2:a cyl funkar inte..

GSXmaRtin

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSX750R, Honda CR250
Hjälp..
håller på att bli gråhårig..
min ena cylinder funkar inte när den blir varm..
går kanon när den e kall, trodde först att det kunde vara tändkablarna som var kass..men dom e bytade o de fungerar lika väl inte..
kan ev vara tändhatten??
men sitter oxå o funderar om det kan vara ventilerna som e fel inställda..
e där någon som känner igen problemet??
tacksam för tips..

Hur yttrar sig problemet? Slutar den funka tvärt när den blir varm eller blir det en gradvis försämring? Blir det någon skillnad vid lite eller mycket trottel?

när motoren e kall går den som en klocka.. men när den blir varm går den bara på 3cyl..

det e alltid samma cyl som stannar.. trodde först att de kunde vara tändkabelen som fela, men den e bytt o problemet kvarstår..
har lånat tändspolar o hela kablar av en kompis och satt på, men använde mina gamla tändhattar..
trodde kanske att det kunde vara tändhatten som var kass?? men skiftade med en annan igår och problemet kvarstår..
stiften e nya, så jag tror inte att de e de som e fel, ska för säkethets skull byta ut det mot ett annat..
synca förgasarna i våras, så jag tror inte de e dom som felar heller...men man kan jhu inte vara säker
när den börjar gå på 3cyl, tycker jag att den vill gå på 4 igen när man gasar på/ökar trottelen..

ska även kolla kompet i helgen..
e där någon som vet om hojen e brytarlös?? annars kan det ju vara spolen?? eller tänd-boxen..var den nu sitter??
om det skulle vara ventilerna som felar, skulle det inte "knacka" då??

tacksam för tips igen..GSXmaRtin

Om tändspolen eller CDI-boxen är trasig går den på antingen på ingen, två stycken eller eller alla fyra cyllarna.

Om du har RS-förgasare kan det vara ett igensatt bränslefilter under flottörnålen. Det sitter individuella små filter i varje förgasardel. Vet inte om det är så på vanliga CV-förgasare - var så länge sen jag höll på med sådana.

Om det är en eller två ventiler som krånglar kommer den inte att knacka om den är för tajt justerad. För tajt menas att den inte stänger ordentligt, antingen på insuget eller utblåset. Om den är tajt på utblåset är det stor risk att du bränner ventilerna. När kollade du ventilerna sist? Sådana bör kollas/justeras varje vinter - bara ut-i-fall-att... det är ju då man har tid över.

Det kan inte vara så att en av soppaslangarna är klämd ?
Har själv torskat på detta problem och höll på att bli galen.
Jag kom en bit ennan den la av på 1-2 cylindrar.
Jag tror att jag provade att byta i stort sett allt på cykeln.
Jag tittade på slangarna när jag la tillbaka tanken, men när jag drog fast den i bakkant, så veckades en av slangarna.

Vet inte om det är samma, men det är värt att kolla i alla fall.

Jag har inte den blekaste aning om vad de e för typ av förgasare där sitter..tror att de e orginal..alltså cv-förgasare!! sitter svarta klockor på toppen av förgasaren!! jag har aldrig kollat ventilerna så att dom står rätt..tror helt ärligt att det e de som e felet.. den börjar jhu gå på 3 när den blir varm..
i bland kan man köra 20min innan de händer.. :(

e där någon som vet hur ventilerna ska stå?? eller kammarna?? ska dom skimsas eller e de sådana man ska skruvar på?? jag har ingen aning..
tacksam för tips igen.. :hej

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma