2 delat skinnställ eller jacka och byxor separat?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag ska köpa en komplett utrustning men vet inte vilken väg jag ska gå.
Det säkraste antar jag är skaffa ett skinnställ, det är dock inte särskillt smidigt.
Sen finns det 2 delade skinnställ med dragkedja emellan, dessa verkar vara som ett vanligt skinnställ i passformen med undantaget att det går att ta av jackan.
Sen kan man köpa byxor och jacka separat, då går jackan plötsligt ner till midjan till skillnad från de tvådelade skinnställen där jackan verkar sluta nån stans i navelhöjd.
Att köpa separat verkar vara den snyggaste/bekvämaste lösningen men hur pass mycket osäkrare är den?

Sen undrar jag var i stockholm man kan prova Arlen Ness jackor/byxor/ställ.
Har varit på mcvaruhuset samt ava mc.

Lite är det ju att du får vad du betalar för.
Ett tight skinnställ oavsett det är tvådelat eller helt ger ju bra skydd vid en omkullkörning. Möjligen är det hela något bättre då risken att det ska delas är mindre.
Köper du ett billigt textilställ så kommer det säkert att bli trasor i samma ögonblick som du nuddar asfalten medan det finns dyrare ställ som har minst lika bra slitstyrka som skinställen. Det finns ju även allvädersställ i skinn med vattentätt membran.

Slutsatsen är att du först ska bestämma vad dina prioriteringar är när du kör. Ska du köra sportigt och vill se ut som en racekung så är det ett tight racingställ du ska ha.
Vill du ha ett ställ som du kan köra när som helst utan att behöva bekymra dig om eventuellt regn så är det ett allvädersställ du ska ha. Likaså om du värdesätter att kunna ha med dig plånboken i innerfickan. Dock ska man ju helst inte ha för stora grejor i fickan eftersom det ökar skaderisken vid omkullkörning.

Prismässigt är det ju ingen skillnad. Ett allvädersställ som ger bra skydd kostar ungefär lika mycket som ett racingställ. Möjligtvis något mer.

tack för svaren, textil har jag valt bort.
Jag har främst tänkt mig nöjeskörning på soliga dagar, men även till viss mån pendling till skolan osv samt längre road trip turer.

Valet står i princip mellan två olika alternativ:

Alternativ 1
ett 2 delat skinnställ.
+sitter tight och skyddar antagligen mer.
-inte lika bekvämt, jackan är väldigt kort ser allmänt märkligt ut när man inte har byxorna ihopkopplade.

https://shop.strato.de/epages/10207...SubProducts/"Arlen Ness Black Star 4492-0001"

Alternativ 2
byxor och jacka separat.
+Bekvämare
+snyggare (enligt mig)
+Går att använda jackan utan byxorna utan att jackan ser ut som en magtröja.
- inte lika tight vilket antagligen innebär att det inte är lika säkert.
- Verkar inte finnas nåt bra sätt att koppla ihop delarna? Verkar endast vara nån form av vindskydds ihopkoppling med en vek dragkedja. (dragkedjan i de 2delade ställen är mycket robustare)

https://shop.strato.de/epages/10207...261-AN/SubProducts/Arlen-Ness-LP-1261-AN-0001

+

https://shop.strato.de/epages/10207...ucts/Arlen-Ness-4289-Tako-Leather-Jacket-0001

De där byxorna har ju dragkedja för ihopkoppling med jacka. Skulle inte förvåna mig om jackan har dragkedja för ihopkoppling också.

Det är alltså vad som brukar kallas för ett tvådelat skinnställ. Bara det att man köper delarna var för sig. Dina båda alternativ är alltså ganska likvärdiga.

När du började snacka om jacka + byxor trodde jag det var någon slags kläder för gynstolsåkare du kollade på. :hihi

märkligt, på de separata byxor/jackor jag provat så har jag fått intrycket av att ihopkopplingen endast är av praktiska/bekväma skäl snarare än ur säkerhetssynpunkt. Provade tex. dessa byxor hos AVA mc igår:
https://shop.strato.de/epages/10207.../SubProducts/Alpinestars-Track-Pant-2007-0001
och den dragkedja jag hittade såg snarare ut att kopplas ihop med jackan för att förhindra luft från att blåsa in. Inte särskillt robust. Mycket möjligt att jag missat nåt här, nån som kan intyga?

samma byxor som används i ett tvådelat skinnställ. dragkedjan som håller ihop grejerna ser kanske inte mycket ut för världen, men den håller nog rätt bra.

Track pant's dragkedja är ett skämt om du frågar mig. Kolla in Alpinestars tvådelade ställ TX-1 istället. Sitter ihop med en riktig dragkedja som iaf jag tycker verar vara hållbar nog för att inte slitas upp vid omkullkörning.

samma byxor som används i ett tvådelat skinnställ. dragkedjan som håller ihop grejerna ser kanske inte mycket ut för världen, men den håller nog rätt bra.

De Track pants som jag provade hos Lelles i sommras har inte samma dragkedja som jag har på mitt TX-1. Inte ens närheten av lika.

Last edited:
hur lång är jackan på TX-1 stället?
På de tvådelade ställ jag provat hitills verkar jackan sluta nånstans i navelhöjd.

På de tvådelade ställ jag provat hitills verkar jackan sluta nånstans i navelhöjd.

Utan att kunna kolla just nu så skulle jag säga mellan naveln & pungen.
Är du verkligen intresserad kan jag mäta i helgen då jag ska förbi där grejjerna är undanstoppade. Alt. har Lelles i U-Sala båda (TP & TX-1) artiklarna om du vill se själv.

Vurpade med Alpinestar SG-1, 2-delat. Dragkedjan verkar inte tagit något som helst stryk, vad jag kunde se iaf. Detta var dock i 70-80km/h. Kommer man upp i lite högre hastigheter kanske det skiljer mer mellan helställ och 2-delat.
Kanske någon annan som har erfarenhet av de?

min TX-1-jacka sitter som ett skinn och slutar precis där jeansen börjar. tycker inte den är så bekväm att använda utan byxorna. har en förmåga att åka upp en bit när man rör sig..

verkar vara stor skillnad på dragkedjorna när man köper 2 delat skinnställ eller byxa/jacka separat.
Nån här som har köpt byxa/jacka separat som har en tålig dragkedja och inget som kan liknas ett snö stopp på en skidjacka?

Hade jag varit du så hade jag köpt ett helt skinnställ och sedan en jacka bara. Istället för 2-delat.

Jag köpt 2-delat och ångrar mig.
Men det är jag de.

Vet bara att det inte är bra att kombinera 1 byxa och 1 annan jacka. Eller det sa försäljaren när jag köpte mitt ställ. Tänk ocskå på att skinnet tänjs men det gör inte dragkedjor. Också en fördelar varför det är bättre med helställ. för då har du bara en dragkedja som går lodrätt.

Last edited:
mjo men jag vill gärna kunna ta av mig antingen jackan eller byxorna om jag så önskar..

? menar du när du stannar osv? eller bara köra med jacka eller bara köra med byxa?

Själv kör jag med jackan när jag ska transportera mig och hela stället när det är åkning.

Aja lycka till iaf.

hade väl eventuellt tänkt åka med bara jackan om jag bara ska till skolan.. Inte att rekommendera jag vet, men men.
Sen antar jag att det kan vara skönt att byta byxor när man ska vistas på ett ställe ett tag. Eller att ta av jackan på fiket när det är varmt.

Jag har dom där byxorna du länkar till, och den där jackan ska jag köpa. De går att koppla ihop. Jackan jag köpte först slutar vid naveln så det är därför jag ska köpa en ny. Vill också kunna åka till jobbet tex i bara jackan utan att se allt för löjlig ut. (Jag vet, det är dumt. Så inget moralpredikande).

Byxorna är mycket sköna tycker jag, jackan har jag bara provat nån gång. (aldrig åkt i).

Btw, håll dig inte i västeråstrakterna bara, då vi lär se nästintill identiska ut :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra