2:a bil. Mest för pengarna?

Får nog skriva lite mer vad du tänker använda bilen till om man ska kunna ge ett vettigt råd. Rent allmänt om jag skulle köpa en andrabil för ca 25 000 kr skulle jag titta mer på enskilda objektet än vilket märke det står på huven. Vidare skulle jag titta på servicehistorik och reparationshistorik samt fundera på om det är någon dyrare kostnad som ligger och väntar i närtid, precis som om du köpt en nyare bil. I en billigare bils fall kan det vara kostnader som överstiger eller uppnår till halva bilens värde.

Bästa köpet tror jag personligen hade varit en bil ägd av en pedantisk pensionär som tagit hand om sin bil och förvarat den under en carport eller i garage. Det kan vara lite småfix med en sådan bil när det t ex gäller bromsarna. Men om man fixar det har man en riktigt bra bil många gånger som håller många år utan större reparationskostnader.

Vi tog över en Honda Civic. En -86 med strax under 11000 mil på mätaren i mitten på 2000 - talet. Tänkte lägga ut den på blocket men tog och körde lite med den. Tyckte att det var en helt OK bil som det vore synd att låta någon köra ner totalt. Bilen är bara värd ett par tusenlappar. Gjorde en service på den och körde 1500 mil över en vinter med gamla regumerade vinterdäck. Slogs över hur bra den var på vintervägar med 14" eller är det rent av 13" och smala däck. T om bromsarna tog på vinterväglag på ett förvånadsvärt bra sätt jag inte riktigt hade föreställt mig. Bilen väger under 1000 kg. Bilen visade sig vara hur driftsäker som helst. På våren gjorde jag en större service ned kamremsbyte och lite annat småfix. Köpte nya sommardäck och körde upp den till sommarstället ca 160 mil enkel väg fullt lastad med grejer som skulle upp. Slogs över hur billigt den gick. Var det möjligt att köra en gammal förgasarebil så snålt genom att bara följa skyltarna? Tydligen. Går igenom med blankt papper varje år. Stod oanvänd två år förutom att den kördes driftvarm. Gick igenom likväl utan anmärkning förra året. Belönades med en service som fick mig att ifrågasätta servicekostnaderna på moderna bilar. Om jag missade flyget hem skulle jag inte ha några problem att köra ner bilen 160 mil från sommarstället för att ta mig hem.

Har aldrig varit ett Honda fan, men motorer kan de bygga som håller längre än resten av bilen.

Civic/corolla/323, åtminståne om man skall vara tråkig och följa hjärnan.

Köp en billig japansk pickis...
När du engång skaffat dig en, så kommer du aldrig göra dig av med den!

Vad får det kosta? En bättre begagnad Skoda Octavia är mycket bil för pengarna.

Jag har en Skoda Octavia som andra bil, det är en 99:a med 1,6 liters motorn på 75 hk, är mycket nöjd med den. Helt befriad från onödig utrustning, har inte ens ABS-bromsar. Går snålt och billig att försäkra. Rekommenderas :tummenupp

Stor? Liten?
Kombi? Sedan?
Körglädje?

En aning opraktisk kanske men http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_Astra_Bertone_1_8_40335027.htm?ca=6&w=3 kan vara ett alternativ, mycket bil för pengarna är det iaf.

Opraktisk men ruskigt soppasnål http://www.blocket.se/ostergotland/OPEL_CORSA_1_4_lagmilare_dragkrok_ny_bes_40316827.htm?ca=6&w=3

Hygglig laståsna, dock inte så trevlig motor, http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_Kombi__nybes_40272774.htm?ca=6&w=3

Det är riktigt billiga delar till Opel via ebay.de om man behöver dem, de är driftsäkra om man får tag på ett exemplar som är skött (precis som alla andra märken) och visst kan man hitta lite sportigare varianter med mer körglädje som Corsa GSI (som att köra en gocart ungefär).

Saab 9000 2,3T A50 kanske kan vara något? Det är då om ni föredrar att åka bekvämt. Skinnklädsel som standard på A50 samt lagom mängd elektronik. Jag har en och jag är helnöjd. Finns mycket effekt om man vill ha det samtidigt som den inte drar alltför mycket soppa om man är lätt på foten.

en mx-5:a självklart!
fast det blir det ju inte 5-6 mil till sommarstället... det blir precis som med hojen ... en 8-10-12 mil.
Förstår inte det där... :P

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...