2 datorer i nätverk!

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Har precis skaffat en stationärdator som jag ska ha ståendes i en garderob!

Tänkte ha den som server till bla. film och musik, ska koppla in min externa 250Gb HD till den.
Hur ska jag koppla ihopa allt med varandra?

Följande saker ska fungera ihopa:

2st bärbara datorer trådlösa nätverkskort
1st stationär dator nätverkskort
Har en trådlösrouter med inbyggt ADSL modem

Vilka program ska jag ha för att kunna styra den stationära datorn med dom bärbara?

"Remote Desktop Connection", som ligger i windows har funkat för mig då det gäller fjärrstyrning.

Sen kan du ju dela ut diskarna på den stationära och lägga som genvägar på de bärbaras skrivbord.

Last edited:
debian på den stationära, installera openssh och samba, sen kör du med putty från de bärbara

Varför krångla till det när du kan köpa en extern HDD som går att koppla direkt till routern. Den stödjer många olika servertyper, bland annat samba. Du sparar el (går i spar/vänte läge), utrymme och stöm. Den är nästan lika stor som en vanlig ide hdd. MED MASSA MÖJLIGHETER. Att komma åt den från bärbara är lika enkelt som att komma åt "den här datorn" På webbhallen får du den för 1699kr den biligaste (Argosy), men du kan få köpa min för 800, nästan ny.

Grejen är att jag redan har alla datorerna!

1st stationär
2st bärbara
1st Lacie 500Gb HD.

Tänkte sätta HD och den stationära i ett skåp. Routern är också i detta skåpet. Sen kopplas B&O BS3000 till den stationära vi ML kabel.
Sen kommer det att monteras en fjärrstyrd lightdimmer från B&O till datorn och HD:n. Så när TV:n eller stereon startas med B&O fjärren kommer den stationära o HD:n att gå igång! Sen kan man styra mediaspelaren med Beo4 fjärren....

Gott att bara ha en fjärr o kunna styra både mediaspelaren, tv:n, sat. mottagaren och DVD:n....

Ska testa att köra med windows egna fjärrstyrning!
Vill ju kunna flytta film och musik mellan datorerna därför vill jag kunna komma åt Hårddiskarna från laptopparna.....

Blev LightVNC som var gratis! Fungerar OK till det jag ska ha det till.
Nu ska allt bara kopplas samman med BEO anläggningen.....

varför stänger du av den stationära över huvud taget ?
låt den stå på o sköta nerladdningar, och samtidigt minimerar du strulet i o söka upp datorn på nätverket då du startar de bärbara.

har du port 5800-5900 öppna :brynad :rolleyes:

Yes, varför undrar du det? Kan du ta över min dator då eller?????

varför stänger du av den stationära över huvud taget ?
låt den stå på o sköta nerladdningar, och samtidigt minimerar du strulet i o söka upp datorn på nätverket då du startar de bärbara.

Känns lite onödigt att ha igång den hela tiden!
Tror ni inte datorn hittar nätverket ganska omgående???

Last edited:
Yes, varför undrar du det? Kan du ta över min dator då eller?????

Känns lite onödigt att ha igång den hela tiden!
Tror ni inte datorn hittar nätverket ganska omgående???

ja det går, men det är inget du ska oroa dig för, det är mest om du känner några scriptkiddies som du ska vara rädd :) sen har jag aldrig använt lightvnc, men om du kan, så ställ in att en ip adress som skriver fel mer än typ 3ggr blir bannad under 24h eller så :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg