2 eller 3 backar på kopplingen

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Blata Kopian med 3 backar käkar ju koppling som smör, i vissa fall lossnar beläggen, jag gissar att en bättre trumma (öppen) med kylflänsar ev kunde lösa en del av problemet.

Min koppling med 2 backar håller ju hundratals varv på RH injusterad på 8000 rpm, kanske pga det får plats mera luft i en sådan koppling.
 
UrbanTiger skrev:
Beläggen kanske är för mjuka.
Finns kanske annat fabrikat eller om man limmar dit egna bromsband.
Kopplingsbelägg heter det väl.
 
UrbanTiger skrev:
Just det... men om man ska limma dit nya kopplingsbelägg på kopplingsbackarna så får man köpa bromsband.
Sen får man limma dit bromsbanden på sina kopplingsbackar.


Jag tror inte det finns något som heter kopplingsband.
Var hittar man sådana då?
 
GSXR1100R skrev:
Var hittar man sådana då?

Jag skulle nog tippa på att det bästa stället att kolla med är en lastbilsverkstad.
Det är ganska vanligt att man "klär" om bromsbackar på gamla lastbilar.
Så testa hos nån sån :tummenupp

//TwinSucker
 
GSXR1100R skrev:
Blata Kopian med 3 backar käkar ju koppling som smör, i vissa fall lossnar beläggen, jag gissar att en bättre trumma (öppen) med kylflänsar ev kunde lösa en del av problemet.

Min koppling med 2 backar håller ju hundratals varv på RH injusterad på 8000 rpm, kanske pga det får plats mera luft i en sådan koppling.
Du har säkert rätt,ja körde me carbonbelägg igår slets inte ett dugg :tummenupp
 
Intressant tråd eftersom jag tänkt langa iväg en beställning på samma hoj som ni. Har inte så mycket att tillföra här, men skriv gärna ned så mycket tips och trix som möjligt om vad/hur ni gör för att förbättra den.
 
Men polini eller bi-zetas kopplingplattor ska passa för otto har väl satt på en en poliniplatta om jag inte har fel för mig! Så med helt ny platta så funkar polini och bi-zeta backarna på en blata kopia! :hihi
 
UrbanTiger skrev:
Just det... men om man ska limma dit nya kopplingsbelägg på kopplingsbackarna så får man köpa bromsband.
Sen får man limma dit bromsbanden på sina kopplingsbackar.


Jag tror inte det finns något som heter kopplingsband.

Det är inte värt jobbet.
Bromsband är inte det lättaste att böja till efter kopplingsbacken, jag har försökt men gav upp när jag knäckt en tre fyra stycken.
 
Meli skrev:
Men polini eller bi-zetas kopplingplattor ska passa för otto har väl satt på en en poliniplatta om jag inte har fel för mig! Så med helt ny platta så funkar polini och bi-zeta backarna på en blata kopia! :hihi
Jepp det stämmer, byt till Polinis kopplingsplatta med 2 backar och sen är det bara att gasa, iof tror jag att en kyltrumma på detta skulle ge ännu bättre resultat.
 
GSXR1100R skrev:
Jepp det stämmer, byt till Polinis kopplingsplatta med 2 backar och sen är det bara att gasa, iof tror jag att en kyltrumma på detta skulle ge ännu bättre resultat.

Ja men med båda kan det nog funka riktigt bra för en sojjaracer!
 
GSXR1100R skrev:
Jepp det stämmer, byt till Polinis kopplingsplatta med 2 backar och sen är det bara att gasa, iof tror jag att en kyltrumma på detta skulle ge ännu bättre resultat.
De blir me kyltrumma på söndag,så de gäller att du inte e :fyllisar
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top