt henne.

Mitt tips får bli att kolla på Probiker skinnställ. Tycker dem är snygga och till ett vettigt pris om man nu inte åker så himla mycket.

Haha, jo det är klart att det är schysst med ett snyggt ställ. Grejen är väl att hon är så pass ointresserad att jag kanske får skäll om jag lägger ner för mycket pengar på det :D Får ta ett snack med fröken så ser vi hur det blir... Tack för svaren iaf!

Mitt tips är Blocket, just nu verkar det finnas hur mycket som helst. Prova lite olika sök, typ "skinnställ" , "allväder" osv.

Grattis till kortet!!

Att ta med frugan till Biltema för att handla kläder kan ju sända signaler som hon kan tolka på ett negativt sätt.

Personligen hade jag stegat in på den flaschigaste mc-butiken, pekat på det dyraste skinnstället och sagt -endast det bästa duger till min älskling. Är hon inte helt från vettet kommer hon föreslå ett billigare alternativ men då e det hennes förslag inte ditt :tummenupp

Vad gäller visiret så får du nog leta fram rätt visir till just din hjälm.

Lycka till!!

Jag gjorde så och det funkade kallas bra.:tummenupp
Pjucken blev lite i dyraste laget men vem är jag att säga imot HSB! :D

Haha, jo det är klart att det är schysst med ett snyggt ställ. Grejen är väl att hon är så pass ointresserad att jag kanske får skäll om jag lägger ner för mycket pengar på det :D Får ta ett snack med fröken så ser vi hur det blir... Tack för svaren iaf!

Hon kommer inte ge dig skäll för att du är omtänksam och vill betala för hennes säkerhet och utseede. Det pengar som du lägger på själva hojen eller dig själv däremot.... :rolleyes:

Köp bra o säkra grejor och skulle hon tröttna på att åka med så är går det alltid att sälja av det på blocket.se senare.

Hon kommer inte ge dig skäll för att du är omtänksam och vill betala för hennes säkerhet och utseede. Det pengar som du lägger på själva hojen eller dig själv däremot.... :rolleyes:
Fast, om han som brukar skämma bort å handla presenter mm gör illa sig, pga att alla pengarna gick till hennes skyddsutrustning, så han inte kan köpa nya presenter, så är det väl lika illa? :va

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back