2:ans växel hoppar ur

TaJ

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Lerum
Hoj
TLR 99
Hej!

Har hittat en billig zxr 750, normalpris för en 92:a uppskattar jag till 27-32 papp, för den här ska dom ha 17´000 men då är hastighetsmätarvajern av = ingen aning hur långt den gått :va , tvåans växel hoppar ur när man varvar upp den. Även någon bussning som satt vid växellådan var kass Går detta att göra något åt? Vad beror felet i växellådan på? Är det här bara skit :mad: eller skall man slå till? :tummenupp Har ju nyss tagit kortet och är inte säker på vad som går att fixa och vad man skall akta sig för.
 
Pruta till 12' och laga skiten. Det är inte jättelätt, men definitivt inte supersvårt heller.
 
Tvåans drev ca 3000 pix. Packningar, 1000. Dvs om du gör det själv.
Inlämnad på en verkstad lär dom ta minst 12k för det.
 
Är det något som säger att inte resten av växlarna rasar strax efteråt. Vad beror felet på? Slarvig växling?, rent slitage för en 92:a? Jag har inte jobbat med motorer förut, kan en person som inte på något sätt har tummen mitt i handen lösa en sån här grej mha en verkstadshandbok?
 
Tjabba!

Jag har haft en zxr750-92:a som jag plockade isär i delar o satte ihop sen igen. Det går faktiskt bättre än du tror på så länge du har mekboken, plats att vara på samt rätt verktyg! kom ihåg verktygen! Jag skulle ha slagit till iaf!
Är inte kung på motorer direkt men lite vett har jag kvar i skallen! så du bör klara dig....

mvh/bivvo
 
TaJ skrev:
Är det något som säger att inte resten av växlarna rasar strax efteråt. Vad beror felet på? Slarvig växling?, rent slitage för en 92:a? Jag har inte jobbat med motorer förut, kan en person som inte på något sätt har tummen mitt i handen lösa en sån här grej mha en verkstadshandbok?
Har en 89:a själv som INTE har problem med växellådan och den har gått 5800 mil.
Personligen skulle inte jag köpa en hoj som har problem med växellådan, allra helst inte 2:ans växel, det är ju där det händer nåt på kawan.

Hur är det, hoppar den ur även när du motorbromsar på 2:an ?

För priset du lagar växellådan för kan du nästan köpa en ny motor på skroten.
 
Behövs det en jäkla massa specialverktyg? Gissningsvis behövs momentnyckel och liknande
 
Den är inte min ännu, jag funderar. Kanske är det bättre att avvakta och hitta en för sisådär 25papp som funkar.
 
TaJ skrev:
Den är inte min ännu, jag funderar. Kanske är det bättre att avvakta och hitta en för sisådär 25papp som funkar.

Jag tycker faktiskt att som första hoj ska du ha nåt som funkar.....
Du som nyss fått kort ska inte ha nåt skrammel.
Försäkringar + däck + service osv kostar ganska mycket så inköpspriset
på din första hoj är ganska oviktigt - det äts snabbt upp av det jag nämnde.

/Gem
 
Som Gemet säger så är det nog bra att satsa på nåt som funkar först. Eftersom du inte har så mycket erfarenhet kanske du inte riktigt vet hur hojen "ska kännas", och missar kanske att upptäcka fel som en erfaren förare hade märkt direkt. Bara en tanke! :)
 
Gemet skrev:
Jag tycker faktiskt att som första hoj ska du ha nåt som funkar.....
Du som nyss fått kort ska inte ha nåt skrammel.
Försäkringar + däck + service osv kostar ganska mycket så inköpspriset
på din första hoj är ganska oviktigt - det äts snabbt upp av det jag nämnde.

/Gem[/QUOTE

Håller med Gemet...

Även om du köper en hel så kan du ge dig fn på att det rusar iväg i omkostnader ändå... R-hoj = dyyyyrt men värt vartenda spänn. Debutåret ska du njuta av så köp ingen hög som blir stående, då är det värt att kosta på lite mer... De är minst lika dyra som fruntimmer i drift(sorry tjejer). :hihi
 
PacMan skrev:
Som Gemet säger så är det nog bra att satsa på nåt som funkar först. Eftersom du inte har så mycket erfarenhet kanske du inte riktigt vet hur hojen "ska kännas", och missar kanske att upptäcka fel som en erfaren förare hade märkt direkt. Bara en tanke! :)


Förmodligen har ni helt rätt, även om jag inte har tummen mitt i handen så är ju inte mekandet det första man vill börja med, egentligen är det bara min otålighet som får för sig att köpa sånt här. Faan det stämde ju så bra, jag har 18 papp nu och planerar egentligen att hitta en zxr till våren för sisådär 25-27´000. Men då måste jag ju vänta tills dess. :huvet Jag har nu tagit mig i kragen och låter bli att köpa. Någon annan som har ett lämpligt objekt, en zxr 91-92 för sisådär 25´000 :banana
 
valmers skrev:
Det lömska crossus växlus syndromus slår till igen.

Nejus detus ärus det intus! Däremot har jag lärt mig åka bakhjul på den, men alltid med koppling.

Den hade förresten gått runt 6000 mil när jag gjorde mig av med den. 2:an är så kronslut så man ska vara nöjd om man kommer 20 meter på den, dessutom var bakdämparen paj också. Så kolla om den är fixad om det är nån som är spekulant.
 
Japp det har varit 17papp sedan jag startade tråden. Jag har efter många bra tips och annan info valt att spara mina 17`000 till våren.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top