#2 Öppen poll, hur skulle du rösta om det vore val idag.

Val idag! Rött eller blått?

• Antal röstningar
    0
Även om man nu är röd så anser jag att man ska rösta blått för att "peta i myrstacken". Även om man är vänster så är man väl knappast nöjd med socialdemokraterna antar jag?

honkiie skrev:
Även om man nu är röd så anser jag att man ska rösta blått för att "peta i myrstacken". ....?

Va? Vore inte det lite som att elda upp ett ålderdomshem bara för att åldringsvården inte funkar som den ska?

Chrille skrev:
Den här leken har vi lekt förut och resultatet har varit ungefär som på högstadiet, dvs knallblått.

Tur att det finns annat folk än hojåkare, synd att det inte finns något riktigt trovärdigt att rösta på. Nu röstar man bara emot något istället för FÖR något som man kan tro på.
Förvisso är jag av åsikten att ingen regering är kompetent nog att leda ett land och att man alltid bör rösta mot den men det är ju som du säger. Det politiska klimatet i Sverige är uselt, det handlar bara om att rösta mot och inte för något. Suxar på arslet.

Chrille skrev:
Va? Vore inte det lite som att elda upp ett ålderdomshem bara för att åldringsvården inte funkar som den ska?
Nej, det vore som att byta motor i bilen. Man är skitnöjd med chassit och allt sånt men motorn går fan inte bra så då byter man den. Att man sen inte kan använda bilen medans bytet pågår är smällar man får ta ifall den funkar mycket bättre när den är klar.

Haha, kanske dags för en debatt-tråd! Vem vill kasta den första stenen? Eftersom det finns så många som är uttalat emot nuvarande styre är det på sin plats att också förklara inom vilka områden förbättring kan ske, och framför allt hur de ska förbättras. Sjukvård, äldreomsorg, skola, skattetryck för privatpersoner eller företag? Vad är bra/dåligt med "ekonomisk frihet"?

Var inte blyg nu!

Last edited:
Neb Jones skrev:
Haha, kanske dags för en debatt-tråd! Vem vill kasta den första stenen? Eftersom det finns så många som är uttalat emot nuvarande styre är det på sin plats att också förklara inom vilka områden förbättring kan ske, och framför allt hur de ska förbättras.
Skapas det inte såna trådar varje dag?

Biturbo skrev:
Hmm..

Någon anledning har de ju naturligtvis.. Precis som att du har det för att rösta blått..

Men det är ju faktiskt den enskilde individens ensak och inget denne ska behöva förklara för någon..

Typiskt sverige.. alla har en åsikt men ingen vill stå för den.."för det är minsan min ensak"

Jag röstar blått.. Och kan motivera det.. sådeså!!

Flamma77 skrev:
Rött av princip, men nu har jag ju ändå bara skit att välja på så det blir BLAAAANKT! :gnissla

Så då röstar du blått egentilgen.. men de e bra.. en mindre som röstar rött.. fler sånna :tummenupp

Lite debatt då...

Om löner!

Kan inte någon moderat tala om vad svenska arbetare skall göra för kunna få mat på bordet och tak över huvudet? Leva på socialbidrag eller ska de sänka sina löneanspråk?

Om man sänker löneanspråken kommer naturligvis östeuropeerna göra samma sak vilket skapar en lönesänkningsspiral. Lägre löner minskar köpkraften som sänker efterfrågan vilket pressar priserna nedåt. Lägre löner och priser medför att företagens omsättning och vinster minskar vilket sänker aktiekursen. Halveras lönerna får vi även räkna med ett börsfall på 50% eller mer.

Bucho skrev:
Lite debatt då...

Om löner!

Kan inte någon moderat tala om vad svenska arbetare skall göra för kunna få mat på bordet och tak över huvudet? Leva på socialbidrag eller ska de sänka sina löneanspråk?

Om man sänker löneanspråken kommer naturligvis östeuropeerna göra samma sak vilket skapar en lönesänkningsspiral. Lägre löner minskar köpkraften som sänker efterfrågan vilket pressar priserna nedåt. Lägre löner och priser medför att företagens omsättning och vinster minskar vilket sänker aktiekursen. Halveras lönerna får vi även räkna med ett börsfall på 50% eller mer.

Lät lite halv snurrit det där.. tillslut ska då allt bli gratis för alla eller vad?

Eller så skapar man arbetstillfällen genom att höja löner, sänka skatter och få igång köpkraften hos svensson och på så sätt öka efterfrågan på produkter vilket skapar mer jobb. Om man dessutom sänker arbetsgivar avgifterna så kanse fler anställer ist för att pressa de andställda de redan har till det yttersta. Självklart kommer ju även företagens vinster öka och en klick i sverige bli lite rikare.. Men mår vi sämre för det? Jag skiter i om min chef tjänar en mille om året eller fem.. Dessa människor vill inte skatta bort sin vinst utan invetserar ofta stor del av vinsten i nya projekt som ger mer jobb i längden.. ifs blir de då ännu rikare.. men fortfarande så skapar dessa personer jobbtillfällen. Spiralen går uppåt :D

NSR_Martin skrev:
-Rosen-, Blitzen, Brolle jr, denimblack, Dufva, Gottis, JonasSE, Klabbe85, Matin, Strongliquid

Har någon av er lust att ge mig en vettig förklaring till att rösta på rött? Har nämligen aldrig hört någon.
Har inte ont av att folk som av olika anledningar har otur i livet, har en dräglig nivå, eftersom det inte går någon nöd på mig pga det. Känns inte heller som det är motiverat att höja klassklyftorna ännu mer.

Master_ skrev:
Typiskt sverige.. alla har en åsikt men ingen vill stå för den.."för det är minsan min ensak"

Jag röstar blått.. Och kan motivera det.. sådeså!!

Släpp sargen å kom in i matchen nu va...

Jag hoppas att alla kan motivera hur de röstar även om jag vet att många röstar "som de alltid gjort" eller som mamma och pappa säger åt dem...

Jag hoppas också att de står för hur de röstar och sin åsikt. Men för den sakens skull tycker jag fortfarande inte att någon ska behöva förklara/försvara sin åsikt för varesig dig eller någon annan.

Bucho skrev:
Lite debatt då...

Om löner!

Som jag ser det (enkelt förklarat):
Sänkt skatt = köpa mer.
Köpa mer = större produktion.
Större produktion = fler jobb.
Fler jobb = mindre bidrag.
Mindre bidrag = mer pengar i kassan.
Mer pengar i kassan = Bidrag till de som verkligen behöver det, undomar, skola, sjukvård, osv, etc, mm

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT