2 döda i mc krock

Bingo skrev:
Jag mötte en 80-årig gubbe på en turboretta häromdagen. Satan vad han körde. Minst 210 på bakan i rusningstrafik på yttre ringen. Det är fan inte klokt vad panchisarna beter sig. "De" borde dra lappen för gubbjefveln. Sånt gör mig förbannad :mad: :mad: :mad:

hörrö du du, jag såg nog att du rekomenderade turborettan som den mest lättkörda nybörjarhojen tidigare. Gubben hade väl läst ditt svar och tjackade en sån på kvälningen o ville träna lite stunts så han inte gör bort sig för polarna.

exiteme skrev:
Eftersom min pappa är dum i huvudet på andra sätt, så har jag ingen kontakt med honom sedan ca 6 månader tillbaka. Innan dess, försökte jag (& syrran)på alla sätt och vis att övertala honom. Men det går tyvärr inte...

Det funkar som så att om någon, vem som helst anmäler att någon antagligen är för sjuk att köra så kommer vägverket att begära in ett läkarintyg för att personen det gäller skall få behålla kortet. Skriver läkaren intyg på att personen kan köra så är det inte mer man kan göra än att stjäla bilen men det borde ingen läkare med självaktning göra då han liksom garanterat att personen kan köra.

Sen kunde man väl kräva av ALLA dvs inte bara äldre att man visar upp ett läkarintyg samtidigt som man besiktar bilen eller hojen.
Då var det ju liksom klart direkt eller?
Man kanske till och med kunde få bevisa att man kan köra samtidigt?
varför inte ett teoriprov under tiden besiktningsmannen kollar på bilen?

enhjuling skrev:
Det funkar som så att om någon, vem som helst anmäler att någon antagligen är för sjuk att köra så kommer vägverket att begära in ett läkarintyg för att personen det gäller skall få behålla kortet. Skriver läkaren intyg på att personen kan köra så är det inte mer man kan göra än att stjäla bilen men det borde ingen läkare med självaktning göra då han liksom garanterat att personen kan köra.

Min pappa går till olika läkare för olika sjukdomar (starr, diabetes, cancer, hjärtat, blodproppar osv. Medicinlistan är låååååååång!!!). Men skulle han gå till en o samma, hade de tagit kortet.
¨Det är så jävla egoistiskt att köra när man vet hur dålig man är. Men han menar att har han kört bil i 55 år, så kör han bra nu... :huvet

Alla körkortsinnehavare borde ha någon slags repetionsutbildning med tex 5 års intervaller.
Typ träning med undanmanöver, halkkörning, osv..

Men sådant kostar pengar och kommer därav inte genomföras..

Förra sommaren såg ja en gubbe som kom åkandes på en cykel, han svängde in på fel väg när han körde ut från macken o cykelvägen går längs med bilvägen!

exiteme skrev:
Min pappa går till olika läkare för olika sjukdomar (starr, diabetes, cancer, hjärtat, blodproppar osv. Medicinlistan är låååååååång!!!). Men skulle han gå till en o samma, hade de tagit kortet.
¨Det är så jävla egoistiskt att köra när man vet hur dålig man är. Men han menar att har han kört bil i 55 år, så kör han bra nu... :huvet

Jag vet precis hur det är. Men om EN läkare skall utfärda ett intyg att personen ifråga är lämplig som bilförare så blir det annat.

Anmäl honom om du anser att han inte skall köra

ulf_lundin skrev:
Here we go again....

Har väldigt svårt att tro att äldre i trafiken är nåt av dom större problemen.
Rattfulla o påverkade troligen värre.

Inte minst utgör nog vi själva den största faran.
Men det kan man ju inte acceptera, så det glömmer vi.
/u

Men hursomhelst är det ett PROBLEM

Bj skrev:
Men hursomhelst är det ett PROBLEM
Jo, men inte ett av dom större. Ungdomar 18-24 är betydligt värre, för att inte nämna fortkörare, men det ser vi inte många härifrån uttala sig om..

Ugluk skrev:
Jo, men inte ett av dom större. Ungdomar 18-24 är betydligt värre, för att inte nämna fortkörare, men det ser vi inte många härifrån uttala sig om..

Nejdå, det säger jag inget om.
Det jag däremot hänger upp mig lite på är att ofta när äldre i trafiken kommer på tal så viftas det undan som en bagatell, visst är det ett mindre problem än unga hormonstinna med nytaget körkort, men inte så mycket mindre som endel vill framställa det som.

Klart

att det inte är RÄTT!!

I Norge så måste man kontrollera syn samt reflexer ifrån 65 år, gå till doktorn som får avgöra om man fortfarande klarar av att köra i trafiken.

Det som är sorligt är att dom ofta klarar sig och förstör/tar livet av människor i sina bästa år :kocko

burner skrev:
Synd att det skall ske på bekostnad på andra människors liv, är det verkligen rätt ?

Ulukai skrev:
Akta er om ni kör kring Höör-trakten. Där är visst en känd 70-åriig gubbe där som fortfarande kör bil. Mina föräldrar råkade ut för honom härom dagen och han svajade med bilen som om han vore full. Han körde över på fel sida och sånt. P o M ringde snuten som visste vem det var men kunde inte göra något åt det. Hmmff!

Jag förstår din poäng, och håller solklart med om att folk som kör som du beskriver inte har på vägarna att göra!
Däremot reagerade jag på att du skrev "70-årig gubbe som fortfarande kör bil". Det skiljer otroligt mycket i vitalitet och allmän koll mellan 70-åringar, och det går absolut inte att klassa alla 70-åringar som gubbar-som-inte-borde-köra-bil-fortfarande. Många 70-åringar är precis lika trafiksäkra som 50-åringar i allmänhet är, medan det finns 50-åringar som borde ta bussen istället. Ju. Det finns 50-åriga gubbar och 70-åriga medelålders män, precis som det finns 60-åriga kvinnor och 30-åriga kärringar... :)

Man kan aldrig nå perfekt resultat, men det handlar väl i alla fall om att skydda så många man kan! Problemet med vissa äldre som kör bil är att de inte kan erkänna för sig själva att de inte ska köra bil. De sitter skiträdda bakom ratten (eller förbannade på alla andra), ser 1 meter framför bilen, har en reaktionstid på en vecka och ligger i 65 på 90-väg och orsakar vansinnesomkörningar. Klart som fan det ska vara kontroll t ex i samband med pension och därefter t ex varannat år eller i samband med läkarkontroll OCH LÄKARNA HAR VÄL FÖR FAN JOURNALER PÅ INTRANÄT???

69:an skrev:
Jag förstår din poäng, och håller solklart med om att folk som kör som du beskriver inte har på vägarna att göra!
Däremot reagerade jag på att du skrev "70-årig gubbe som fortfarande kör bil". Det skiljer otroligt mycket i vitalitet och allmän koll mellan 70-åringar, och det går absolut inte att klassa alla 70-åringar som gubbar-som-inte-borde-köra-bil-fortfarande. Många 70-åringar är precis lika trafiksäkra som 50-åringar i allmänhet är, medan det finns 50-åringar som borde ta bussen istället. Ju. Det finns 50-åriga gubbar och 70-åriga medelålders män, precis som det finns 60-åriga kvinnor och 30-åriga kärringar... :)

Här hemma finns det en dam, som alltid kör mer till vänster än till höger, har åkt bakom henne några gånger o fått ångest över vad som skulle hända om man mötte henne i en trång skymd kurva.................vissa måste få lära sig köra igen.....

exiteme skrev:
Min pappa (som är 70), är halvblind, kan knappt gå & får blodproppar ( i hjärnan) titt som tätt. Han är så sjuk att skulle läkarna veta det, så skulle de dra körkortet omgående! Men han ljuger inför dem för att behålla kortet. Han vinglar och kör fel. Men ändå ska fanskapet ut på vägarna :kocko
Ta ifrån honom bilnycklarna och körkortet innan han gör sig själv eller någon annan olycklig ..... :7peta

tassen skrev:
Ta ifrån honom bilnycklarna och körkortet innan han gör sig själv eller någon annan olycklig ..... :7peta

Som sagt: Inte det lättaste. Bor 5 mil ifrån honom och har ingen kontakt med honom längre...

Funatic skrev:
Man kan aldrig nå perfekt resultat, men det handlar väl i alla fall om att skydda så många man kan! Problemet med vissa äldre som kör bil är att de inte kan erkänna för sig själva att de inte ska köra bil. De sitter skiträdda bakom ratten (eller förbannade på alla andra), ser 1 meter framför bilen, har en reaktionstid på en vecka och ligger i 65 på 90-väg och orsakar vansinnesomkörningar. Klart som fan det ska vara kontroll t ex i samband med pension och därefter t ex varannat år eller i samband med läkarkontroll OCH LÄKARNA HAR VÄL FÖR FAN JOURNALER PÅ INTRANÄT???

Kan inte låta bli.....

Gubben som kör i 65 på 90-väg orsakar INTE vansinnesomkörningar!
Det är dåligt omdöme och vårdslöshet som orsakar sånt och det skall körkorts dras in för.
Om man anpassar hastigheten till sin förmåga däremot tyder på gott omdöme.

Däremot tyder väl kanske 65 på 90väg på att man borde åka färdtjänst men det är bättre att köra sakta än att göra vansinnesomkörningar.
Har jag fel?

Säger som jag alltid sagt.

När vv är så hårda på dom stackarna som tar kort så kan dom fanumej vara lika hårda mot äldre..

Skiter fullständigt om dom kört bil i 40-50 år.. dom flesta ÄR farliga i trafiken och korkade nog att inte inse det själva.
:mad:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...