2*dubbla skivor fram?

det har väl något med fördelningen av bromskraft att göra? blir det inte fler kolvar också då?

jag skulle kunna tänka mig bättre kännsla men tyngre bromsar...
 
Det är ett reportage om just den hojen i ett nummer av PB, som förövrigt ligger hemma hos mig :D
 
jag har också det nummret av PB hemma. dessutom har ja scanner... nån som vill ha ?? :hej
 
Läste på lite. Lägre vikt, större effektiv bromsyta. Lägre vikt ger mindre gyroskopiska effekter men mindre massa ger högre temperatur i skivorna efter en inbromsning. Större effektiv bromsyta är alltid bra men eftersom radien på skivorna är mindre så kanske det ändå inte ger mer bromskraft?
Och vad säger vi om priset? $1595! Det blir väl sisådär SEK 14 000:-. Nu har jag höftat växelkursen men eftersom jag inte har koll på kursen så...
Rätt mycket stålar är det. Personligen tycker jag att ut-och-in-bromsen som sitter fram på nyare Buell är go´. Ger möjlighet att ha extremt lätt fälg eftersom fälgen ej behöver hantera vridmoment, kolla så smäckra ekrarna är på Buellfälgen.
Finns sånt med hejdare på båda sidorna av fälgen? Vill ha.
 
Robban_C skrev:
Läste på lite. Lägre vikt, större effektiv bromsyta. Lägre vikt ger mindre gyroskopiska effekter men mindre massa ger högre temperatur i skivorna efter en inbromsning. Större effektiv bromsyta är alltid bra men eftersom radien på skivorna är mindre så kanske det ändå inte ger mer bromskraft?

Jo, det va det jag tänkte på att det på nåt sätt skulle ta ut varandra å sist å slutligen bara va en häftig pryl utan några direkt påtagliga fördelar. Definitivt en DYR häftig pryl.

Nåja, det är väl som med mycket annat, en smak sak.
Vilket nummer av PB fanns reportaget? Mitt i allt så har jag den hemma i hyllan, men glömt bort det...
 
"in-och-ut bromsar" är coola. Fast det blir bättre med dubbla skivor, tror jag. Bortse ifrån tjockisen och allt är helt ok.
 

Bifogat

  • stacybus1.jpg
    stacybus1.jpg
    29.7 KB · Visningar: 135
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top