2 år för en av oss.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
http://hd.se/inrikes/2010/02/02/tva-ars-fangelse-efter-dodsolycka/

Jönköping. En 64-årig kvinna dömdes på tisdagen till två års fängelse för bland annat vållande till annans död.

Det var i somras som kvinnan körde på fyra motorcyklister på vägen mellan Anneberg och Eksjö. En av dessa dog och två skadades allvarligt, rapporterar lokala medier.

Hon dömdes också för grovt vållande till kroppsskada och grovt rattfylleri.

Kvinnan dömdes också till att betala 50 000 kronor i skadestånd till den omkomnes anhöriga.

TT
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Vållandes till annans död"?

Kör man ihjäl folk på fyllan är det enligt mig dråp om inte rent av mord...

Man blir ledsen när man inser att skattebrott bestaffas hårdare än sådant här.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hon fick ju betala hela 50 000 rikstaler i skadestånd med, måste ju värma gott hos de anhöriga att deras son/bror/pojkvän var värd HELA 50 000!!!

Jo, det är det andra som retar en. Å andra sidan kan aldrig en gammal försupen kärring betala av det ändå, så det hamnar väl på skattebetalarnas kostnad...
Men visst, retligt lågt skadestånd är det.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Var det försvårande omständigheter i det här fallet eftersom det utdömdes ett så pass hårt straff? Rattfylla? Vanligtvis så brukar det väl bara bli böter på omkring 10 000 kr och möjligen villkorlig dom vid vållande till annans död i trafiken?

Känner till ett fall då en bilförare vid ett avbrutet försök till vårdslös omkörning klippte baken på bilen som skulle köras om varpå den höggravida föraren i den bilen fick sladd och kraschade. Hon (och självklart även barnet) dog och han fick 10 000 kr i böter. Hur jävligt den vållande mått sedan dess är dock förståss inte inkluderat i det officiella straffet.

EDIT: tillägget nedan

Det lär väl ha varit denna olycka:

63-åring körde ihjäl mc-förare

En död, två allvarligt skadade – polisen misstänker rattfylleri
Mc-förarna hade ingen chans när den 63-åriga kvinnan kom körande på fel sida.

En 50-årig man dog – hans två kamrater skadades.

Nu misstänks kvinnan för rattfylleri
.

Totalt ingick fyra Harley Davidson-förare från Vetlanda i sällskapet. Det som skulle bli en trevlig åktur slutade i katastrof.

På länsväg 959 mellan Eksjö och Anneberg kom 63-åringen rakt mot dem – på fel sida av vägen.
– Det finns inga bromsspår så det måste ha gått väldigt fort, säger Sylve Jergefeldt, insatsledare på räddningstjänsten i Nässjö.


Källa: Aftonbladet 2009-07-30
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
G-Man:

Tycker du det är ett HÅRT straff? Att supa sig full och sätta sig i bilen, något som alla i detta land vet är olagligt, och pga sitt omdömmeslösa betende orsaka en död och två allvarligt skadade i trafiken?
Jag tycker inte det är ett hårt straff, tvärt om.

Ditt andra exempel är också skrämmande. Har föraren iom ett felagerande (heldraget, omkörning) orsakat att en kvinna, dessutom gravid, omkom så skulle det straffas lika "hårt". Sen om han mår kasst psykiskt resten av livet är av föga intresse anser jag. Det ska han med rätt göra.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
G-Man:

Tycker du det är ett HÅRT straff? Att supa sig full och sätta sig i bilen, något som alla i detta land vet är olagligt, och pga sitt omdömmeslösa betende orsaka en död och två allvarligt skadade i trafiken?
Jag tycker inte det är ett hårt straff, tvärt om.

Ditt andra exempel är också skrämmande. Har föraren iom ett felagerande (heldraget, omkörning) orsakat att en kvinna, dessutom gravid, omkom så skulle det straffas lika "hårt". Sen om han mår kasst psykiskt resten av livet är av föga intresse anser jag. Det ska han med rätt göra.

Jag har inte uttryckt en egen åsikt om straffskalan då jag inte trodde att det var intressant. Jag konstarerar bara att det i Sverige idag är ett hårt straff att dömas till två års fänglese för att köra ihjäl någon. De flesta får inte fängelse alls.

För något år sedan skedde ju nedanstående olycka och det är såvitt jag vet det högsta straff som dömts ut för att man orsakat någons död i trafiken. I detta fall 5 döda.

Fyra års fängelse för lastbilschaufför

Publicerad 15 december 2004 - 11:08

Den 45-årige ungerske lastbilschaufför som i oktober kraftigt berusad körde ihjäl fem personer utanför Svedala dömdes i dag till fyra års fängelse.


Mannen döms för grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.

Olyckan inträffade efter att föraren upptäckt att han hade kört fel och vände på motorvägen med långtradaren.

Efter två kilometers färd åt fel håll krockade han med två personbilar. I den ena omkom en hel familj på fyra personer, i den andra en ensam kvinna.


Källa: svt.se
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Är man full så har man inte i trafiken att göra annat än som passagerare. PUNKT SLUT

Det skulle aldrig hänt om hon inte satt sig i bilen. Hon har blivit utbildad i riskerna och att man inte FÅR köra onykter. Där tycker jag att det är grund nog för ett mycket mycket hårdare straff. Faktiskt maxstraff direkt, det finns ingen bra anledning att sätta sig bakom ratten när man är alkoholpåverkad. Undantag finns möjligen om man inte är full på riktigt och tex behöver köra akut till sjukhus. MEN det anser jag verkligen vara en svår bedömning.

Den dagen jag eller någon i min familj blir drabbade av ett rattfyllo, blir nog min sista i frihet.

(Moralkakor undabedes, jag har jävligt svårt för vanliga fyllon OCH ännu svårare för rattfyllon).
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Only in Sweden :näsblod
Vill du ta livet av nån sätt dig i bilen o ramma vederbörande o
sen är det bara att svepa i sig en kvarting och dra fram alla
upptänkliga förmildrande omständigheter vid rättegången.

Chansen är väl stor att du ses som offret med tanke på allt elände
som finns i din livssituation!

Fantastiskt :död
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ifall någon vill läsa rapporten från statens haverikommission angående lastbilsolyckan jag nämnt ovan så finns den HÄR.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har inte uttryckt en egen åsikt om straffskalan då jag inte trodde att det var intressant. Jag konstarerar bara att det i Sverige idag är ett hårt straff att dömas till två års fänglese för att köra ihjäl någon. De flesta får inte fängelse alls.

För något år sedan skedde ju nedanstående olycka och det är såvitt jag vet det högsta straff som dömts ut för att man orsakat någons död i trafiken. I detta fall 5 döda.

Sorry, menade det inte som en aggresiv handling. :)
Jämförelsevis hårt straff i Sverige, då är jag med.

Är man full så har man inte i trafiken att göra annat än som passagerare. PUNKT SLUT

Vet ifan, senast jag åkte med min sambo lagom lullig (jag alltså) körde hon av vägen... :D (Att det var på juldagsnatten i full snöstorm kan iofs ha spelat in.)
Annars har du rätt i det du säger, ogillar också fyllon och hatar fyllon i trafiken.
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Om man kunde ställa alla på rad som bär ansvaret för sveriges lagar skulle jag inte tveka en sekund att köra över dom med bilen på fyllan om jag bara fick 2 år!!

Eller man kör ihjäl helften och försöker trösta dom andra med att det det kunde vart ett skattebrott.
Då skulle dom nog andas ut och hålla med... Eller vad tror ni..?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Fyfan va dåligt straff, sen bara 50 000 är ju inte mycket att komma med:huvet:huvet:huvet:huvet
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Only in Sweden :näsblod
Vill du ta livet av nån sätt dig i bilen o ramma vederbörande o
sen är det bara att svepa i sig en kvarting och dra fram alla
upptänkliga förmildrande omständigheter vid rättegången.

Chansen är väl stor att du ses som offret med tanke på allt elände
som finns i din livssituation!

Fantastiskt :död

Något jag hade gjort mot henne om det handlade om någon nära till mig hon dödat!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Var det försvårande omständigheter i det här fallet eftersom det utdömdes ett så pass hårt straff? Rattfylla? Vanligtvis så brukar det väl bara bli böter på omkring 10 000 kr och möjligen villkorlig dom vid vållande till annans död i trafiken?

Känner till ett fall då en bilförare vid ett avbrutet försök till vårdslös omkörning klippte baken på bilen som skulle köras om varpå den höggravida föraren i den bilen fick sladd och kraschade. Hon (och självklart även barnet) dog och han fick 10 000 kr i böter. Hur jävligt den vållande mått sedan dess är dock förståss inte inkluderat i det officiella straffet.

EDIT: tillägget nedan

Det lär väl ha varit denna olycka:
Näe, men hur han/hon mår efteråt är väl alldeles sak samma? Det ska fan inte ha någon som helst betydelse för straffet! Vad är det för böter på skattebrott tex, som ju i det fallet är skadestånd till staten.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är knappast uppsåtligt dödande... då kallas det "mord" och inte "vållande till annans död".

Högsta domstolen har i tämligen färsk rättspraxis fastställt beloppen till ca 50 000 kr vid uppsåtligt dödande och 25 000 kr vid dödande som sker av oaktsamhet.

Källa: Högsta Domstolen 2009-03-09

Kanske är det så att dödsfall som sker efter rattfylla trots allt inte kan klassas som dödsfall p.g.a. oaktsamhet? Eller så är det 2 x 25 000kr det handlar om i det här fallet?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top